.
Odüsszeusz utazásainak rekonstruált útvonala (4)
Odüsszeusz utazásainak útvonalára vonatkozóan Vass Tíbor (6) végzett figyelemre méltó kutatásokat (https://jachtakademia.hu/od-ut/): feltehetően Korzikánál tovább nem jutott el Odüsszeusz.
Odüsszeusz vándorlásainak valószínű útvonala (https://jachtakademia.hu/od-ut/)
A kialakult, ismert ókori hajózási útvonalak a Balkán-félsziget környékén (8):
NÉPVÁNDORLÁS I.E. 1200 KÖRÜL
"Tengeri népek" akháj néptörzsek voltak, a kort az i.e. 1200 körüli évtizedekben erős népvándorlás jellemzi Fönícia irányában és felfedező tengeri utak a Ny-i medencébe. (https://hu.wikipedia.org/wiki/Tengeri_n%C3%A9pek).
"Tengeri népek" mozgásai i.e. 1200 körül (https://hu.wikipedia.org/wiki/Tengeri_n%C3%A9pek), A kor legnagyobb kikötőjében, a föníciai Ugarit város azonos nevű kikötőjében a leírások szerint több, mint 100 hajó fért el, ami 100 sólyás kikötőt jelent, i.e. 1180-ban végleg elpusztították az akhájok.
Újjáépített Ugariti, föníciai hajó, az Ulunburun (https://en.wikipedia.org/wiki/Uluburun_shipwreck), i.e. 1305.
Vegyük észre, hogy a kacsa orrú hajók két vége azonos, és a túlnyúló fenékgerendát, talpgerendát. (A partra vontatáshoz kellett a fenékgerenda. Talán evezési irányt is váltottak fordulás helyett.) (https://hu.wikipedia.org/wiki/Tengeri_n%C3%A9pek)
A középen látható sok evezős hajó egy egyiptomi ékorrú hajó. A Nílus-deltai csatában -i.e. 1178 körül- III. Ramszesznek sikerült a parthoz szorítani az akháj Tengeri népek hajóit és nyilakkal megölték őket, felgyújtották a hajóikat. Az egyiptomi hajótól balra egy felborult -tudni lehet hogy az akháj denyenek által épített- hajó látható. Felborították az egyiptomiak a képen is jól látható középső döfő orros hajóval. A hajók ballaszt nélküliek, nem süllyedtek el, ezért nincsenek roncsok a korból. Az egyiptomiak minden lehetséges méretű, fajta hajót bevetettek a leírások szerint, nagyon kétségbe esett helyzetben lehettek. Az egyiptomi faliképeken szokásos, hogy a nemzeti hova tartozást haj viselettel- pl. egy i.e. 3300-as elefántcsont nyelű késen a sumerokat hosszú hajjal- ábrázolták, jelölték. A Tengeri népek madár-fejes hajóit evezők nélkül ábrázolták, ez azt jelölheti, hogy nem tudták használni az evezőiket a támadók. A felfelé szélesedő hajviselet, kerek pajzs az akhájokra, filiszteusokra (krétai akhájok), a denyenekre jellemző.
Egyiptomi döfőorros hadihajó i.e. 1200 -ból (Wikipedia)
Az elsőt döfő orros hajót III. Ramszesz építette. [I. Amenhotep (1525–1504 BC) egyik sír -hamisított- felirata szerint (felirat szám KV39) 12 darab 2x18 evezős és fedélzetes hadihajót építgettetett bronz döfőorral (raman. https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_maritime_history#Egypt). Az elemzés szerint kitalálták, a KV39-ben nincs az állítás.]
