HAJÓK TÖRTÉNETE: AZ ELSŐ FAHAJÓK ÉPÍTÉSE A MEDITERRÁNEUMBAN 

 

 

 ABSTRACT

Az evezős rituális Naphajók és a vitorlás nádhajók mellé - a Lépcsős piramis építésének idején- nagy méretű rövid palánkos (104 cm hosszú palánkokkal) kőszállító flottát is építettek akáciafából. Imhotep volt az első kőszállító fahajók tervezője és építője, Imhotep építette az első piramist. I. e. 2650 körül -a hajógyártás vezetőjeként- a piramisok több mint 2 tonnás köveit szállíttatta át, a Níluson a kőbányából a Lépcsős piramishoz, amihez fahajókat építtetett. Az árbocokhoz szükséges hajófát Bübloszból szállíttatta Memphiszbe. A görög-római korban Imhotepet Thottal, az írás, oktatás, írásbeliség és írnokok istenével azonosították. / In addition to the rowing ritual Sunbarques and sailing reed boats, a large fleet of short-rigged stone transporters (with 104 cm long planks) was built of acacia wood at the time of the construction of the Stepped Pyramid. Imhotep was the designer and builder of the first wooden stone ships, and Imhotep built the first pyramid. Around 2650 BC, as head of the shipbuilding industry, he had stones weighing more than 2 tons transported across the Nile from the quarry to the pyramid of Djoser, for which he had wooden ships built. He had the timber for the masts transported from Byblos to Memphis. In Greco-Roman times, Imhotep was identified with Thoth, the god of writing, education, literacy and scribes

 

BEVEZETÉS

Az i.e. 2650 körül, Dzsószer fáraó idején építették az első rövidpalánkos fahajókat, az állítást közvetett bizonyítékok támasztják alá. Dzsószer (https://hu.wikipedia.org/wiki/Dzs%C3%B3szer i. e. 2668 – i. e. 2649) volt Egyiptom első piramisépítő fáraója. Megvolt a szükséges hajóépítő tudás: i.e. 2700 körül már építettek hosszúpalánkos tamariszkuszfa temetési bárkákat, de bizonytalan, hogy használták-e a temetési hajókat a Níluson. Haszehemui fáraó (kb. i.e. 2680 körül, Khasekhemwyan,  https://en.wikipedia.org/wiki/Khasekhemwyidejéből 12 darab bárkát találtak, ez volt a fahajóépítés kezdete a Mediterráneumban. A kutatás módja az internetes keresés, célja az első fahajók építésének vizsgálata volt. Az első fahajókkal a Lépcsős piramis köveit szállították át a Níluson, gerinc nélküli, héjra épített hajók voltak. Imhotep, a fáraó vezírje tervezte és építette a hajókat. A korban a nagy nádhajókat és a fahajókat vitorlákkal építették, az árbocokhoz szükséges cédrusfát Bübloszból, (a mai Libanon területén) szállították, a vizsgálatok szerint tengeren, a tengeri szállításra közvetlen bizonyíték egy évszázaddal későbbről, Sznofru (kb. i.e. 2570) fáraó idejéből van. 

 

  • First Dynasty Royal Boat4 copy

 Napbárka modellje az Első Dinasztia idejéből (https://warther.org/Carvings.php)

 

Djoser

 Imhotep volt Dzsószer fáraó Lépcsős piramis-ának építője (https://hu.wikipedia.org/wiki/Imhotep), Haszehemui uralkodásának végén is építészként tevékenykedett. Erre utal, hogy Haszehemui sírkomplexumában előkerült korsók feliratai között találhatók olyanok, amelyek egyezést mutatnak Imhotep titulusaival. Kisebb mértékben már Haszehemui 70 méteres vályogtégla masztabájánál is használtak követ az építkezéshez (https://www.maatkara.extra.hu/01istenek/imhotep.htm). 

