A KOCSIK EREDETE, A SZEKEREK TÖRTÉNETE
 
(2019 augusztus)
 
 
 
 
 
 
 
ABSTRACT
 
 A kocsi szó általános fogalmat jelöl, szűkebb értelemben a kocsi -definíció szerűen- rugózással ellátott szekér. Csak az 1400-s évektől fordulnak elő kocsik, és először hintóként. A hintó függesztett szekrényű kocsi, az alsó rugózású kocsi későbbi találmány. Az első szállító járművek kétkerekű kordék voltak, majd lialakultak a négykerekű, kormányozott első két kerékkel szerelt, fából készített teherszállító, vontatott járművek. Európától K-re Ázsiában két területet lehet megjelölni a legrégebbi szekér emlékek lelőhelyeként: Dnyepertől az Irtisig terjedő területet É-n és Sumert az Eufrátesznél D-n.  Európában az ökrös kordék eredete Közép-Európában a Kárpát-medencében és a Kárpátoktól ÉK-re volt. i.e. 3500 körül a korai nehéz szekereket ökrök vontatták. A szekértörténet vizsgálatának egyik célja annak bizonyítása volt, hogy Mezopotámiában az amoriták-hurriták terjesztették el a lovakat és az első könnyű kétkerekű harci szekereket  i.e. 1700-as években,  Egyiptomban i.e. 1600 -as években. /  THE ORIGIN OF THE WAGON IS ALSO THE HISTORY OF THE WAGON:  The word wagon is also a general term, in a narrower sense a wagon is - by definition - a chariot with suspension. It is only from the 1400s that carriages appear, first as carriages. The carriage is a carriage with a suspended cupboard, the lower-sprung carriage is a later invention. Carts were wooden load-carrying, towed vehicles with two-wheeled carts, then four-wheeled, steered front two-wheelers. From Europe to the E in Asia, two areas can be marked where the oldest wagon trains are found: the area from Dnieper to Irtis in the N and Sumer on the Euphrates in the D.  In Europe, the origin of the ox-cart may have been in the Carpathian Basin in Central Europe and to the north-east of the Carpathians, with early heavy carts drawn by oxen around 3500 BC. One of the aims of the study of chariot history was to prove that the Amorite-Hurrians introduced horses and the first light two-wheeled chariots in Mesopotamia in the 1700s BC and in Egypt in the 1600s BC.
 
KUNGÁK, HIBRID SZAMARAK
 
(Modified June 2022, since https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abm0218, https://index.hu/tudomany/til/2022/04/14/lovak-hijan-hibrid-szamarakkal-csataztak-az-okorban/)
 

 
 
Hibrid szamár azaz KUNGA sciadv.abm0218 f1
 
Felül A: Sumer ékírás. B: A sumer Ur királyi temetőjében talált doboz (díszítése, valószínűleg egy hangszer hangdoboza), sikeres hadjárat utáni felvonulás egyik jelenete (1,92-94.o.)
                   Alul: C: Orrkarika istrángvezető gyűrűk, a kungák, szamarak hátára szerelték, D: egy szamár befogása
 
 
Hibrid szamár KUNGA lelőhely 2500BC sciadv.abm0218 f2
 
A szekerek vontatására használt hibrid szamarak, kungák képei és a lelőhely,  https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abm0218 (Jav.: 2022.04.14.)  Kb. i.e.1800-tól és hirtelen nagy mennyiségben és nagy területen jelentek meg a lovak Tell Brakban (Nagarban) és gyorsan elterjedt a tenyésztésük, addig kungákat használtak, ami a him vadszamár és a háziszamár keresztezése volt. 
 
 
 
BEVEZETÉS

A kocsik rugókkal szerelt szekerek. Kocs községben -Tata közelében- 1490-ben élt egy Habermayer nevű bognár, aki Mátyás királynak a bécsi útjaihoz készített kocsit. A szekér eredete talán két egymás után kötött taliga volt: azaz taligával vontatott taliga.

Taligán, kordén az ókorban kétkerekű, állat -szarvasmarha, ritkán ember, szamár vagy később teve, néha ló- vontatta járműveket értünk. A taligák és a szekerek elé később is sok féle állatot fogtak be a történelem folyamán, pl. a Kréta-szigeti kecskéket. Az Abstractban történt módosítás szerint a sumerek vad és házi szamarak keresztezésével kapott kungák-at kötöttek a szekerek elé, majd  az i.e. 1700-as években a hurriták Szíria területén már kis termetű lovakat.

TALIGA, KORDÉ

A taliga régen és gyakran használt neve kordé volt. A taliga a szekerek őse, a legrégebbi kerekes (https://index.hu/techtud/2024/10/25/tortenelem-technika-karpatok-rezkor-banyaszat-mezopotamia-gorgo-kerek-talamany/) járművek, szállító eszközök. Két -feltehetően párhuzamosan kialakult- típusa az egy-, vagy két rudas taliga. Az egy rudasnál a rúd ívelt is lehet, a két rudasnál sokszor párhuzamos vagy Π betű alakú, esetleg A betű alakú. Kelet-Európa felé haladva a kétrudú szekerek gyakorisága nő. Eurázsiában „az egy rúd + páros fogatolás”, illetve a „két rúd + egyes fogat” elterjedtsége között létezik határvonal, amely a Baltikumtól kiindulva széles félkörben a Kaspi-tengerig halad, majd onnan az Altáj mentén Kína déli határáig húzódik. Ettől a vonaltól É-ra – azaz Kelet-Európa túlnyomó részén – a két rúd, egyes fogat, tőle nyugatra és délre pedig az egy rúd, páros fogat volt túlsúlyban (Függelék). valószínű oka az éghajlat. Van olyan elképzelés, hogy az első kordé úgy keletkezett, hogy a sok helyen ismert és használt szánokra kerekeket szereltek.

I.e. 1600 előtt Egyiptomban, -ekkor a hükszoszok megismertetik meg az egyiptomiakkal a kereket és a harci szekeret és a lovakat-, a nehéz köveket, szobrokat csak szánokon szállították. Ekkor már néhány ezer éve polírozott, négyszögletes köveket készítettek, továbbá lyukakat kövekbe a kövekbe is (mindenbe tudtak lyukat fúrni, kicsit és nagyot). I.e. 2650 -ben sok ezer hengeres diorit, gránit vázát temettek a Dzsószer piramisa alá, és mozsarakban őröltek, nem malmokban. A kerék, mint fogalom, a tengely ismeretét feltételezi, de a kereket az i.e. 1600-s évekig nem nem ismerték Egyiptomban. Az idősebb Plinius (https://hu.wikipedia.org/wiki/Caius_Plinius_Secundus) még nem tudott vízimalomról sem. A kört, mint szimbólumot, és a kör alakú tárgyakat azért ismerték. 

KőSzán.jpg

                                                                           Egyiptomi őszállító szán, a skála méterben értendő (4)

FÚRÓ

Egyiptomi fúró (4)

fazekas korong

A fazekaskorong elterjedése (http://agyagismeret.blogspot.com/2011/05/az-edenyek-formalasa-fazekaskorong.html)

Fogatos állat lehetett ökör, tehén, szamár, Sumerban, Szíriában kunga, ami a vad és a házi szamár keresztezése, később ló. A mai lovak ősei a tarpán és a Przsevalszkij lovak között keresendőek (https://hu.wikipedia.org/wiki/Przsevalszkij-l%C3%B3), valószínűleg a botaji kultúrában háziasították őket kb. i.e. 2000 után.(https://hu.wikipedia.org/wiki/Botaji_kult%C3%BAra)  I.e. 1800 körül Felső-Mezopotámiában és attól D-re, az Eufrátesz menti Máriban (!) -ban találtak lótenyésztésre vonatkozó agyagtáblát. Nagar (Tell Brak) környékén a hurritákat tartják a kutatók korai lótenyésztőknek. (A szoszéd államokban: az amorita I. Samsi Adad király kért tenyésztésre alkalmas lovakat a fiától, Mári királyától i. e. 1800 körül.) 