Kis halászhajók építéséhez nem építettek sólyákat. A denyenek-akhájok a tengerekre 1:4 és 1:5 szélesség:hosszúság arányú, tehát nem "kerek", 1:3 arányú szállítóhajókat, hanem gályákat, kormányevezős, egy evező soros, evezős-vitorlásokat építettek, és egy méternél kisebb merüléssel, hamis keel-el, legalább 12-15 méter hosszú - halászatra is alkalmas- hajókat. A kalózoknak kis és gyors evezős hajóik voltak a történelem folyamán mindig. Ennél kisebb hajókkal Egyiptomot megtámadni öngyilkosság lett volna. Tehát darabszámra sok, legalább 2x8, 2x10 evezős hajót építhettek. A fenti csatakép alapján négyszögletes vitorlával, megemelt oldalakkal védték az evezősöket. A kötélzet és a felkötött (reffelt) vitorlák és köteleik alapján: felső vitorla rudas, tehát keeles hajókat (másként jelentős lenne az oldalra sodródás) építettek, árbockosarakkal. A meredek egyenes orr és fartőkék is ezt mutatják. A korban csak (átfedés nélküli) karvel palánkos, kormányevezős, "varrott" hajókat építettek (Homérosznál is), tehát a legfontosabb jellemzők leolvashatóak vagy kiszámíthatóak. A hajótesten kicsit túlnyúló fenékgerenda, azaz a hamis keel, a talpgerenda jól látható az alábbi képen, döfőorrnak kicsi (inkább a fegyvereikben bíztak, ezek részben vasfegyverek voltak, ami ellen az egyiptomiak tűzzel védekeztek, a Nílusi-csata utáni évszázadokban lassan terjedt el a döfőorr az Égei-tengeren, a föníciaiak terjesztették el):
"Tengeri" népek, a denyenek, azaz danunák építette hajók modellje, a bal oldalon látható gerenda hosszabbítás a partra futtatásnál védte a hajó alját (false keel) (A Dardanellák környékén találtak madárfejes hajókat.) (4)
"Tengeri" népek, az akháj denyenek, azaz danunák építette fenékgerendás hajók szerkezete, itt false keel nélkül (4)
A Tengeri Népek és az Égei-tengeri hajók összehasonlítása: madárfejes (kacsa fejes) orrtőke (A), emelvény (B), az evezősök védelmét szolgáló oldalsó emelvények (kosárfonat, marhabőr, C-D), hajótest (E), keel (F), az egyenes orrtőke miatt hasonló hajók (A képek eredete: http://www.salimbeti.com/micenei/ships.htm, ahol igen jó összefoglaló az Égei-tengeri leletekről. A dolgozat nézete szerint már a minószi kultúra, i. 1800 előtt már építettek döfőorros hajókat az Égei-tengeren, kb. az alábbi kép szerint, ami szerintünk téves. Az első döfőorros hajót III. Ramszesz építette.)
Az i.e. 8. századra a hajózás fontos szerepet töltött be a tengerparti poliszok életében, a gyarmatosítás, a kivándorlás állandósult. A dórok (spártaiak) gyarmatosítása, expanziója az i.e. 10. században az Euboia-i (relatíve nagy görög sziget K-n) hajósokkal kezdődött. I.e. 800 előtt kereskedelmi telepet létesítettek a szíriai Orontész folyó torkolatánál, (összetűzések a föníciaiakkal) i.e. 760 körül körül pedig a Nápolyi öbölben, a neves Iszkia szigetén. Szicíliában sok volt a gabona termesztésre alkalmas termőföld. A 8. század végére az euboiaiak helyét a kereskedelemben átvették a korinthosziak. A görög gyarmatosítás fő területei É-n az i. e. 8-6. században a Fekete- és Márvány-tenger partjai. Ny-n Dél-Itália és Szicília, K-n Kilíkia és Ciprus voltak, emellett számos várost alapítottak hellén telepesek Észak-Afrika, Dél-Franciaország és Ibéria partjainál, valamint megjelentek Szardínián és Korzikán is.
AZ AKHÁJOK ÉS A TENGERI NÉPEK HAJÓÉPÍTÉSE
Egyiptomi cédrusfából épített Napbárka
Akrotíri (Théra) freskórészlet, kilépődeszkával (4)
Az akhájok az i.e. 1600-as évektől erődített városokat építettek. Az akhájokat megelőző minószi (pelasg) hajóépítés nem rokonítható az akhájok és a Tengeri népek hajóépítésével, a minószi hajóépítés inkább az egyiptomi sarló alakú hajókkal rokonítható.