Imhotep volt a felelős a bübloszi cédrusfa szállításáért a címlistája szerint: hajóárbocnak, épületgerendának, füstölőknek használták a cédrusfát, egy évszázaddal később már temetési hajót is építettek cédrusfából, Hufu fáraó részére.

timber carried to a boatyard slung from a carrying pole after Davies

A gerendák szárazföldi szállítása (4)

A Lépcsős piramis építéséhez sok olyan -turai fehér mészkőre- több mint két tonnás kőre volt szükség, amelyeket a Níluson át kellett szállítani, a szállításhoz fahajók voltak szükségesek, melyek építéséhez nem volt elegendő tamariszkusz és cédrusfa Egyiptomban, i.e. 2650-ig valószínűleg nádtutajok mellé kötve szállították Bybloszból a cédrusrönköket. Imhotep a rövid törzsű mézga tartalmú akáciafákból építette a kőszállító hajókat, a korban újszerű, 104 cm hosszú. kb. 8 -10 cm vastag szabványosított palánkokból.

 

imhotep5

                  Imhotep titulusai a Dzsószer piramison. Imhotep nem csak építész, asztalos és orvos volt, hanem az egyiptomi és a memphiszi hajógyár és hajógyártás irányítója, a bübloszi cédrusfa szállításának a felelőse (Wikipedia)

 

Imhotep bronz elektrum Museum of Fine Arts Basement Floor Ancient Egypt Temples and gods

Imhotep bronzszobra*, ezüst elektrummal díszítve, (Museum of Fine Arts, Basement Floor, Ancient Egypt, Temples and gods, Budapest)

 

Először a hajótestet építette fel, aztán építette be a kereszttartókat. A hossztartók helyett egy vastag, combvastagságú kötelet  vezettek végig a fedélzet felett, rákötötték háromszor a hajó orrára és a tatjára. A palánkokat csapokkal és "varrással" erősítették össze, a csapokkal történő megerősítést korábban, a koporsók és a tamariszkuszfa hajók építésénél már alkalmazták. A "varrás" módszere - a palánkokba hornyokat vájtak és vékony kötelekkel erősítették egymáshoz a palánkokat- lehetséges, hogy az i.e. 2650-as években jelent meg, vagy már korábban is alkalmazták a tamariszkuszfa hajóknál, ez nem derül ki egyértelműen az irodalmi adatokból. Maga a módszer kb. 4500 évig használatos volt, még az 1900-as évek elején is építettek varrott hajókat a Baltikumban.

3x s kötés és a kormányforgató kar

A háromszorosan áthurkolt vastag kötél a tatnál. A karral forgatott és gúzskötéssel rögzített kormányevező és - hogy ne emelje meg az alsó keresztvitorla rudat a szél- ráültettek embereket az alsó rúdra, amit felhúzta, amikor megálltak. (4) 

Az akáciát, tamariszkuszt és cédrust használták első sorban hajóépítésre, később a mézga tartalmú akáciát és cédrusfát. (Az akácából készült i. e. 2000 után a gumiarábikum nevű ragasztó. Tudjuk, hogy papirusz zsinórral és a papirusznád törmelékével tömítettek a palánkok között, a papirusz a víz hatására megduzzadt. Ezek a hajók szivárogtak,  rendszeresen merték a vizet. Kihúzva szárították hajókat. Nem süllyedtek el, mert nem használtak ballasztot, csak a rómaiak először. Papirusz, len, pálma, alfafű kötél alapanyagok gyártásáról tudunk. A kötél gyártásuk is manufaktúra szerű volt, a kerek hajók szilárdságát biztosító  hosszanti és nagy átmérőjű kötél bizonyítja. Ismerték a pászmák ellenkező irányú fonásának elvét:

kötél Ancient Egypt rope manufacture

Kötél készítő manufaktúra (4) 

bib 054

        Gerenda fűrészelése kovakő pengéjű fűrésszel (4)

Gebel el Arak knife front and back
 
                   Gebel el-Arak kés sumer és egyiptomi nádhajókkal (i.e. 3200 körül, a vízilóagyar anyag 14 C -es vizsgálata hiányzik, Louvre,  https://en.wikipedia.org/wiki/Gebel_el-Arak_Knife, https://en.wikipedia.org/wiki/Egypt%E2%80%93Mesopotamia_relations)

khufu barge planking plan 1502091E9454FFC261C

Palánkok összeerősítése varrással (http://www.britishmuseum.org/PDF/Ward.pdf)