 Hazai emlékek: a szarvasmarhával vont kétkerekű járművekről alig van magyarországi adat: kisebb terhek fuvarozására szolgált a fatengelyes ökörkordé. A kordék, taligák négy fő fajtája: a pásztortaliga, ami élelmiszer, ruhák tárolására is szolgált, gyakran fedett volt; a „fuvaros” vagy paraszttaliga, ami teherszállító, lőcsös, oldalú; kubikoskordé, ami földhordásra szolgáló, lőcs nélküli deszkaláda volt; később a személyszállító taliga, ami gyakran rugóval készült, azaz féderes volt.

korde

Kétrudas kordé tömör kerekekkel (4)

CART ökrös

Egyrudas kordé tömör kerekekkel (4)

SZEKEREK

Az ókori kultúrák mindegyikében használtak kerekes járműveket, nagyobbrészt a taligákat, később szekereket, amelyeknek fogatolására – majdnem kizárólag – szarvasmarhát, ökröket és szamarakat használtak. A kerekes járműveket először kultikus célokra használták, a prehisztorikus kerék és szekér leletek sírokból kerültek elő, mint a halottkultusz járulékos részei, gyakran a lovakat is eltemették. A késő rézkori, bronzkori leletek arról tanúskodnak, hogy a szekeret gazdasági célra is alkalmazták. 

A négykerekű szekér, forgó első hiddal, a vaskorban a taligákból alakult ki : egy második (a hátsó) taligát rúdjával vagy rúdjaival egy másikhoz (az elsőhöz) kapcsoltak. Harci szekérbe két kungát, lovat fogtak az ókori népek. A harci szekereket kizárólag kungák, majd lovak, a taligákat legalább 90 % -ban szarvasmarhák vontatták, szamarak is előfordultak. Lényeges találmányok voltak a forgó első tengely, a kerékagy, a küllők és az abroncs, ez utóbbiak teszik használhatóvá a kerekeket. Magyarországon az ökrös kordét is használták, a szekerek gyorsan kiszorították. 

Európában a forgó első tengelyes szekér a hallstatti kultúra (i.e. 800) után i.e. 500 körül terjedt el. (Elkezdtek fazekas-korongot használni, mértani rajzokkal díszített edényeket készítettek, vannak vas- és üveg leletek is a korból.). Előtte már Eurázsia déli tájain, a balkáni népek is, valamint a germánok Észak-Európában és Észak-Eurázsiában használták.

Vizsgáltuk a szekér ősi változatait és leleteit, a vizsgálat módszere (alapmű a Tarr László: A kocsi története, Corvina ,1978, c. könyv) az internetes keresés volt, célja az ismeretterjesztés. Az időben vissza felé haladva a leletek száma csökken és leírásuk bizonytalanodik, a teljességre való törekvés korlátokba ütközik. "Magyarországon a 11-13. századokban a szekér és a taliga is használatban volt, a középkorban már a négykerekű járművek voltak túlsúlyban. A középkori Európa lényeges újításokat vitt végbe a szekér konstrukciójának és a fogatolásnak a fejlesztésére (Függelék). A lovakon megjelent a szügyhám és a vállhám, addig nyakhámot használtak. Az első tengely és a kocsiszekrény közé egy szeg (derékszeg) körül forgó alkatrész, a fergettyű beiktatásával a szekér mozgékonysága, fordulékonysága lényegesen megnőtt. Egy további újítás a szekér hosszának változtatását tette lehetővé az első és hátsó tengelyt a kocsiszekrény alatt hosszanti irányban összekötő rúd, a nyújtó révén. A középkorban a szekér még nem szolgált személyszállításra, ritkán -a források szerint- asszonyok, papok és fejedelmek használták." A hintó volt, amikor kitalálták, volt az első személyszállító jármű.

Chariot spread

Szekerek elterjedése Eurázsiában (https://hu.wikipedia.org/wiki/Szek%C3%A9r)

„Magyarországi utazásom alatt – jegyezte fel Bertrandon de la Broquiere 1433-ban – gyakran találkoztam szekerekkel, melyeken hat, hét vagy nyolc egyén ült és mindezt egyetlen ló húzta ... A hátulsó kerekek magasabbak az elsőknél. Fedelük igen szép, az ilyen fedeles kocsik oly könnyűek, hogy kerekekkel együtt akárki egymaga vállára veheti és elviheti” Az egyetlen lovat két rúd közé fogták, a kétrúdú, egylovas szekereket a középkori Magyarországon is személy- és teherszállításra alkalmazták.
 
2 kerekű homokfutó3
 
Két kerekű, könnyű homokfutó (kocsi) (4)
 
Az ajonca szó szláv eredetű, az ojeojnice szó az átadó szláv nyelvekben szekérrudat, villásan elágazó rudat jelent, talán lengyel és kijevi orosz területről kerülhetett hozzánk, még a 14. század előtt. De a magyar két rudú szekér fogatolása  eltér a keleti szláv és a balti népek gyakorlatától, nálunk a ló két rúd esetén is hámfával húz,  ez a megoldás orosz, lengyel, balti tájakon ismeretlen. Magyarországon nem alkalmazták az ott elmaradhatatlan nyakhámot, illetve az ív alakban meghajló dugát, amely a ló nyaka fölött átívelve összekapcsolja a szekér rudakat. 

KOCSIK 

A 12-13. században találták ki a rugós szekeret, azaz a kocsit és Magyarországon. A hintóra utaló első írott bizonyítékunk 1267. évből való, IV. Béla király oklevelében fordul elő az ingó szekér (currus mobilis), még latin nyelven, a hintószekéret. Ezen oklevél szerint Tamás comes fia Fülöp „a király ügyei intézése végett utazott a római kúriához, és Itália távolabbi vidékeire egy szíjakon függő szekérrel”.  Komárom megyében van egy Kocs nevű község, amely a kocsi névadója.  Az első kocsipostát Mátyás Király rendeletére hozták létre, amikor 1485-ben a székhelyét a meghódított Bécsbe helyezte át. A Bécs és Buda közötti úton 10 mérföldenként (kb. 38 kilométerenként) pihenőállomás (lóváltó) volt, az egyik a szekérgyártásáról nevezetes Kocs községben. A magyar kocsi a korabeli nehéz hintókkal szemben  gyors és könnyű  volt, jellegzetes ívelt oldala volt. (http://skanzen.hu/hu/latogatas/kiallitasok/kocsik-es-szekerek). A 15. századból már fennmaradtak leírások a korabeli kocsiról. 1426-ban a Magyarországon utazó itáliai követek Tatán két kocsit kaptak, a másodikban kíséretük utazott. Bertrandon de la Broquière francia utazó 1433-ban olyan kocsit írt le, amit egy ló húzott, fedett és könnyű volt, hátsó kereke magasabb volt, mint az első. A kocsitest és a tengelyek közé bőrszíjakat raktak a rugalmas felfüggesztés érdekében. Egy másik változatot három egymás mellett fogatolt ló húzott. A jobb oldalon a hátsó kerékhez egy rudat rögzítettek hámfával. A köteleket is bőrtokokkal védték a gyors kopástól. A küllők száma eltérő volt, a hátsó kerekek nagyobbak voltak. A magyarok tudatában voltak a magyar kocsi külföldi népszerűségének: már a 14. században számos helyre küldték ajándékként. A pápai udvar leltárában 1371-ben két kocsi (currus) is szerepelt, amit Magyarországról kaptak. A vagyoni iratokban számos utalás maradt fenn a vasalt szekerekre. II. Ulászló király három remek kivitelű, nyolc ló befogására alkalmas aranyozott hintót ajándékozott menyasszonyának 1502-ben.

