Római fürdő keresztmetszeti képe, a mozaikszerű oszlopsorok a kőpadozatokat tartották, és a padozat alá melegített levegős fűtést építettek (http://archiv.magyarmuzeumok.hu/latogato/2857_igy_wellnesseztek_az_okorban)
A nagy fürdőkben márvánnyal és mozaikokkal borították a padlót. A stukkókkal bevont falakon fákat, madarakat és volt ahol pásztorokat ábrázoló freskók voltak. A belső kupolákat égszínkék festék, aranycsillagok és égi képek díszítették. Szobrok és szökőkutak díszítették a külső és belső tereket (https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Roman_bathing). A legtöbb fürdőben volt egy apodyteriumlat - egy helyiség közvetlenül a bejáratnál-, ahol a fürdőző a ruháit tárolta. Gyakran ez volt az első helyiség, ahová a fürdőbe látogató belépett. Ezután a fürdőző a tepidáriumbalat (száraz gőz, meleg helyiség), majd a caldáriumbalat (még melegebb helyiség) ment, a nedves gőzfürdőbe, végül pedig a frigidáriumbalat (hideg helyiség), itt volt a hideg vizű medence. A meleg helységeket az üreges padló alatti tűzhely fűtötte, hidegvizes medencék is voltak, amelyeket a fürdőző hűsítésre használhatott. Az izzasztó- és/vagy merülőfürdőkben és a hűvösebb tepidáriumban folyt a társasági élet. Itt történt az olajos masszázs és a strigilnek nevezett fémeszköz használata (https://magazin.belfoldipihenes.hu/tepidarium-caldarium-frigidarium-ha-nem-birod-szaunat/), ami az izzadság vagy az olaj lekaparására szolgált. Egyes fürdőkben volt további száraz, pihenőhelyiség is (https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Roman_bathing).
Római fürdő belülről, fantáziakép (https://www.termalfurdo.hu/furdotortenet/miert-jartak-a-romaiak-furdobe--a-wellness-es-furdokultura-erdekes-emlekei-az-aquincumban-4941)
Diocletianus termái (https://hu.wikipedia.org/wiki/Diocletianus_term%C3%A1i) az ókori Róma városának és egyben a Római Birodalomnak a legnagyobb közfürdője volt. Mintegy 13 hektár területen nyolc év alatt, 298 és 306 között épült Róma hét dombja közül a legkisebbnek az északkeleti platóján. Nagyságra területileg körülbelül megfelelt Caracalla termáinak, de belső kiépítettsége, épületeinek mérete miatt kétszer annyi ember, mintegy 3000 fürdőző használhatta egyszerre. A fürdőkomplexum 597-ig maradt használatban, akkor a nyugati gótok Róma ostroma során lerombolták a vízvezetékeit, és többé már nem is állították helyre. A középkorban építőanyag-forrásként, kőbányaként használták, és a 16. század folyamán nagyarányú átalakításokat végeztek a területén.







Diocletianus palotája, rajz (https://hu.wikipedia.org/wiki/Diocletianus_palot%C3%A1ja)
A homlokzatok sem voltak egyformák. A reprezentatívabb a déli, a tengerre néző homlokzat volt, melynek alsó részén (amelyet Diocletianus idejében részben elöntött a tenger) kisebb nyílások és ajtók voltak. A keleti és nyugati homlokzatok díszítés nélküliek voltak. Az északi homlokzaton volt a palota főbejárata, az Aranykapu, kettős ajtóval, amelyen egy boltív volt fülkékkel, amelyekben szobrok voltak (valószínűleg Jupiter és négy tetrarcha szobrai). A Cardo, a főutca a császár lakása előtti nyílt térhez vezetett, amelynek bal oldalán volt a császár mauzóleuma (ma a Szent Dujam székesegyház), jobbra több templom volt. Az egyik Jupiteré volt, a másik Vénuszé.






A római hajóhad tehát végig küzdötte a római birodalom aldunai határvillongásait, az évröl-évre hatalmasodott barbár támadásokkal szemben igazán védbástyáját alkotta a határszéleknek. Julianus 361-ben 3000 hajóval [Zosímus III. 10.] folytatta harcait s 383 és 3S6-ban Theodosius Procustius vezérrel, ésd a hajóhadjuknak köszönhették a scythákon kivívott fényes győzelmüket. (Zosimus IV. 35., 139., 16.)
Hadihajók (gályák): A római flotta gerincét alkották, feladatuk a védelem és a kereskedelem biztosítása volt.