 

egyiptomi hajóépítés

Fűrész (alsó kép, középen, egyiptomi találmány), hántoló balta, véső...(4)

Az Imhotep által épített hajót "gömbölyű"-nek, "kerekhajó"-nak nevezi az irodalom, ezek karvel palánkos kőszállító evezős-vitorlás hajók voltak. A későbbi Punt-i expedíciós hajók is hasonló, kerek tengeri szállító hajók voltak. Sneferu fáraó rövidpalánkos hajót ábrázoló faliképe i.e. 2570-ből származik (Kairói Régészeti Múzeum), ez az első, legkorábbi falikép fahajóról:

Egyptian Museum Cairo . Location 93. SNEFRU 2600BC

Kairói Régészeti Múzeum: Sznofru (kb. i.e. 2570) fáraó sírjából fontos falikép, az első rövidpalánkos fahajó-ábrázolás "A" alakú kettős árboccal

Az egyiptomi hajóépítésre vonatkozó mai ismereteink csak néhány forráson alapulnak: Sznofru faliképén, az Imhotepre vonatkozó ismerteken, Hufu fáraó (i.e. 2570 körül) a sivatagban elásva megtalált és rekonstruált 43 méteres cédrusfa Napbárkáján.  

piramis út templom kikötő kicsi

A piramisokat és azok kikötőit -a Hufu piramis esetében is- magasított utakkal kötötték össze. Az Imhotep építette Lépcsős piramis mellett is találtak utat, kikötőt nem (4)

khufu bottom palanks

Fenék-palánkos hajó  i.e.2565-ből (4). Hufu (i.e. 2589–2566) temetési hajója , 43.3 m hosszú, 6 m széles.

Khufu rajz

Khufu fáraó temetési Napbárkájának rajza, „varrott” evezős hajlított, hosszú palánkos "varrott" bárka, több mint 43.3 m hosszú, a tat és orr eltérő alakú, romjaiból rekonstruálták (4) 

khufu cross

Varrott kereszttartók, hossztartók a fedélzet rögzítésére,( A C-vel jelölt lécek alatt volt a nádtörmelék, Khufu hajó, 4)

 

KUFU napbarka

Hufu fáraó hajója i..e.2565-ből.(4). Fontos, hogy ez már egy csapos, „varrott” építésű bárka-hajó: ősi hajóépítési módszer. 

vontatás párducbőrös locsol temetés talán 400 as

Fáraó temetési menete: szánon vontatják a múmiát tartalmazó temetési fahajót, koporsót, a mellé temetendő tárgyakat, a szán útját vízzel locsolják (4) 

Hufu fáraó idején épült a történelem első kőből épített kikötője is. A Vörös-tenger partján, Wadi el-Jarfban fedezték fel, ahol az első -a Hufu piramis építésével kapcsolatos- papiruszt is megtalálták. 

Időrendben a következő lelet Sahure fáraó rekonstruált rövidpalánkos hajója i.e. 2460-ból (https://en.wikipedia.org/wiki/Sahure):

E seafaring ships from the 5th Dynasty 2458 2446 BCE
 

Sahure

Sahure (i.e. 2480) fáraó rövid palánkos hajójának modellje, hosszanti merevítő kötéllel, árboc támasszal, "A" alakú árboccal. (A hajótípus eredete: i.e. 2650, Imhotep gyártotta sorozatban a Dzsószer piramis építéséhez. (https://hu.wikipedia.org/wiki/Dzs%C3%B3szer-piramis). A Lépcsős piramis alatt 30-40000-s kőedény gyűjteményt, sok fajansz csempét  találtak, a temetési hajókat még nem találták meg. (Aktualitás: https://ng.24.hu/kultura/2021/09/20/a-restauralas-utan-megnyilt-dzsoszer-farao-sirja/ A két tonna súlyú árboc kezelése: a vitorlával együtt állították fel, és az alsó vitorlarudat húzták fel, ha azt akarták, hogy ne fogjon szelet a vitorla. (https://warther.org/Carvings.php)