 

A magyar kocsi első hiteles ábrázolása 1568

Első magyar kocsiábrázolás 1568-ból (https://hu.wikipedia.org/wiki/Kocsi)

A kocsiknak nevei is jellemzőek voltak, pl.: bőrös kocsi (az oldalait és a fedelét bőr borította), bricska, cséza, dorozsmai kocsi, egri kiskocsi, görbe oldalú kocsi, győri kocsi, hintó, homokfutó, kocsiszekér, kőrösi kocsi, nyírségi rövid kocsi, stb. A z elnevezések helyi vagy különleges felszerelésű, eredetű, rendeltetésű járműveket jelentenek, általában a típus készítési helyét. 

 

Körösi kocsi

Szatmári szekér (https://hu.wikipedia.org/wiki/Szatm%C3%A1ri_M%C3%BAzeum

Elliptikus rugókat, a kissé ívelt laprugókat gyakran használták a járművek felfüggesztésére at 1700-as évektől. A jobb menetkomfort érdekében a rugókat párban használják, egymás ellen. Egymásra fekvő egyedi rugólevelek alkotják. A terhelés miatt a hajlító nyomaték a rugó hosszának közepén a legnagyobb. A rugós szerelvény osztott hosszanti alakja igazodik a terheléshez: a hozzáadott levelek hossza levelenként csökken.

ElliptikBlattFeder

                                                                               (https://de.m.wikipedia.org/wiki/Datei:ElliptikBlattFeder.jpg)

 

A római eredetű hintó a magyar fejlesztésű kocsival közel azonos időben vált ismertté, hintószekér (ami az első kocsi) néven. Magyar hintóra utaló "első írott bizonyítékunk 1267. évből való, IV. Béla király oklevelében fordul elő az ingó szekér (currus mobilis), bár latin nyelven. Ezen oklevél szerint Tamás comes fia Fülöp „a király ügyei intézése végett utazott a római kúriához, és Itália távolabbi vidékeire egy szíjakon függő szekérrel." (https://hu.wikipedia.org/wiki/Hint%C3%B3). Felfüggesztett, hintázó kocsikat, azaz hintókat Magyarországon a 14. század derekától használtak a királyok, főpapok, főurak, s ilyen hintókat itáliai és francia uralkodóknak is ajándékoztak.

Golden Cart Hermitage St. Petersburg 20021009

Díszes hintó az Ermitázs Múzeumból (https://hu.wikipedia.org/wiki/Hint%C3%B3)

A hintókat a kocsiszekrényük szerint csoportosítják, lehet teljesen zárt „kupé”-építésű, fedeles (harmonikaszerűen le-föl ereszthető), és fedél nélküli, lehet 2, 3 vagy 4 üléses. A fedeles hintószekrény fedele lehet rögzített (Berline, Coupé) és lehajtható. Az utóbbi esetben félfedeles (Viktoria, Mylord) és teljes fedelű lehet (Landau, Landaulette). A zárt hintót Magyarországon batárnak hívták, a bérfuvarozásra használt hintó a fiáker volt. 
 
Zárt szekrényes fiáke konflis 1860 ból
 
Zárt szekrényes fiáker, konflis (https://hu.wikipedia.org/wiki/Fi%C3%A1ker)
 
Díszes Fiáker konflis
 
Díszes fiáker, konflis (https://hu.wikipedia.org/wiki/Fi%C3%A1ker)
 
A hintók fogatolására egy vagy két ló szolgál, de léteznek négylovas hintók is, és egy díszes típusukat, a „landauert” ötösfogat húzza. Hasonló funkciójú, de konstrukciójában a hintótól eltérő járművek a lovaskocsi és az omnibusz. Mindkettőből hiányzik a laprugó alkalmazása, ezért a lovaskocsi elsősorban áruszállításra volt alkalmas, az omnibusz esetén a járműben ülők kényelméhez a kerekek gumiborítása járult hozzá. ( Talán helyesebb lett volna a szekér megnevezés.) 
 
 
A SZEKEREK ÓKORI TÖRTÉNETE
 
A tömör kerekű, két és négykerekű szekereket ökrökkel vontatták és egyszerre jelenhettek meg i.e. 3400 körül Európában és az orosz sztyeppe területén i.e. 3100 körül, a Maykop kultúrában az É-Kaukázusban, és D-en a gödörsíros kurgánok népénél. Pár száz évvel később Mezopotámiában, Sumerben, Ur-ban találtak szekérre utaló képet (kb. i.e. 2600-ból) és szobrocskákat (1. 94.,116.,123.o.)A kétkerekű taligák vagy kordékat a hegyvidéken inkább használták, ami az európai területen a korban az Alpok környékét jelenti (pl. Boglárlelle-i kerék nélküli Y- vagy A-alakú ládás csúsztatók). A négykerekű szekér elődje feltehetően két taliga volt, egy második (a hátsó) taligát rúdjával vagy rúdjaival egy másikhoz (az elsőhöz) kapcsoltak. Azonban az ókori ló vontatta harci szekerek kétkerekűek voltak.
A kordék, szekerek vontatására ökröket, teheneket "fogatoltak", a szarvasmarha tenyésztés a kő-réz-bronkorban megelőzte a kerék feltalálását, de a lótenyésztést a szekerek miatt találták ki, és csak sokkal később ültek fel a lovakra. Több korai, tömör négykerekű szekér lelet ismeretes a Dnyeszter és Urál közti gödörsíros kultúrák Kubán vidéki területein, valamint Dél-Szibériában, a legkorábbiak i.e. 2870–2500 közé keltezhetők. A négykerekű járművek tehát nagy valószínűséggel a keleti sztyeppe területén alakultak ki, és a Gödörsíros kultúrák és a Baden kultúrák közvetítésével jutottak el a Kárpát-medencébe, (pl. Budakalász, Esztergom, Szigetszentmárton).
The Maykopkultúra területén, az É-Kaukázusban (https://en.wikipedia.org/wiki/Maykop_culture) cc. i.e. 3500 BC–3000, létezett lótenyésztés (szarvasmarha és sertéstenyésztés élelmezési célra).  Az egyik legrégebbi szekeret is itt találták a 4. évezred második feléből. Ezzel párhuzamosan a D-Kaukázusban a kurgánok népének területéről is vannak leletek, továbbá K-Európából (Cucuteni-Trypillian kultúra). A Bonocice-i agyagmodell i.e. 3500-3350-ben jelenik meg a Funnelbeaker kultúra területén, egy széles szekérkapu is Olszanicában, Lengyelországban. A ljubljanai leletnél és a magyarországi Baden kultúrához (i.e. 3200-3000) tartozó leleteknél a kerekek és a tengely együtt forgott még.
 
