Egy 1600 körül készült kerekes vitorlás
(2023 augusztus)
ABSTRACT
A homokos tengerpartokon történő homokvitorlázás nem terjedt el. A kerekes vitorlásokkal később versenyeztek.
BEVEZETÉS
Homokvitorlázásként ismerjük, nincs szavunk a szárazföldi kerekes vitorlás hajókra. Valamikor, sok évtizede tengerparti homokos partszakaszokon (https://hajozas.hu/magazin/vitorlazas/vitorlas-csucskiserlet-kerekeken-az-americas-cup-mellektermekekent/) kezdtek kerekes vitorlásokkal versenyezni, később repülőterek betonfelületein is. De sebességi rekordkísérletre igazán alkalmas terep, például kiszáradt tómeder nálunk nincs, de a világon is kevés van. Dr. Dulin Jenő “A magyar vitorlázás története” című könyvében a jégvitorlázásról szóló fejezete végén említi.
Egy mai rekord beállító eszköz leírása, a jármű neve Horonuku – maori nyelven azt jelenti: földön gyorsan sikló: 14 méteres merevszárnyú, kerekeken guruló vitorlás eszköz. Az egész jármű karbon kompozit anyagokból épült, eltekintve a szárnyban (vitorlázatban) és a kerekek csapágyazásában használt fém alkatrészektől.
Hossza = 14.2m. Szélessége = 8.2m. A szárnyának magassága a talajtól = 11.1m. Teljes tömege (a ballasztot is beleértve) = 2800kg.
Meghajtás kizárólag széllel történik. A jármű testét vákuum-formázott karbonszál erősítésű epoxi szendvics panelek alkotják. irányítása kormányzott kerékkel, a fékek és a farokszárny trimmelése lábpedálokkal és a kormánykerékre épített kézi karokkal történik.
Meghajtás kizárólag széllel történik. A jármű testét vákuum-formázott karbonszál erősítésű epoxi szendvics panelek alkotják. irányítása kormányzott kerékkel, a fékek és a farokszárny trimmelése lábpedálokkal és a kormánykerékre épített kézi karokkal történik.
Homokvitorlások az 1900-as évek elején (Forrás: https://hajozas.hu/magazin/vitorlazas/vitorlas-csucskiserlet-kerekeken-az-americas-cup-mellektermekekent)
Jégvitorlázás (https://welovebalaton.hu/cikk/2022/1/14/aktiv-es-onnantol-nem-volt-menobb-teli-sport-a-balatonon-csaknem-150-eves-hagyomany-a-jegvitorlazas)
Az 1600 körül készült szárazföldi kerekes vitorlás hajó
Tervezője Simon Stevin (1548-1620, https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Stevin), néha Stevinusnak is nevezik, flamand matematikus, tudós és zeneelméletíró, aki a tudomány és a technika számos területén eredményes volt. Különböző matematikai kifejezéseket lefordított a holland nyelvre, így ez lett a holland azon kevés európai nyelvek egyike, amelyekben a matematika szó, a wiskunde (wis és kunde, azaz "a biztos dolog ismerete") nem a görögből származó kölcsönszó, hanem a latinon keresztül érkezett. Stevin fedezte fel, hogy a folyadékban a nyomás független az edény alakjától és az alap területétől, de kizárólag a magasságától függ.
Úttörője volt az alkalmazott tudományoknak, például a vízépítés, a szélmalomépítés és a földmérés fejlesztésének és gyakorlati alkalmazásának. Egészen a 20. század közepéig úgy gondolták, hogy ő találta fel a tizedes törteket, amikor a kutatók felfedezték, hogy a tizedes törteket korábban a középkori iszlám tudós, al-Uqlidisi vezette be.
Kortársait az úgynevezett szárazföldi jacht (kerekes vitorlás) feltalálása nyűgözte le, amelynek modelljét 1802-ig Scheveningenben őrizték. 1600 körül Stevin Maurice orániai herceggel és huszonhat társával együtt mutatta be a kocsit a Scheveningen és Petten között a tengerparton. A kocsit kizárólag a szél ereje hajtotta, és olyan sebességre tett szert, amely meghaladta a lovakét. (Neve talán vitorlás homokfutó, homokvitorlás).
1649-ben a kerekes vitorlásnak (egy szekér vitorlázattal) nagy sikere volt (Forrás: https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_Stevin)