Koincidencia, egyidejűség
 
 
(2025 április)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A koincidencia fogalma: események vagy jelenségek ok nélkül, vagy okkal történő időbeli, esetleg térbeli egybeesése. Események olyan véletlen egybeesését jelenti, amelyet váratlannak vagy meglepőnek érzünk, -nem ismerjük az összefüggést-, és összefüggést keresünk az események között, pedig általában nincs összefüggés. Egyszerűbb esetekben pl. valami "centiken, pillanatokon múlt". Jellemzően egybeesnek az "éppen akkor" vagy "éppen ott" események, melyek ritka, de valós események, pl.  ha a villám többször ugyanarra a helyre csap le vagy, ha egy kívánatos vagy nemkívánatos ismerőssel találkozunk külföldön, még inkább ugyanabban a szállodában. A "rosszkor rossz helyen" és "jókor jó helyen" helyzetek is a kategóriába tartoznak.
A fizikában az egyidejűség a tér egy pontjában egyidejűleg történő jelenségeket jelenti. Ha nem a tér azonos pontjában történnek a jelenségek, akkor figyelembe kell venni az információ és a hatások véges terjedési sebességét, ahogy azt a speciális relativitáselmélet teszi. Egy példa az égitestek együttállása az egyidejűségre, csak a Földről nézve vannak egy vonalban. Az egyidejűség mérésénél már fegyelembe kell venni az áramkörök véges működési sebességét is, kis időközök mérése igen nehéz méréstechnikai problémákat vet fel. A kvantummechanikában a dinamika ismertének hiánya vet fel (https://www.popularmechanics.com/science/a65593746/time-travel-in-the-quantum-realm/) kérdéseket, a dolgozatban a reverzibilitás fogalmát átértelmezik. 
 
Webster's New World Dictionary szótár definíciója szerint: a koincidencia "események, gondolatok stb. olyan meglepő véletlen egybeesése, amely tévesen ok-okozati összefüggést sugall." (https://www.termvil.hu/archiv/tv98/tv9809/koinci.html). A definíció nem a fizikai-mérnöki tudományokkal kapcsolatos, hanem a matematikával, ezen belül a valószínűségszámítással: olyan események között sejtünk ok - okozati kapcsolatot, melyeknek valószínűleg semmi közük egymáshoz. Ha a két esemény nincs kauzális, okszerű kapcsolatban, és mégis egy időpontban történnek, meglepőnek találjuk az egybeesést, és összefüggést keresünk, ami általában nem létezik. A matematikusok pedig ki tudják számolni sokszor, nem mindig, hogy mi a kérdéses egybeesés valószínűsége. Úgy kétszáz éve a kutatók még váratlan meglátásokkal ismertek fel, és találtak is új természettörvényeket, mára az egyszerű kauzális kapcsolatok, felismerések mind a tudomány részei. Jegyezzük meg, hogy az információelméletben a legváratlanabb eseménynek a legnagyobb az információtartalma, azaz az entrópiája, ami a "meglepőség" indexe. Napjaink zenéje példa arra, hogy milyen a nagy entrópiájú (megjósolhatatlan), és a kis entrópiájú (harmonikus, ezért részben megjósolható) zene. Van értelme a zenék redundanciájáról (túlhatározottság, egyik szélsőséges esete, amikor "ugrik a tű") is beszélni. A kutatás módja az internetes keresés volt, célja az ismeretterjesztés.  
 
 
fortuna 3769027 640
 
Ha valaki jókor jó helyen van, akkor Fortuna istennő biztosan segít (https://hu.wikipedia.org/wiki/Fortuna_(istenn%C5%91))
 