Budakalász Szentmárton agyag szekérkocsi
 
Budakalászi és szentmártoni agyagszekerek (4)
 
 
Kerekek: Az agyagedény készítő korong szóhoz (korongolás, azaz forgó korongon történő agyagedény formázás, lábban hajtották régen) nem kapcsolunk  tengelyt, szemben a kerék szóval, ami forgó tengelyt feltételez. A fazekaskorong régebbi találmány, mint a kordé és a szekerek. Kerékről akkor lehet beszélni, ha van tengely, ami nagyon sokáig négyszögletes keresztmetszetű volt, és a tengely együtt forgott a kerékkel. Majd az anyagát könnyítették, a kerék egy részét kivágták.
A küllős kerék később jelent meg, a kerékaggyal együtt. Küllőkről van irodalmi adat, de a kerékagy és az abroncs történetéről kevés. Az abroncs először bőrből, marhabőr csíkokból készült, a felerősítése szegekkel történt. Később bronz illetve vasszegekkel erősítették fel, melyek kiállnak sokszor az ábrázolásokon, majd bronzból, vasból készítették az abroncsot is.
 
arany hintó
 
 
Az abroncsokon ábrázolták a rögzítéseket, szegeket! Perzsa hintó modell i.u. 500 körül (4) 
 
A fa tengellyel együtt forgó (két vagy több részből összeállított) kis-közepes átmérőjű, 50–80 cm-es kis kerék az egyenetlen hegyi és erdős terepen alkalmasabb, mert kevésbé borulékony.  Az ábrázolások azt mutatják, a párba fogott igás ökröket a fejük mögött kötötték össze egymással, igavonó rúd nélkül, egy keresztrúddal (https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/magyar-neprajz-magyar/ch05.html#id638242).
 
Ljubljana Marshes Wheel from around 3150 BCE the oldest known wooden wheel in the world
 
A legidősebb kerék lelet i.e. 3150-ből, Ljubljana, Szlovénia (https://en.wikipedia.org/wiki/Wheel)

 

kerekmaradek1

 
Ur chariot
 
A legrégebbi szekér kép i.e. 2600 körüli, Ur, Sumer (https://en.wikipedia.org/wiki/Wheel)
 
Nem lehet általános távolsági szállítóeszköznek tekinteni az ókori szekereket, ökrös kordékat, mert nem voltak utak. Nagy szamárkaravánok szállították az árukat, egy szamár terhelhetősége 60-90 kg. Ceremóniális, demonstratív hadi - harcra csak sokkal később- célra használták a szekereket. Kungák, vad és háziszamarak keresztezésével kapott állatok vontatták a szekereket. A zablát nem ismerték, orrkarikát használtak. A vontató állatok hátán a gyeplők vezető karikái láthatóak, 90 fokkal elfordítva ábrázolva. Egy harci szekér látható az ábrán, amit a sumer szekér elején ábrázolt nyilak és a nyílakat tartó tegez mutat. Érdekesség lehet, hogy a vontató állatokat takarásban ábrázolták, de a kétkerekű  szekér kerekei beforgatták az ábrázolási síkba. A második ember a kocsi végén áll, más képeken is előfordul, hogy az első ember, a hajtó látszólag ül. Pl. egy Tell Brak-i pecséthenger képe:
 
                                                                           Tell Brak BEYDAR SEAL
 
                                                                                                          Tell Brak-i pecséthenger nagyítása (https://en.wikipedia.org/wiki/Tell_Brak)
 
Vannak kutatók, akik üléseket vélnek felfedezni a a Tell Brak-i szekereken (felül). A kép közepén nem egy négyküllős kerék látható, hanem harci emelvény. 
 
Mari és Urkesh
 
 
    
 
A hettiták nehéz harci szekere (i.e. 1500 körül) is sumer eredetű, a könnyű harci szekér kialakulása a Mári, Szíria (Ugarit)-Babilon vonal mentén történt.
 
Forgó tengelyen rögzített kerék
 
Forgó tengelyre rögzített kerék, a tengelyrögzítés négysögletes módja jól megfigyelhető (4)
 

A Kárpátoktól ÉK-re a 4. évezred közepén használtak ökrös kordékat, ennek több nyoma is létezik. I.e. 3200 körüli Kárpát-medencei ökrös szekér, kordé modell:

zkocsimodell borzonce

               Kárpát- medence (Borzonce) szekér modell (4)

Potsdam lengyel

Potsdam-i agyagszekér (4)

Szerbia

Szerbiai agyagmodell (4)

 

Lengyel országban is találtak i.e. 3500 körüli kordé modelleket és Oroszországban valódi kordét is. A legrégebbi kerekek tömör-kerekek, három vastag deszkából álltak és keresztirányú merevítők tartották össze. Hasított farönkből készültek, csiszolással. Később sok darabból is készítették:

Balkán

Balkáni modell (4)

A Balkánon talált kordé leletekre példa: http://fonteshungariae.blogspot.hu/2011/03/kicsi-szekerek-kerekek.htmlAz andronovói kultúra területén a Szintaszta kultúrában találtak i.e. 2000 körül  (https://hu.wikipedia.org/wiki/Andronov%C3%B3i_kult%C3%BAra#Szintasta-kult.C3.BAra) olyan harci szekeret, amit rekonstruálni is sikerült:

Andronovo culture

zSziniszta

                                 Szintasta –i rekonstrukció i.e. 2000 körül (4)

A lovakat csontból készült zablákkal irányították:* „a szintastai település mellett föltárt temetők legjelentősebb leletei a szekér maradványok. A nagyméretű sírkamrákban, a kerekeknek külön keskeny árkokat ásva, enyhén besüllyesztve helyezték el a küllős kerekű harci szekereket. Ezek a jelenleg ismert legrégebbi harci szekér-maradványok (kb. 4000 évesek, i.e. 2000-ből). A bronzfegyverek mellett e szekerek alkalmazása biztosította a "Városok Országa" fölényét a tőlük északabbra élő tajgai népek fölött. Ha mégis valami agresszió érte volna a területet, akkor ott voltak az erődített települések.

zAndro

A harci szekerek elterjedésének térképe
(Forrás: Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0)

Az eurázsiai harci szekerek kérdését Igor Csecsuskov dolgozta fel doktori értekezésében, melynek címe magyarul: A késő bronzkori harci szekerek kérdésköre Eurázsia sztyeppi és erdős-sztyeppi övezetében (a Dnyepertől az Irtisig).” A könnyű szekerek mezopotámiai története  (https://bencsik.rs3.hu/component/content/category/34-a-harci-szekerek-okori-toertenete.html?layout=blog&Itemid=101).

 

KÖNNYŰ SZÍRIAI HARCI SZEKEREK TÖRTÉNETE 

A könnyű harci szekereket az amoriták terjesztették el Szíria területéről kiindulva. Az amoriták a szekerekbe lovakat fogtak be, felmerült a kungák fogatolása is sumer területen, de a kutatók nem fogadták el. A lótenyésztést a könnyű harci kocsik váltották ki, csak a görögök ültek először a lovakra.

Egy korai írás, agyagtábla a lótenyésztésről: I. Samsi Adad (amorita uralkodó, Felső Mezopotámiai Birodalom, fővárosa Subat Enlil és Assur, i.e. 1813-1781, középső kronológia szerint)  a fiától kért lovakat és a fia Mári uralkodója volt, így már az i.e. 1780-as években lovakat tenyésztett Mári-ban az agyagtáblák szerint (kungákat?). Mári-t i.e. 1757-ben Hammurápi pusztította el, és nem épült újjá. Az irodalom alapján Mezopotámiában a hurriták-nak tulajdonítjuk a lótenyésztést i.e. 1800-tól, Nagar környékén. A főleg ugaritinak amorita-hurrita hükszoszoknál is megjelennek a lóvontatta könnyű harci szekerek i.e. 1600 körül. A hükszoszok ismertetik meg Egyiptommal a könnyű harci szekeret és a keel-t, a hajók aljára szerelt merevítő és iránytartó gerendát. Más közelítésben: A küllős kerék és a ló, zabla a Kaukázuson keresztül érkezett Mezopotámiába a hurriták közvetítésével. A hurriták Van-tó környékén (Anatólia) éltek többségben az őslakos hattik mellett. Már Anittasz (hettita uralkodó, i.e. 1720 körül) idejéből ismert lovak részvételével vezetett hadjárat, ezért a hurriták -és talán az anatóliai hattik is- tekinthetőek az első lótenyésztőknek a Kaukázustól D-re. 

