BEVEZETÉS
Kairói Régészeti Múzeum: Snefru (kb. i.e. 2613 - i.e. 2589) fáraó sírjából fontos falikép. Az első varrott-csapos karvel palánkos, de gerinc nélküli kőszállító hajó, az első fahajó ábrázolás. Az "A" alakú árbocot, a két támaszú emelőt használták a nagy kövek emelésére is.
Nagyméretű kőszobor vontatása fagerendákon
Fűrész (középen, egyiptomi találmány), hántoló balta, véső...
A műveletek balról jobbra: fűrészelés, vésés, csiszolás, fúrás: műveletek rézszerszám nélkül
Cédrusból készült fatábla Dzsószer utódjának idejéből, i.e. 2635 körül, de cédrusfát már kb. i.e. 3000-től használtak épületekhez
Cédrusból készült fatábla, Hesi-Ra táblája, a történelem első fogorvosa volt a III. Dinasztia idején (i.e. 2686 -2613)
A kovakőbalták segítségével az emberek fákat vágtak, a neolitikumban széles körben használták az erdők irtására a korai földműveléshez. Egyes típusokat (az úgynevezett hasítóbaltát) úgy tervezték, hogy a fát a szálak mentén hasadjanak. A kovakőbalták mindennapi használati eszköznek számítottak, egyes helyeken inkább a földműveléshez, máshol a fák kivágásához használták, szükség esetén fegyverként is. Nagadában, egy felső-egyiptomi predinasztikus településen a kovakő fejsze az egyik leggyakoribb szerszám lelet. A Nílus-völgy mentén találtak kovakőbaltákat az oázisokban is (https://en.wikipedia.org/wiki/Flint_axe).
Hufu fáraó hajója i..e.2570-ből (Wikipedia). "Varrott”- és fenékpalánkos, csapos építésű bárka-hajó: ez a hajóépítési módszer a fahajó építés kezdeteire jellemző a Mediterráneumban i.e. 2700-tól több ezer évig.
Fenék-palánk az i.e. 2570-ből, (Hufu temetési hajója, 43,3 m x 6 m széles) (4)
A fenékpalánkot és a tattőke, azaz a hátsó tőke illesztését látjuk a képen, továbbá a kormányevezőket, egy fából készült fülkét középen.
Varrott hajó, vékony kötelekkel erősítették össze a palánkokat belül, és kereszttartókkal is, ez lesz a tipikus minószi-ugariti-föníciai építési módszer is. A tengeri varrott hajók építéséhez sok nagy cédrusfát kellett kivágni, felhasítani. A Hufu hajó varrott karvel palánkos hajó, a varrott építési módszert az 1900-s évekig használták, az olcsósága miatt. Megfigyelhető egy kettősség: a fáraó temetkezési hajói egy addig nem ismert rituális szokás szerint hosszú, gálya típusú varrott hajók, míg a kép mellékletek kereskedelmi vitorlásokat, hosszanti kötél-merevítéses, rövid palánkos, csapos "gömbölyű" széles hajókat is ábrázolnak. Később a kor más hajóit, pl. Ugaritban, Föníciában is varrott technikával építették.
I.e. 2570 körül, Hufu (Kheopsz) fáraó temetési hajója, cédrusfa fenékpalánkkal (https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship)
Hufu fáraó, i.e. 2570, temetési Napbárkájának rajza, „varrott” evezős, hosszú palánkos bárka fedélzettel, 43.3 m hosszú, kb. 6 m széles, a tat- és orrtőke eltérő alakú. Az első romjaiból rekonstruált hajó az ókorból (https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship)
Az orr-és tattőke (a Hufu hajó alapján) konstrukciója látható az ábrán:
A hajó építése:
A varrott hajók szerelése, azaz "varrása", a palánkokat hosszában is csapolták, a hosszanti tartókötél tartotta össze a palánkokat, a palánkközöket átfedő iszkába lécek a nádtörmelék tömítést tartották. A hajófenék legömbölyített volt, nem volt szögletes. (4)
A palánkok hasítása ékekkel: A Hufu hajó palánkjai több méter hosszúak és 7- 9 centiméter vastagok, változó szélességűek, a szabálytalan szélességű palánkokat láthatóan összecsiszolták az illesztéseknél. A kisebb alkatrészeket, palánkokat kovakő fűrészekkel alakították, szabták méretre. A nagy és fenékpalánkok fűrésszel történő megmunkálása, a cédrusfa törzsek darabolása, alakítása palánkokká kérdéses: lehetséges, hogy készítettek a korban megfelelő méretű nagy kőfűrészeket is, melyeknek a megmunkálásnál keletkező nyomai a palánkokon ellenőrizhetőek lennének, bár a palánkok fűrészelésére utaló nyomok, a vonatkozó irodalmi adatok nem hozzáférhetőek. Hag Ahmed Youssef Moustafa restaurálta a Napbárkát gondos munkával, szakértelemmel (https://www.pbs.org/wgbh/nova/pharaoh/expl-nf.html). A cédrusfa törzsek egy -ma is használt- hasításának egy lehetséges módja az ékekkel és baltával történő hasítás, amennyiben a fenyőfa törzs egyenesszálú. Csak első éves fákat használtak az ókorban, mert az első éves fákat könnyebb hasítani. Az irodalmi adatok szerint a csiszolásra vulkáni habkövet használtak. A habkő, horzsakő (https://hu.wikipedia.org/wiki/Habk%C5%91), tajtékkő érdekes, a víznél könnyebb kőfajta, és kb. egy évezreddel később, a Santorini vulkán kitörésekor, sok habkő sodródott a Nílus-deltába. Horzsakő hiányában más kőfélét, talán homokkövet használtak.
KÖVETKEZTETÉS
A diorit kőszerszámokat (https://hu.wikipedia.org/wiki/Diorit) feltehetően további diorit, dolerit kövekkel munkálták meg. "A diorit az egyik legkeményebb kőzet, ezért nagyon nehéz faragni és dolgozni vele. Azonban a keménysége miatt jól alkalmazható munkaeszközként, fényes csiszolást és jó minőségű munkadarabot biztosít a megmunkálás végén. Annyira kemény, hogy ősi civilizációk (mint például az ókori Egyiptom) diorit eszközöket használtak a bazalt megmunkálásához. A dioritból, doleritből készített tárgyak és eszközök kialakítása az egyik legfáradságosabb munka lehetett." (https://hu.wikipedia.org/wiki/Diorit).
Sok diorit edényt találtak a Dzsószer piramis (i.e. 2650 körül) alatt (https://hu.wikipedia.org/wiki/Diorit)