 

 

A alakú árbóc rögzítés

 "A" alakú árboc spanyol feszítővel (4)

ie 2600

I.e. kb. 2480 körül Szahure fáraó is rövidpalánkos hajókat épített, lehajtható árbóccal, a tatnál épített állvány tartotta.(4)

Szahuré  hajójának a keresztmetszete gondola szerű és hasonlóan ívelt, sarló alakú volt.  Szahuré fáraó (i.e. 2491 – 2477) hajója (http://www.warther.org/CarvingsDetail.php?36):  a kormány-evezők száma három pár, emelvényről kezelték, forgató karokkal. A hosszanti merevítő kötél jól látható, amivel háromszor átkötötték a rövidpalánkos hajótestet. Az árbocot. a keresztgerenda tartókat, hossztartókat, evezőket cédrusfából faragták, hántoló baltákkal. A varrott vagy csapolt héj-szerkezet 52 cm-enként kereszttartók tartották. A cédrusokat Byblosz-ból szállították. A bübloszi kikötőt Egyiptomi tengeri kikötőnek lehet tekinteni, később Deltában Taniszt és Avariszt is. A kétlábú árbocra szerelt vitorla csak hátszélben volt használható. Ha rossz volt a szél, akkor felhúzták az alsó vitorla rudat és eveztek. Éjszakára kikötöttek és kihúzták a hajókat. A képeken nem látható jól, de a fedélzettartó keresztgerendák oldalt kilógtak, ezekre erősítették a tartóköteleket hátul.

"A" alakú, összetámasztott árbocot használtak alul és felül is merevített hátszél-vitorlával. Az árbocokat emelőnek is használták, a nehéz kövek beemelésére. Az árboc és a vitorla kötélzetén sokat vitáznak a kutatók, de az árbocnak kezdetben nem voltak oldalmerevítő kötelei. A korban a vitorla csak segédeszköz volt, ezek a hajók, mint a dereglyék kis merülésű evezős teherhajók voltak és a tengeren is csak a part mentén teherszállításra használták. A korai evezősök még menetiránnyal szemben állva, gondolaevezéssel, ill. térdelve, kenu-evezéssel hajtották a hajót. A tengeri kalózkodás a 2. évezredben már "foglalkozás" volt, a tengeri utakon a tengerészek katonák és  favágók voltak.

:

Sahure A árboc

Sahure hajó (i.e. 2492 - i.e. 2475), Sahure fáraó szervezte az egyik első expedíciót Puntba. "A" alakú árboc (4).

 

*

IMH hajó kép

Egy Imhotep nevű hivatalnok sírjában talált hajómodell (A kép eredete: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/546327). Kb. 1919–1878-ból, List-től délre. A fáraók temetési hajóinak gyüjteményes oldalán (https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egyptian_royal_ships), a táblázat végén hamisan a később istenített Dzsószer fáraó idején élt Imhotepnek tulajdonítják. Az Imhotep hivatalnok Lishtben található sírjában két bárkát találtak az egyik egy Mandzset, vagyis a nappali, nílusi bárka, a másik pedig a Meszektet, egy éjszakai, túlvilágra hajózó bárka. 

 

IRODALOMJEGYZÉK:

       (1) KÁKOSY László: Az ókori Egyiptom története és kultúrája, Osírisz, 2005

       (2) ROAF, Michael: A MEZOPOTÁMIAI VILÁG ATLASZA, Helikon, 1996.

       (3) BEHRINGER, Wolfgang: A klíma kultúrtörténete, Corvina, 2007 

       (4) A képek eredeti szerzőjét nem minden esetben lehetett felderíteni, a WIKI ismert tulajdonságai miatt (pl. gyűjtemények).  

       (5) MARJAI, Imre- Pataky, Dénes: A hajó története, Corvína, 1973.

       (6) GULÁS, Stefan- LESCINSKY, Dusan: A Vitorlás hajók története, Madách, 1984.