 Az amoriták (i.e. 2300 körül említik őket először) a korábbi sumer területet egész Babilonig meghódítják, háború nélkül a „ beszivárgás”  módszerével, fovábbá fogékonyak voltak a technikai újításokra. Megállapítható, hogy a két személyes, két lovas hükszosz könnyű harci szekér –ami i.e. 1800 körül Felső Mezopotámiai Birodalomban, majd a szomszédos Máriban és Jamhadban alakult ki, és terjedt el délre - a harci szekereknek egyik "könnyűszerkezetes"  első változata. Döntő érv a hükszoszok szíriai amorita-hurrita eredete mellett a harci kocsijaik azonos felépítése. .

SamsiAddu

  Felső Mezopotámiai Birodalom, i.e. 1790 körül, továbbá Mári és Jamhad (A térképen Yamkhad néven, https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Assyrian_Empire) Ezt újra írni!!!!!

Karkemishtől É-ra, Kanesban, ami az óasszír kereskedelmi út káruma É-n, azaz raktárvárosa, karaván fontos átrakóhelye volt, találtak i.e. 1900-ból pecséthengereket harci szekér modellekkel, ami a hükszosz harci szekerek Ugarit-i eredetét bizonyítja. (Óasszíria nem létezett, az Óasszír út Assur városról kapta a nevét, de Felső Mezopotámiai Birodalom létezett, I. Samsi Adad alapította i.e. 1800 körül.  Muwatallisz (i.e.1295 – i.e.1272) -t követő hettita király is az amorita Babilonból lovakat kér ajándékba, ahol ebben az időben, a levél szerint ott sok lovat tenyésztettek.) Anatóliában alakul ki a későbbi Hettita Birodalom, ahol nehezebb, három személyes harci szekereket építettek,  három ló vontatta e szekereket. Egyiptomba a hükszoszok viszik a kerék ismeretét és a harci szekeret i.e. 1600 körül. Bizonyíthatóan hajóval is, Ugarit és Szimirra nevű kikötőkből a Nílus-Delta-i Avariszba.

A korábbi, sumer szekerekhez viszonyítva a hükszoszok a tengelyt a kocsiszekrény alatt hátrább, a súlypont mögé erősítették fel az i.e. 1600-s években, így a rúdra erősített keresztrúd nagyobb erővel nyomta a lovak vállát és fordulékonyabbá is vált a szekér. Később a hettita –i.e. 1400 körül- szekereken ismét előbbre került a tengely, de ezek három személyes, három lovas szekerek voltak.

A küllős kerék, zabla: A kétszemélyes, kétkerekű harci szekéren a második katona íjjal volt felfegyverezve, a kocsi hajtója mellett állt, kényelmes helye volt és könnyen föl- vagy leugorhatott. E szekereket közvetlen harcban nem használták, a sereg előtt kereszt irányban mozogtak és folyamatosan nyilaztak, dárdát vetettek. Nehéz volt a szekereken lévő katonákat eltalálni, a folyamatos mozgás miatt, de a szekerek kormányzása, a fordulás sok gyakorlást kívánt.

 A szekér kosara elől elliptikusan hajlított és olyan magas volt, hogy a katonák a térdeikkel rátámaszkodhattak. A kosár lejtősen hátrafelé hajlott, a hol a kocsi nyitott volt. Fel és le lehetett ugrani. A szekérkosár oldalára erősítették a tegezeket, amiben a nyílvesszőket tárolták. A kosár elejét és oldalát kemény bőrből készült oldalfalak védték. A kosár elnevezés azért is jogos, mert fonott vesszőkből, ágakból készült, hogy könnyebb legyen, mint a korai hasított fából készült rituális célú kocsiszekrények. A kötőelemek bőrből készült szíjjak voltak. Az kosár alja falap volt, amihez a szekérrúd és a tengely is csatlakozott. A szekérrúd keresztfája az állatok nyakára-hátára volt erősítve, az itt lévő karikákon vezették hátra a zablát. Az egyiptomiak is a hükszosz eretetű és rossz hatásfokú nyakhámmal fogatoltak, a sokkal jobb szügyhámot csak későn ismerik meg.

*„Az emberi történelem során a ló uralására számtalan eszközt fejlesztettek ki. Az egyik első ilyen egy fém karika volt, melyet a ló orrlyukaiba helyeztek, hasonlóan a bikákhoz. Ehhez a karikához aztán kötelet vagy bőrszíjat erősítettek, melyet meghúzva a lovas erős fájdalmat tudott okozni a ló orrában. Ez a szörnyű eszköz tekinthető az első zablának. Később a fém átkerült a ló orrából a szájába, s így kialakult az a zabla, eleinte csontból készítve-, és amely lényegében és hatásmechanizmusában mind a mai napig változatlan.

Zabla

                                                                                                                                                                                                                                                               Zablák (4)

 A zabla egyidős a ló háziasításával. Főként fából, szíjból, csontból készítette az őskori ember. Két csontból vagy szarvasagancsból készült pálca akadályozta, hogy a ló szájából kicsússzon az ősi zabla. Az őskori lótartók körülbelül 3 ezer éve kezdtek termés fémekből, előbb bronzból, sokkal később –i.e. 1000 után - vasból is zablát készíteni.” (https://hu.wikipedia.org/wiki/Zabla ) A lovak fogatolása, befogása nyakhámmal történt az ökrös kordé mintájára, sokkal később jöttek rá a szügyhám használatára. A nyakhám esetén a lovak erejét nem lehet kihasználni és csak nagyon könnyű kocsik esetén alkalmas vontatásra a nyakhám. A lovak és a szekerek eleinte fejedelmek, királyok és fáraók játékszerei voltak, ünnepi alkalmakkor használt fejedelmi ajándéktárgyak. A lovakat díszítették, drága és színes takarókkal védték.

A kosár aljának magassága – amire fel és le kellett ugrálni a katonáknak- nem lehetett túl magas és a korai kisméretű kungák és lovak esetén ez nem is okozott problémát. Amikor áttértek a lovak befogására és rájöttek, hogy nagyobb lovakat kitenyésztve gyorsabb és nehezebb kocsikat lehet építeni, akkor a rúd már túl alacsonyan volt a magas lovaknak, a lovak a hátsó lábukkal átlépték, belebotlottak. A rudat meg kellett hajlítani, és a hükszoszok meg is hajlították. A jelenség ellen ma úgy védekeznek, hogy a rúd elejét nem a ló hátára erősítik a keresztrúddal, hanem lovak oldalára rögzítik.

A küllős kerék a réz és bronzszerszámok megjelenésének idején történt, kapcsolódik a lovak megjelenéséhez is. Korára a kutatók bizonytalan ábrák alapján próbálnak biztos állításokat tenni. Tarr László „ A kocsi története” szerint (45.o.): Hammurápi babiloni király idején „az i.e. 18. században…az első hiteles küllőket babilóniai terrakotta kerekekre festették fel.” Az amoriták e századokban kerülnek hatalomra Mezopotámiában és attól É-ra, - pl. a fent említett 19. századi I. Samsi-Adad király – és megjelennek a küllős kerekű ló vontatta harci szekerek is. Az első kerekek talán négy küllősek voltak, de gyorsan áttértek a 8 végül 6 küllős kerekekre, ebben a sorrendben. Feltehetően a négyküllős kerék gyenge volt és gyakran sérűlt.

