A HOMOKÓRÁK TÖRTÉNETE
(2025 április)
A homokóra (https://en.wikipedia.org/wiki/Hourglass) az időkülönbségek, általánosan az idő múlásának mérésére szolgáló eszköz. Két üvegburát tartalmaz, amelyeket függőlegesen egy keskeny nyak köt össze, amely lehetővé teszi az anyag (általában homok) szabályozott esését, áramlását a felső gömbből az alsóba gravitáció hatására. A felső és az alsó burák szimmetrikusak, egy izzó üvegcső cső összecsípésével készülnek. Ha a felső edény kiürült, a homokórát megfordítják, hogy ismét a homokkal telt edény álljon felül. Az adott homokóra mérési időtartamát olyan tényezők határozzák meg, mint a részecskék mennyisége és durvasága, valamint a nyak szélessége. Már az ókorban is használták, a vízórákkal egy időben. Eredete nem tisztázott. Elődje, a clepsydra vagy vízóra már Babilonban és Egyiptomban az i. e. 16. században létezett. Homokórát csak i. e. 1600 után tudtak készíteni, amikor az üvegfúvás mesterségét már ismerték. A kutatás módja az internetes keresés volt, célja az ismeretterjesztés.

A középkorból nincsenek feljegyzések a homokóráról, csak a a késő középkorból, az első dokumentált példa a 14. századból származik, Ambrogio Lorenzetti 1338-as, A Jó kormányzás allegóriája című freskóján.
A tengerészeti homokórák használatát a 14. század óta jegyezték fel. Az írásos feljegyzések többnyire európai hajók hajónaplóiból származnak. Ebben az időszakban más nyilvántartásokban és hajóüzletek listáiban is megjelenik. A legkorábbi feljegyzett utalás, amelyről biztosan állítható, hogy tengeri homokórára utal, 1345-ben Thomas de Stetesham, a király La George hajójának jegyzője, III. Eduárd angol uralkodása idején keletkezett.

Unatkozó hölgy (Lorenzetti's Allegory of Good Government, 1338, https://en.wikipedia.org/wiki/Hourglass)
A tengeri homokórák népszerűek voltak a hajókon, mert a tengereken nem működtek a napórák, és a vízóráktól eltérően a szemcsés anyagokat használó homokórákra nem volt hatással a hajó mozgása, és kevésbé voltak hatással a hőmérséklet-változások (ami kondenzációt okozott a vízórákban). Amíg a homokórák nem voltak kellően pontosak a hajó hosszúsági fokának meghatározásához, a napórákat is használták a déli órákban (mert négy perces hiba egy hosszúsági foknak felel meg). Az órák kellően pontosak voltak ahhoz, hogy a hajónaplóval együtt használják a hajó sebességének csomókban történő mérésére.

Német homokóra, fél órás, a 16. századból, (bronz és ezüst, magassága 8.3 cm
Metropolitan Museum of Art, NY, https://en.wikipedia.org/wiki/Hourglass)
Később a homokóra a szárazföldön is népszerűvé vált a napórák mellett, mint a mechanikus órák olcsó alternatívája. A homokórát általában templomokban, otthonokban és munkahelyeken használták a prédikációk, a főzési idő és a munkaszünetekkel töltött idő mérésére. Mivel hétköznapi feladatokra használták őket, a homokóra mérete zsugorodni kezdett. A kisebb modellek praktikusak, és nagyon népszerűek voltak. 1500 után a homokóra már nem volt olyan elterjedt, mint korábban, ami a mechanikus óra* kifejlesztésének volt köszönhető, amely pontosabbá, kisebbé és olcsóbbá vált, és megkönnyítette az idő leolvasását. A homokóra azonban nem tűnt el teljesen. Bár az óratechnológia fejlődésével viszonylag kevésbé hasznosak voltak, a homokórák továbbra is használatosak maradtak régiségekként. A legrégebbi ismert, fennmaradt homokóra a londoni British Museumban található.
A 20. században telefonbeszélgetések díjkorlátozott időtartamának mérésére használták a 3 percre beállított homokórákat, műanyag házzal készítték. Ma leggyakrabban a lágy-tojás főzési idejének mérésére használják.

Budapesti homokórás időkerék a Hősök Terénél
Egy évet mér, 180 fokot fordul el. Gránit, acél és üveg, súlya 60t. Az EU-ba történt belépés emlékére készült, 2004-ben (https://en.wikipedia.org/wiki/Timewheel)
,

Óriás osztrák homokóra Ybbsitz-ben
*John Harrison csak a 18. században talált ki egy olyan tengeri kronométert, amely jelentősen javította a homokóra tengeri stabilitását. A homokóra mögött meghúzódó tervezési logikából elemeket vett át, és 1761-ben készített egy tengeri kronométert, amely öt másodpercen belül pontosan mérte az Angliától Jamaicáig vezető utat.