 
Események, jelenségek, amelyek egybeesése meglepő és különös 
 A https://www.termvil.hu/archiv/tv98/tv9809/koinci.html oldalon* és a Ráth-Végh István: Két évezred babonái, Fapados könyvkiadó, 2010, https://bookline.hu/product/home.action?_v=Rath_Vegh_Istvan_Ket_evezred_babonai&type=22&id=99553) könyvében szép számban találhatóak meglepő egybeesések. Ha a véletlen a találkozásokat tekintjük, mi dönti el, hogy mennyire meglepő? Az, hogy mennyire valószínűtlen. Az információelméletben az entrópia a lenne a megfelelő mennyiség, de sokszor alig számítható.
Az idézett oldal szerint "Megállapodhatnánk, hogy egy eseményt "különösnek" nevezünk, ha a valószínűsége kb. 1/1000, "meglepőnek", ha a valószínűsége 1/10000, "rendkívül meglepőnek", ha 1/100000, "hihetetlennek", ha 1/1 000 000, és "lehetetlennek, csodával határosnak",..., ha a valószínűsége, annyi, amennyi a telitalálat az ötös lottón, 1/43949268, kb. 2,2·10-8 ". A nulla valószínűségű esemény fogalommal érdemes körültekintőnek lenni, mert a valószínűségszámításban a nulla valószínűségű esemény nem lehetetlen esemény.
Előfordul, hogy valaki erősen gondol valamire és az be is következik, vagy az elbeszélőnek eszébe jut valaki (esetleg álmodik valakiről), akire már évtizedek óta nem gondolt, majd röviddel ezután értesül az illető haláláról. Az elbeszélőnek feltehetően mások is eszébe jutnak, de csak azt tartja elmesélésre érdemesnek, ha értesült a halálhíréről is. Mindenkinek volt már olyan napja, amikor miden sikerül, és amikor semmi, ami nem mentes a pszihés állapotunktól. Koestler (Arthur Koestler: The Roots of Coincidence, Hutchinson of London, 1972.) elmélete szerint létezik egy természettörvény, a "das Gesetz der Serie", ami az azonos vagy hasonló jellegű eseményeket tömöríti, egymáshoz vonzza, egymás után csoportba rendezi, ezt jelenséget ismerte fel sorozatosság-kén a koincidenciákban. A törvény független az ok-okozatiságtól(!) és nem abszolút érvényű, csak tendenciaként jelentkezik. A tapasztalat szerint - pl. a rulettben- a véletlen sorozatokban sokkal hosszabbak a homogén sorozatok, mint amit a véletlenről alkotott (és hibás) szemléletünk alapján elvárnánk. (Érdemes megjegyezni, hogy a "sorozatosság törvényének" a két ismertetőjegye, nevezetesen az ok-okozatiságtól való függetlenség és a tendenciajelleg, az áltudományos elméletek szinte mindegyikének sajátja, az asztrológiától kezdve a telepátiáig, és az egyéb psi-jelenségekig. Mondhatjuk, hogy a paratudomány nem is egyéb, mint a kauzalitástól független és "tendencia-jellegű" jelenségek, erők feltételezése.) A csoda olyan esemény, amely megmagyarázhatatlan  tudományos törvényekkel, és ennek megfelelően valamilyen természetfeletti okra vezetik vissza. A különböző vallások gyakran egy természetfeletti lény, egy szent ember, csodatevő vagy egy vallási vezető cselekedeteinek tulajdonítják a csodás jelenségeket. Az európai vallások csodatevéseinek eredetét nem nehéz felfedezni a Egyiptom vallástörténetében. Maga a csoda sokféle lehet, a hirtelen, hihetetlen gyógyulástól kezdve a halott feltámadásán át, a reménytelen helyzetből való megmenekülésig. A csodának van egy láthatóan emberek által előidézett változata is, a mágia (eredetileg perzsa szó), ami illúziókeltéssel és trükkökkel kapcsolatos. 
 
Idézet a fenti oldalról: Varga Tamás hatásosan használta fel a sorozatosság jelenségét a valószínűségszámítás iránti érdeklődés felkeltésére. Erdős Pál és Révész Pál ezt így mesélik el egy 1973-ban írt dolgozatukban (Erdős Pál és Révész Pál: Varga Tamás egy problémájáról. Matematikai Lapok 24 (1973), 273–282.)"Varga Tamás általános iskolások valószínűségszámítás-oktatását a következő kísérlettel szokta kezdeni:
Az osztályt két részre osztja, az egyik csoportban minden gyereknek egy pénzdarabot kell kétszázszor feldobnia és leírnia egy papírra a dobások eredményeit. A második csoportban a gyerekeknek pénzdobás nélkül kell előállítaniuk egy 200 hosszúságú »véletlen« fej-írás sorozatot. A kísérlet elvégzése után a gyerekeknek a papírokra egy-egy jelszót kell felírniuk. Így a papirosokat összeszedő tanár nem tudja, melyik papírszelet jött az igazi és melyik az ál-véletlen csoportból. Ennek ellenére kevés hibával képes megállapítani a kapott fej-írás sorozatok eredetét. A kísérlet általában jó eredménnyel végződik, a tanár az eseteknek csak mintegy 10-20 százalékában téved. Mondanunk sem kell, hogy a gyerekeket a sikeres »bűvészmutatvány« nagy lelkesedéssel szokta eltölteni.
Varga Tamás ezen sikeres mutatványa egyszerű észrevételen alapszik. Az a gyerek, aki mesterségesen próbál meg egy véletlen sorozatot gyártani, félnek túl sok fejet (vagy írást) írni egymás után, úgy gondolja, hogy 3–4 fej után okvetlenül írásnak kell következnie. A pénzdarab »memóriája« nem ilyen jó, egy 200 hosszúságú igazán véletlen fej–írás sorozatban 6–7 hosszúságú tiszta fej blokk is elô szokott fordulni. Ennek alapján Varga Tamás döntési eljárása a következő: azokról a fej–írás sorozatokról mondja, hogy igazi véletlen sorozatok, amelyekben a leghosszabb, csak fejeket tartalmazó blokk hossza 5-nél hosszabb. Ez az eljárás vezet az említett sikeres eredményhez." A következő egyszerű számolás mutatja, hogy a 200 hosszúságú fej–írás sorozatok jelentős hányadában kell lennie 6 hosszúságú tiszta sorozatoknak: a k hosszúságú homogén, és minden más mintázat valószínűsége is 1/2k, ami k = 6 esetén 1/64. A 200 hosszúságú sorozatban átlagosan 3 darab 6 hosszúságú homogén sorozat van, és csak igen kedvezőtlen esetben egy sem.
Egy hasonló, szemléletünknek élesen ellentmondó tapasztalatot szolgáltat a "születésnapok paradoxona". Tegyük fel, hogy egy szobában sok ember tartózkodik. Mi a valószínűsége, hogy közülük legalább kettőnek megegyezik a születésnapja, azaz ugyanannak a hónapnak ugyanarra a napjára esik? A válasz a következő: 23 ember esetén a valószínűség több, mint 50 százalék, tehát nagyobb az esélye annak, hogy van két ember a társaságból azonos születésnappal, mint annak, hogy ez nem fordul elő. 30 ember esetén ez a valószínűség 73 százalék, 40 személynél 90 százalék, egy 50 tagú társaságban pedig már több, mint 97 százalék, ami meglepő, ez a "Sorozatok törvénye".
 