Sokkal hasznosabb a küllős kerék funkcionális vizsgálata. Részei a kerékagy és az abroncs.  A tele keréknél is létezett a kerékagy, azaz a tengelyhez való megerősített (először négyszögletes) csatlakozás. A küllős kereknél a nehezebb vagy gyorsabb kocsiknál, nőtt az agy terhelése és törtek ki a kerekek, és erősödött a kerékagy és nőtt a mérete. A korai kerékagyról rajz vagy modell persze nincs, de az ie. 1600-s években az amorita-hurrita eredetű hükszoszok megismertetik Egyiptommal a harci szekeret és a kereket. Tutanhamon (i.e.1342-1324) sírmellékleteként találtak valódi harci szekeret (2), ami a kairói Múzeumban megtekinthető:

z kerékagy

 

Tutanhamon szekere

zThe Pharaoh Tutankhamun destroying his enemies

 kerék agy                                

Tutanhamon harci szekere, i.e. 1330 körül  (Wikipedia)

Kerékagy: Látható, hogy tengelyirányban az agy mérete szükség szerint megnövelhető, ez lényeges jellemzője egy teherbíró küllős keréknek. Első látásra azt lehet gondolni, hogy bronzból öntötték a kerékagyat – i.e. 1330-ban a fémöntésnek évezredes múltja volt-, de puhafából készült, talán a bonyolult alakja miatt. Nyikorgás ellen állati zsiradékkal kenték. Továbbá meglepő, de közel változatlan alakú napjainkban is a kerékagy is, érdemes összehasonlítani egy ma (2019)  30 éves lovas kocsi kerekével:

zszekér

                                                                                                              Lovas szekér napjainkban, melegen szerelt vas agykarikákkal (4)

Tehát kezdetben a tengely együtt forgott a kerékkel és így a kocsi alig kanyarodott, éles kanyarban meg kellett emelni. Aztán kör keresztmetszetű lett a tengely csatlakozása. A kocsiszekrényt egy -ma bilincseknek nevezett- szerkezetekkel rögzítették, ez korábban bőrből készült. A tengelyen szabadon forgó kerekeket a tengely végén keresztül dugott tüske tartotta meg a kidőléstől.

A modern kerékagy egy bonyolult szerkezet, ezért először tekintsünk egy egyszerű szerkezetet:

piros

                                                                                                                                                              Egyszerű kerékagy (4)

Később egy kerékagy elbírta néhány nagy söröshordó és egy -ekkor már negyed- szekér terhét. Tengely irányú mérete meghaladta kerék sugarát, fémabronccsal erősítették meg. A szekér a maga idejében a hajók mellett a legbonyolultabb ember által épített szerkezet volt, az ostromgépeket csak később építették az asszírok. 

Kerékabroncs: Tutanhamon szekerén és már a kordék kerekein is volt. Sok fejtörést okoztak a kutatóknak a kerekekből szabályos közökként kiálló valamik, ezek a bronzszegek, amivel a kezdetben marhabőr, majd később bronzabroncsokat felerősítették. Fontos funkciójuk, hogy amikor a kerék átmegy egy kövön, nem törik össze: a kerék e pontján a terhelés ekkor a kétkerekű kocsi összsúlyának 50%-a és a sebességéből adódó dinamikus járulék. A kerék részeit összetartotta az abroncs, mert az állandó és sokféle irányú ütések a kerekeket gyorsan szétverték. A kerékabroncs könnyen cserélhető volt és kopásálló, szemben a fával. A korai szekerek idejében nem voltak utak, az első közlekedési utat az Új-Asszír Birodalom idején építették, i.e. 1000 körül, az asszírok sok harci szekeret is építettek. Az egyik első építészeti célú utat  Hufu fáraó piramisánál építették i.e. 2550 körül. Így a szekerek nem a szamárkaravánok feladatát vették át, hanem hadi és rituális célokra használták azokat, ünnepi felvonulásokkor. Nagy terhek szállítására ásott csatornákban vontatott hajókat használtak Egyiptomban. Vadászatra is csak később voltak alkalmasak, a kordékkal ezzel szemben szállítottak terheket mindenhol. 

I.e. 1274-ben II. Ramszesz fáraó és II. Muwatalli hettita király az Orontesz folyó partján lévő Kadesh-nél ütközött meg. mindkettőnek 5-6000 harci szekere volt, ami túlzásnak tűnik. A csata lényegében döntetlen eredménnyel végződött és egy híres szerződés zárta le. Az egyiptomiak a részletesen leírt hükszosz szekerekkel harcoltak, a hettiták nehezebb fából készült kocsiszekrényes szekerekkel. II. Ramszeszt – aki a csata eredményét személyes bátorságának is köszönheti, saját korában óriás volt, közel 180 cm magas vörös hajú- egy falikép örökíti meg:

II. Ramszesz

A "Nagy" II. Ramszesz a Kadesh-i csatában (4)

Érdemes mellékelni egy javított faliképet is:

II. Ramszeszz

                A "Nagy" Ramszesz a Kadesh-i csatában (4)

Kadesh

Fantáziakép a Kádesh-i csatáról, hettita szekérrel, három ló is vontatta, ésa hettitáknak már voltak vas fegyvereik is (4)

hettita kocsi

Hettita szekér, három katona volt rajta

Hettita szegérHittite Chariot

Hettita szekér, három katona volt rajta (4)

A hükszosz hatásra épített mükénéi harci szekerek könnyűek voltak, vázuk hajlított fából készült, kocsiszekrényük keskeny volt, két ló húzta. A harci szekerek fő gyártóbázisai a püloszi műhelyek voltak. A kocsi egész súlya még a lovak nyakára nehezedett, kantárként az álladzóval (állszíjjal) ellátott csúsztatható hurok szolgált.

Egy akháj - voltak már vas fegyvereik is- képe: 

 

akháj szekér

 

Akháj szekér az i.e. 1200-s évekből (4)

 

AncientAssyria 2

Három lovas asszíriai harci szekér (4)

 

2 lovas

Két lovas asszíriai harci szekér (4)

 

 Monteleone chariot Bronze etruszk wtth ivory MET DP137936

 

Etruszk harci szekér, i.e. 500 körül (4)

 

Ráültek Etruscan riders BM 3 2 másolata

Az etruszkok (és a görögök) felültek a lóra,i.e. 500 körül. (talán korábban a görögök is és mások is, de nincs róla kép) (4)

Van egy utalás, miszerint az i.e. 1100-as években az akhájok már lovagoltak (https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/FMfcgxwJXCHGQkNvzKZxDgBdJKQsTXGg).

Greek chariot Spoked wheels on the ancient Etruscan Monteleone chariot 2nd quarter of the 6th century B

Etruszk szekér lelet kerékagya, Monteleone, Itália, i.e. 500 körül (4)

A mükénéi harci szekerek - a kutatók szerint az eredetük az i.e. 1500-as évekre tehető és ugariti-hükszosz eredetűek, a szekerek is hasonlók. Kutatási téma, hogy talán egyiptomi közvetítéssel. A szekerek szekrénye fából, hajlított vesszőkből készült. A kocsirúd súlya a lovak nyakára nehezedett, nyakhámos befogással. A harci szekerek történetében igen könnyűnek számító szekerek kerekei négyküllősek, ezek törékenyek. Marhabőr vagy bronzabroncsot kellett alkalmazniuk és a szélességét megnövelték azért, hogy ne törjön össze az első kőnél. A mükénéi korban az ónbronzhoz szükséges ón ára az ezüst árához volt hasonló, az ezüstöt fizetési eszközként használták. Egy fémabroncs súlya közel 20 kg lehetett. 

geometrikus Loutrophoros Analatos Louvre CA2985

Antigua

Homokfutó, könnyű négy küllős harci szekér (4

 

Utolsó módosítás:: 2022 június 

 

 

IRODALOMJEGYZÉK

 

  (1) ROAF, Michael: A MEZOPOTÁMIAI VILÁG ATLASZA, Helikon, 1996. 