Tiryns-i aranygyűrű, valószínűleg minószi fenékpalánkos hajót ábrázol i.e. 1500 körül.(http://www.salimbeti.com/micenei/ships.htm)
Relatíve legjobb állapotban a Pülosz-i palota (i.e. 1600-1200) romjai maradtak ránk, talán 50 ezres lakossága lehetett. Hivatali épületeket is találtak, sok lineáris B írásos táblával. A mükénéi korból a legnevezetesebb a Nestor palota. Volt kikötője és akropolisza is. Nevezetes lelet egy hajót ábrázoló vázakép (3, 69.o.):
Vázakép, i.e. 1100-as évek, pyloszi nevezetes hajó a Traganal sírból (3)
A későbbi ógörög hajók sok jellegzetessége megfigyelhető: elöl rövid fedélzet korláttal, függőleges (még nem konkáv) orrtőke hosszú talpgerendával ("false keelang"-el), magasra ívelt tat, széles vitorla, megemelt rohamfedélzet és két kormányevező. Létezik a hajónak egy jobban követhető rajza is, ami hasonlít a későbbi ógörög penteconterákra:
Mükénéi (Pylos-i) hajó rajza (http://www.salimbeti.com/micenei/ships.htm)
Egy vázakép, amint Odüsszeusz ellen áll a sziréneknek:
Váza, i.e. 750 körül (+/- 150 év a Dipülon vázák kora) (4)
Váza, i.e. 750 körül (+/- 150 év) (4)
Korlát és a rohamfedélzet az ábrázolásokon nehezen megkülönböztethetőek
Hajók szerkezete: kevés hajókép van a korból, ennek ellenére elég pontosan ismerjük a "Sötét kor" -tól (i.e. 1100 után 3 évszázad) épített hajókat is, az akhájok hajói alapján. Egy akháj hajó megnevezései:
A rohamfedélzettel kapcsolatban polémia folyik az irodalomban. Valamilyen közlekedő fedélzetre és napellenzőre volt szükségük, a korábbi, minószi hajókon voltak naptetők. Véleményünk szerint használták a rohamfedélzetet a hajó közepére építve. Egy másik leletet, nagyon kevés van:
I. e. 500 körüli keltezésű egysoros görög gálya, a British Museumban található athéni festett vázáról származik.
(https://www.gutenberg.org/files/33098/33098-h/33098-h.htm)
I. e. 500 körüli keltezésű kétsoros görög gálya.
(https://www.gutenberg.org/files/33098/33098-h/33098-h.htm)
)
Görög kétevezősoros metszeti rajza (4)
Görög kétevezősoros diera, 25-30 méter hosszú, 1 méteres merülésű döfőorros (ram) hadihajó (5)
A rohamfedélzetet i.e. 500 után használták, csata idején az árbocot leszerelték (https://www.gutenberg.org/files/33098/33098-h/33098-h.htm)
Palánkok és tartók szegelt csapolása (4)
Az első háromsorosokkal már a föníciai punok kísérletezhettek (3, 80.o.), a középső evezősort eltolva építették, nem maradt ránk leírás a pun háromsorosokról. A régészeti bizonyítékok alapján a trirema tervezése valószínűleg az ókori világ technológiai határait feszegette. A trirera tervezésének alapjai: az evezősök helyeinek terve, a várható súly, súlypont és a vízvonal kiszámítása. A stabilitást, a szilárdságot és a megvalósíthatóságot figyelembe vették és ezek a változók egymástól is függenek, azonban a hajó céljától függően egy-egy terület fontosabb lehet egy másiknál.