Gabonaszállító hajók: Az evezők nélküli, nagy vitorlákkal felszerelt hajók a gabona és más áruk szállítására szolgáltak.
Danuvina Alacris (replika): A "Living Danube Limes" projekt keretében készült, egy 1600 éves római őrhajó másolata, amely a Duna mentén közlekedett.
A Duna a Római Birodalom egyik legfontosabb vízi útja volt. Hajózható mellékfolyóival együtt egy közlekedési hálózatot alkotva összekötötte a nyugati, közép-európai, balkáni és fekete-tengeri provinciáit. A Duna a folyami kereskedelem révén a birodalom gazdaságának egyik fő ütőere volt, katonai szempontból is kiemelkedő jelenőséggel bírt.
Az i. u. I. századtól kezdve 400 éven keresztül a Duna képezte a Római Birodalom északi határát, a partjain kiépített katonai objektumok alkották a ripá-t, azaz a római határvédelmi rendszert, amelyet gyakran, hibásan általánosítva limesnek neveznek. A limes kifejezést az ókorban csak olyan határszakaszra használták, ahol azt ténylegesen sáncok és árkok alkották. Az olyan határszakaszokra, mint például a pannoniai, ahol végig folyó mentén építették ki a rendszert, a ripa kifejezést használták.
Ezzel körülbelül egy időben feltételezhető a római hajózás megindulása is a Dráván Poetovio (a későbbi Pettau, ma Ptuj, Szlovénia) és Mursa (a későbbi Eszék, ma Osijek, Horvátország) központtal. Természetesen a Száva és a Dráva menti kikötők lehetővé tették azt is, hogy a római hajók a Dunát is igénybe vegyék a Kazán-szorosig, amely egészen a késő római időszakig nem csak földrajzi, hanem adminisztratív határt is jelentett az al-dunai (moesiai) és a pannonai római flották között.
A pannoniai flotta szervezetével és bázisaival kapcsolatosan a késő római korra vonatkozóan a Notitia Dignitatumban szereplő adatokra támaszkodhatunk. Ezek alapján elmondhatjuk, hogy az i..u. III. IV. század fordulóján végre hajtott reformok a dunai folyami flottát sem hagyták érintetlenül. A század végére az addig különálló folyamszakaszokon tevékenykedő flottákat összevonták egy egységes dunai flottává a Classis Histrica néven. Vagyis, a Kazán-szoros két oldalán működő római flottaegységeket, az előző korszaktól eltérő módon egy név alatt egyesítették, ugyanakkor számos regionálisan tevékenykedő alegységről is tudomásunk van. Ezek elhelyezése a következő volt:
Graium --- (?)--- Classis II. Flavia Augusta
Servitium Gradiska, --- Bosznia-Hercegovina ---Classis I. Pannonica
Siscia Sziszek/Sisak, --- Horvátország ---Classis II. Pannonica
Arelape, Comagena Pöchlarn és Tulln, ---Ausztria --- Classis Arlapensis et Maginensis
Lauriacum Enns, --- Ausztria ---Classis Lauriacensis
Margum Dubravica, --- Szerbia --- Classis Stradensis et Germensis
Ratiaria Archar, --- Bulgária --- Classis Ratinensis
Inplateypeg --- (?)--- II. Herculiae musculorum Scythicorum et classis
Viminacium Stari Kostolac, --- Szerbia --- Classis Histrica
Egeta Brza Palanka, --- Szerbia --- Classis Histrica
Mursa Eszék/Osijek, --- Horvátország --- Classis Histrica
Florentia Dunaszekcső, --- Magyarország --- Classis Histrica
Vindobona Bécs, --- Ausztria --- Classis Histrica
Carnuntum Petronell, --- Ausztria ---Classis Histrica, XV. Gemina legio liburna cohors (egy része)
Arrabona Győr, --- Magyarország --- X. és a XV. Gemina legio liburna egységei
Verőce (Nógrádverőce) ---18 X 23 m --- Falvastagság: 2.8 m, L alakú oldalfalak hossza: 14 m, 2 db. torony: 5 x 5 m
Kisoroszi-Pásztorkert --- (?)--- 12 X 12 m
Szentendre-Dera patak --- 20 X 20 m --- 2 db. torony: 7.5 X 7.5 m
Horány --- 16 X 22 m --- Falvastagság: 2.5 m, L alakú oldalfalak hossza: 16 m, 2db. torony: 4 X 4 m
Dunakeszi --- Falvastagság: 1.8 m
Bölcske --- 80 X 60 m
Harta-Káli-major
Dunakömlőd --- 100 X 55 m
Dunaszekcső
Bács