  (2) KÁKOSY László: Az ókori Egyiptom története és kultúrája, Ozirisz, 2005

  (3) TARR, László: A kocsi története, Corvina ,1978

  (4) A képek eredeti szerzőjét nem minden esetben lehetett felderíteni, a Hálózat és a Wikipédia ismert tulajdonságai miatt (gyűjtemények, nem menthető a kép forrása             névként). Kutatási szakaszban sokszor nem mentik a forrásokat, csak íráskor.  

 

 

FÜGGELÉK (https://www.arcanum.hu/hu/online-kiadvanyok/MagyarNeprajz-magyar-neprajz-2/ii-gazdalkodas-4/kozlekedes-szallitas-DFE/hiradas-kozlekedes-szallitas-DFF/kerekes-jarmuvek-FB2/ketkereku-jarmuvek-FBC/)

"Az Alföldön a gulyások, juhászok kétkerekű járműve elé lovat vagy szamarat fogtak. Többnyire élelmiszert, ruhaneműt tartottak a taligán. Szállásváltó költözködés alkalmával a Kiskunság pásztorai a taliga tetején szállították a cserényfalakat is. Zápos (létrás) oldalakkal készült jármű volt, melynek két oldalát egy-egy lőcs támasztotta meg. Itt-ott megfigyeltek az Alföldön fedeles pásztortaligát is, ami a kelet-európai, belső-ázsiai sztyeppék egykori nomádjainak jurta-kocsijára emlékeztetett (Tarr L. 1968: 104; Paládi-Kovács A. 1997b: 175–179). A Hortobágyról a talyigásnak nevezett bojtár hetenként egyszer taligával hajtott be a városba, hogy ott a pásztoroknak tiszta ruhát, élelmet, főként kenyeret vételezzen. Ott a pásztortaliga különbözött a fuvarosokétól, mert láda helyett fonott vesszőkast és hátsó saroglyát használtak hozzá. Elöl a zápos oldalakra ülést tettek. A pásztortaligának a kereke is kisebb volt, és a ló a két rúd között elhelyezett hámfára hurkolt istrángokkal húzta. Méretét és felszerelését tekintve csaknem megegyezett vele a debreceni paraszttalyiga (Balogh I. 1965–66: 81).
Debrecenben a 18. század elejétől az első világháborúig a helyi és a kisebb távolságra történő teherszállítás fő eszköze a fuvarostalyiga volt. Szekeret betakarításhoz, hordáshoz, távolsági fuvarozáshoz használtak. A hivatásos talyigások száma néha megközelítette a szekeresekét, s a 18. század végétől a 20. század elejéig mindig meghaladta a száz főt. A város sáros és homokos útjain igen alkalmas járműnek bizonyult. Majdnem annyit tudtak rajta szállítani, mint egy szekérfuvarral. Nyomtávolsága megegyezett a szekérével, kerekének átmérője viszont 2 collal meghaladta a szekér hátsó kerekének átmérőjét (Balogh I. 1965–66: 75, 80). A két taligarúd teljes hossza 4 m és 6 coll, az oldalak hossza 5 sukk (kb. 160 cm). Aldeszkája hátul túlért a két rúdvégen, saroglyát nem használtak hozzá. A lőcs formája, vasalása ugyanolyan volt, mint a szekéré. Egy lovat fogtak be a két rúd közé, s a ló istránggal, de hámfa nélkül húzta. Az istrángot a rudakat összekötő keresztfára akasztották. Formáját tekintve a nyíregyházi paraszttaliga megegyezett a debrecenivel. A Nyírség homokhátságán a taliga könnyebben közlekedett, mint a négykerekű járművek. Miskolcon, Egerben a taliga használata a szőlő- és bortermeléshez kapcsolódott. Szőlőhegyekre, borpincékbe taligával könnyebb volt a közlekedés, mint szekérrel. A bortermelő kisgazdaságoknak se szüksége, se ereje nem volt egynél több ló eltartására (Márkus M. 1938; Bodgál F. 1960: 525). Járművük néhány részletében eltért a tiszántúli fuvarostaligától. A két rúd közé fogott ló hámfával húzott, felszerszámozásához farhám és terhelő nyereg is tartozott. A miskolci, egri taliga szintén lőcsös, sőt saroglyás jármű volt. Miskolcon a 18. században már adatolható egy taligával fuvarozó réteg létezése. Az első világháború idején még mindig 21 talyigás élt a városban, de az 1920-as években a négykerekű kolesz (deszkaládás, rakoncás szekér) váltotta fel a taligát. Nógrád, Gömör, Észak-Heves és Észak-Borsod széles sávjában a kétkerekű jármű neve taliga, a déli peremeken és a Jászságban viszont a kólakólya elnevezés honos (MNA III. 193. térkép; Paládi-Kovács A. 1989a: 364).
Az 1880–1890-es években terjedt el szélesebb mértékben a Tisza-szabályozás és a vasútépítések földmunkálatai idején feltűnt kordékubikoskordé. Ez a kétkerekű jármű apróbb módosításokkal olasz mintát követ. A főként földszállításra alkalmas kordé ládája deszkából, hátul egyetlen mozdulattal felhúzható súberrel készült. A hagyományos formájú taligafélékkel szemben lőcse nem volt. Fogatolását úgy oldották meg, hogy a kordé ládája hátrabillenthető legyen, s terhétől gyorsan megszabadulhasson (Katona I. 1961: 56–57, 63; Paládi-Kovács A. 1973a: 19–20). Ezt a speciális járművet a parasztság nem vette át. Főként az Alföld kubikos központjaiban és az ország nagy építkezésein volt látható. Szentesen (Csongrád m.) az 1950-es években még 50 körül járt a kordésok száma, némelyiküknek 5–6 kordéja és lova is volt. Akkor még eljárhattak a nagy állami építkezésekre (Inota, Komló, Dunaújváros, Kazincbarcika stb.). Ezt az eszközt is a közúti szállítás gépesítése, a dömperek megjelenése ítélte halálra (Csalog Zs. 1965: 31). A kordé elterjedése előtt a dél-alföldi magyarság a debrecenihez hasonló taligafélét használt, megnevezésére pedig a taliga szót (Szeged, Hódmezővásárhely). A Körös–Maros közötti tájakon, továbbá a Tisza jobb partján, Csongrádban és Bácsban azonban a kordé szó rövid idő alatt kiszorította. Helyenként felbukkan a kolesz és a bakity (Juhász A. 1968: 99).
Személyszállításra Nyíregyházán féderes taliga szolgált. Ennek két változata volt: a tanyai nagygazdák gazdataligája és a városban bérkocsizó fiáker taliga (Márkus M. 1938: 213–215). Miskolcon, Egerben a taliga személyfuvarozó változata nem alakult ki, Debrecenben annál inkább. Tanyásgazdák az Alföld nagyobb részén használtak személyszállító taligát, amit a népnyelv atyafitagadónak nevezett el. Nevét onnan kapta, hogy a gyalog járó hiába köszönt az őt elmellőző fogatosra, a szűk ülés miatt nem vehette fel maga mellé. Az 1950–1960-as évekre már mutatóba is alig maradt belőle. Felváltotta a kerékpár. Szentesen a kolesz féderes, sárhányós, lecsapható hátsó üléssel felszerelt taliga neveként is felbukkan. Hárman utazhattak rajta egyidejűleg (Csalog Zs. 1965: 31).