A görögök evezősökről tudni lehet, hogy minden evezős három dolgot vitt magával: az evezőjét, egy ülőpárnát és az evezőszeget, amit a hajó oldalára lehetett rögzíteni, mai neve evezővilla. Két problémájuk biztosan volt: a felső evezők markolati része rövid volt a hajón kívüli, vízbe nyúló részéhez viszonyítva, ezért az erős evezősök is gyorsan elfáradtak a felső sorban. A másik probléma az evezők eltérő hosszából adódik, az alsó evezőútja sokkal rövidebb, mint a felső evezőké, ezért más ütemben kellett evezni az alsó sorban, összeakadhattak az evezők. A korinthosziak építettek először három evező sorosokat, triremiszeket, i.e. 664-ben és a korinthoszi Ameinoklész i.e. 704-ben olyan hajókat épített, amelyeken a felső evezőszegeket egy-egy 50-60 centiméterre kinyúló gerendára erősítette, ebből alakult ki az evezőszekrény (fülkének is nevezik, odafigyeltek a szellőzésre, ami fontos tényező az evezősök állóképességénél).
A Mainzi Tengerészeti Múzeum képe az evezőszekrényről (4)
A felülre épített kiálló rész az evezőszekrény. A hajótestben ülő evezősök görög elnevezése talamiták. (4)
Az evezőszekrények alkalmazásakor, feltéve, hogy azonos ütemben eveztek minden sorban- közel azonos hosszúságú evezőkkel evezhettek és nem akadtak össze az evezők. A háromevezősoros döfőorros trierák -és a hasonló elven épített dierák-, továbbá azok a változatok, amikor több embert ültettek egy evezőhöz, sok száz évre meghatározta vitorlás gályák történetét. A sokevezős hajók elnevezései számunkra szokatlan módon, az egy csoportban egymás felett ülő evezősök száma szerint történt.
Indokolható elképzelés a sok evező soros hajó rendszerekről (4)
A tengeri csatákban alkalmazott taktika szerint le kellett törni az ellenséges hajó evezőit vagy betörni az oldalát. A védekező stratégia a "sündisznóállás" volt, A vitorlás gályák sikerének az ostromgépek (katapultok) elterjedése vetett véget, mert ezekkel távolról is lehetett támadni. Az ostromgépek Nagy Sándor halála után az i.e. 200-s években terjedtek el.
Háromevezősoros trireme reliefje az Akropoliszon (4)
Rekonstruált, bronzzal borított döfőorros (raman, rostrumlat), háromevezősoros trireme, fő- és segéd-fenékgerendákkal építették, nem gerinces hajó. (4)
Rekonstruált, bronzzal borított döfőorros, három evezősoros kb 50 tonnás triremis, a triremék partra húzásához 150 ember volt szükséges (4)
Rekonstruált trirera, bronz kos, segéd-oldalmerevítős (egyben védelmet is ad) nem gerinces hajó, 1:1 arányú modell (4)
A triera nagyon drága, varrott, csapos hajó volt, i.e. 600 körül a Dardanellákat és a Fekete-tengeri gabonatermelő területet még dierákkal hódították meg, de ekkor már Karinthosznak voltak trierái is. Athén a perzsákat (Szalamiszi csatában, i.e. 480, amely olyan fontos ütközet, mint a lepantói csata az Ottomán Birodalom ellen 1571-ben, és Athén, továbbá kikötője, Píreusz az ókori világ fővárosa lett, amíg meg nem támadta a szicíliai Szürakuzát, ahol elvesztette a flottáját) már az ezüstbányák jövedelméből épített trierákkal győzi le. A trierákat (hossza 37 méter alatt maradt, de a szélessége 5.6 m, merülése 1 m felett volt, 4 m magas hajó, a súlypontja is magasan volt, sebessége 9-10 csomó, max. 20 km/ó) kétszer annyi faagyagból építették, mint az egysorosokat és könnyű fenyőfából, hogy könnyebb legyen. Nem a tartósabb cédrusból és tölgyfából, továbbá kétéves fából sem építettek hajókat, mert a vízben megduzzad a szárított fa. A hajók súlyát a hypozomata nevű szerkezettel is csökkentették, hossztartó fagerendák helyett a hajók hosszában több, mint 10 tonnás erővel (90 kN) kifeszített fedélzet alatti köteleket alkalmaztak.
(1) ROAF, Michael: A Mezopotámiai Világ Atlasza, Helikon, Budapest, 1998. ISBN 963 208 507 8