Az adatok, leírások többsége láthatóan az Alföldről, annak is főként az északkeleti térségéből származik. Ott a pásztortaliga, a fuvaros taliga, a kubikos-kordé és a személyszállító taliga egyaránt megtalálható. Az Alföld északkeleti felében és az északi népterületen a kétkerekű járművek megnevezésére leginkább a taliga szó használatos. Sajátos a kólakólya terminus recens elterjedtsége (Abaúj, Heves, Észak-Pest, Jászság). A Kisalföld északi, Szlovákiához tartozó részein a káré, a Dunántúl széles északi sávjában a Répce-melléktől a Budai-hegységig a leptika (és számos alakváltozata), a Dunántúl középső és déli harmadában pedig a kordé elnevezés ismeretes. A leptikaloptika járműnév a Solti síkságon, s a Kiskunságon is taligát jelöl. Nem ismerjük kellően a kétkerekű járművek elterjedtségét, jelentőségét az erdélyi, keleti magyar népcsoportoknál. Ahol használtak ilyeneket, ott általában a taliga elnevezést ismerik (Székelyföld, Kis-Szamos völgye). Szórványosan azonban sok más szó is felbukkan kétkerekű járművek neveként (bakócaradácsholubák). Újabban terjedt el a személyszállító rugózott saréta. Helyenként ’taliga’ értelemben is a román eredetű karuca szó használatos (Paládi-Kovács A. 1973a: 21–22; MNA III. 193. térkép).
Ezek a szavak rávilágítanak a velük megnevezett járművek múltjára, történeti és népközi kapcsolataira is. Legősibb közülük a taliga, amely honfoglalás előtti török vagy óorosz kölcsönszava nyelvünknek. A mongol eredetű szó terjedésének útja sajnos nem tisztázott eléggé. A mongol tärgän származéka targonca szavunk is (Paládi-Kovács A. 1973a; 1997b: 181–182). Korai, középkori szláv jövevény a kólakólya, későbbi szláv kölcsönszó a kolesz. Ismeretlen eredetű a középkorban gyakran említett biga, latin eredetű a 16. századtól ’hordszék’ és ’kétkerekű kocsi’ jelentésben is adatolható lektika (loptika, laptika) szó. A kordékordély elvonás a kordészekérkordétaliga típusú jelzős összetételből. Első tagja, a kordé szintén latin eredetű szó (Bárczi G. 1941; Kniezsa I. 1955/1974; TESz I–III). A kisalföldi káré feltehetően a német Karrenra, a karuca és a holubák pedig román nyelvi megfelelőkre vezethető vissza.
Magyarországon a taligafélék többsége kétrúdú, s egy lóval közlekedő jármű. Ezzel szemben a szekerek és a kocsik általában egyrúdúak és páros fogatolásúak. Az egyrúdú járművek az Y alakú villás csúsztatóból, a kétrúdúak pedig a páros csúsztatókból, szánfélékből fejlődtek ki évezredekkel ezelőtt.
Szekér- és kocsirúdnak legmegfelelőbb fanem a nyír, mert könnyű, s amellett szívós, rugalmas, nehezen törik és hasad. Az Alföldön szükségből akácfával, szilvafával is helyettesítették. Páros fogatolású egyrúdú lovas szekerek és kocsik rúdjának hossza 340–380 cm között mozog, az ökrös szekér rúdja egy méterrel is lehet rövidebb.
Kétrúdú szekerek és kocsik a 19–20. század fordulóján főként a magyar nyelvterület északkeleti részén voltak használatosak. Tájilag váltakozó intenzitással vettek részt a forgalomban a Felső-Tisza vidékén, Erdély és Moldva magyar területein (MNA III. 191. térkép). Kelet-Európa felé haladva a kétrúdú szekerek jelentősége fokról fokra nő. Eurázsiában „az egy rúd + páros fogatolás”, illetve a „két rúd + egyes fogat” elterjedtsége között éles határvonalat lehet húzni. Ez a határvonal a Baltikumtól kiindulva széles félkörben a Kaszpi-tengerig halad, majd onnan az Altáj mentén Kína déli határáig húzódik. Ettől északra – azaz Kelet-Európa túlnyomó részén – a két rúd közé állított egyes fogat, tőle nyugatra és délre pedig az egyes rúd mellé állított páros fogat van túlsúlyban (Berg, G. 1935; Tarr L. 1968: 24).
Magyarországon a kétrúdú szekérnek a 14–15. században az újkorinál szélesebb elterjedtségére lehet következtetni. Gyakran említik ajonca néven a nyugati országrészben is. Egy Károly Róbert korában keletkezett vámszabály szerint „Sasváron, vagy Szenicén árukocsitól, mely közönségesen »rudas«-nak neveztetik 1 lotto vagy 3 nehezék, az »ainczás« nevű kocsitól félvám, vagyis fél lotto jár” (Miskolczy I. 1923: 152). A rudas szekérnek, amelyet Domanovszky Sándor – az egyfogatú ajoncaszekérrel szembeállítva – páros fogatolású mázsaszekérnek határozott meg, a késő középkori Magyarország teherszállításában már meghatározó szerepe volt (Domanovszky S. 1917/1979: 106, 111; Mollay K. 1982: 481).
Néprajzkutatók az ajonca szekeret azonosítják azzal a könnyű, személyszállító lovas járművel, amiről korabeli utazók is megemlékeztek. 
„Magyarországi utazásom alatt – jegyezte fel Bertrandon de la Broquiere 1433-ban – gyakran találkoztam szekerekkel, melyeken hat, hét vagy nyolc egyén ült és mindezt egyetlen ló húzta ... A hátulsó kerekek magasabbak az elsőknél. Fedelök igen szép, az ilyen fedeles kocsik oly könnyűek, hogy kerekekkel együtt akárki egymaga vállára veheti és elviheti” (Szamota I. 1891: 95). Kézenfekvő következtetés, hogy az egyetlen lovat két rúd közé fogták, azaz a szöveg az ún. ajonca szekérről szól (vö. K. Kovács L. 1948b: 5). Kétrúdú, egylovas szekereket a késő középkori Magyarországon tehát személy- és teherszállításra egyaránt alkalmaztak.
Az ajonca szó szláv eredetű, az ojeojnice szó az átadó szláv nyelvekben szekérrudat, villásan elágazó rudat jelent. Mindez nagyban valószínűsíti azt a feltevést, miszerint ez a szekértípus a szlávoktól, közelebbről talán lengyel és kijevi orosz területről kerülhetett hozzánk még a 14. század előtt. A magyar kétrudú szekér fogatolása azonban – mint arra Gunda Béla rámutatott – eltér a keleti szláv és a balti népek gyakorlatától. Ugyanis nálunk a ló két rúd esetén is hámfával húz, s ez a megoldás orosz, lengyel, balti tájakon ismeretlen. Parasztságunk viszont nem alkalmazza az ott elmaradhatatlan nyakhámot, a kumetet, illetve az ív alakban meghajló dugát, amely a ló nyaka fölött átívelve összekapcsolja a szekér .
FONOTT OLDAL, KOCSI-KAS
A szekéroldal eredetileg vesszőből font kerítéshez volt hasonlatos. Az így kialakított kocsiláda lényegesen könnyebb volt, mintha fából, deszkából készült volna. A vesszőfonadékból kialakított szekérláda megfelelően zárt lehetett, s talán ezzel magyarázható, hogy Dél-Dunántúlon az edény szó ’szekér’ jelentésben is használatos volt. A fonott oldalú szekerek kialakulását és szívós fennmaradását a fűrészelt deszkaáru kései elterjedése, költséges volta teszi még érthetőbbé. Kezdetben a szekéroldal és a vesszőből fonott oldal nem különült el. Még a 20. század elején is akadtak olyan elzárt vidékek (Somogy, Tolna, erdélyi tájak, Moldva), ahol magát a szekér létrás oldalát fonták be vesszővel. Ennek a fonott szekérládának a párhuzamai Kelet-Európa és a Balkán több népénél megtalálhatók.".