 
500px Charles Samuel La Fortune 1894 KBS FRB 03
 
                                                                                   Fortuna istennő ma a bőségszarúval                                                                                                                                                       (https://hu.wikipedia.org/wiki/Fortuna_(istenn%C5%91))
 
 
 
 
*Idézet a fent említett oldalról: Martin Gardner: Áltudományos hóbortok és téveszmék című könyvének 4. 25. fejezete J. B. Rhine-nak, a neves parapszichológusnak az ESP-vel kapcsolatos munkásságát ismerteti. (Az ESP az "extra-sensory perception" azaz "érzékeken kívüli észlelés" rövidítése; ez a kifejezés magában foglalja a telepátiát és a clairvoyance-t, az okkult távolbalátást.) Ebben leírja azt az eljárást, amellyel a parapszichológusok kiválasztják a médiumokat, tehát azokat a személyeket, akiknek telepatikus és egyéb psi-jellegû tulajdonságokat tulajdonítanak.
"Tegyük fel – mondja Gardner –, hogy egy kísérletvezetô megvizsgálja egy osztály 100 tanulóját, hogy meghatározza, kivel végez majd további kísérleteket. A véletlen törvényei alapján körülbelül 50 tanuló az átlag felett és 50 az átlag alatt teljesít. A kísérletező úgy dönt, hogy az átlag felett teljesítők a leginkább valószínű médiumok, úgyhogy behívja őket további vizsgálatokra. A második teszt alul teljesítőit megint elbocsátja, és a magas teszteredményeket felmutatókkal dolgozik tovább. Végül egy személy marad, aki az átlag felett teljesített hat vagy hét egymás utáni alkalommal.
Egyedi esetként, a leírt kiválasztási eljárás eredményeként, valóban várható a távolbalátás, az  "érzékeken kívüli észlelés" megvalósítása? Nem, és ezért az idézet. Nemlétező jelenségeket, eseményeket egyedi kiválasztási eljárásokkal sem lehet bizonyítani. Ekkor az implicit, a rejtett állítás az, hogy már minden jelenséget leírtunk tudományos, kísérletekkel bizonyíthatóan. Nem írtunk le minden jelenséget még a tudományokban, de az emberi "érzékeken kívüli észlelés"-t tagadják a fizika törvényei.
 
**
 A valószínűségszámításban:
 
                                                                              P(AB) = P(A/B) P(B)
és ha függetlenek, akkor  P(AB) = P(A) P(B). 
Ha a  B1, B2, ...Bn  események teljes eseményrendszert alkotnak, egymást páronként kizáró események, akkor
 
P(A) = ΣP(ABi) = Σi P(A|Bi) P(Bi),  i= 1,2,...n,  ami egy, a koincidenciára, események egybeesésére érvényes kifejezés.

Ha csak P(B), P(A|B) és P(B|A) ismert, akkor A valószínűsége:

ahol  a B esemény komplementerét jelöli, azaz P(A) = P(AB) + P(A).

A Bayes-tétellel kiszámítható az egyik feltételes valószínűség a másik feltételes valószínűség és a nem feltételes valószínűségek segítségével:

Részletesen a függetlenségről:
A statisztikai függetlenség és a kauzális függetlenség két különböző dolog. A statisztikai függetlenség valószínűségi mértékek és események absztrakt tulajdonsága, ami szimmetrikus,  (https://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%BCggetlen_esem%C3%A9nyek), és ami nem teljesül az oksági függetlenségre. Statisztikai vizsgálatoknál két esemény együttes valószínűsége,  P(AB) nem adott. Hipotézisvizsgálatot  a χ²-próbával lehet elvégezni. 
Az események függetlensége általánosítható halmazrendszerek függetlenségére, ami valószínűségi változókra is kiterjeszthető. Feltételes várható érték használatával mindezek feltételes függetlensége is definiálható. Az események függetlensége szimmetrikus tulajdonság. Beszélhetünk A és B események függetlenségéről. A függetlenség nem azonos a diszjunktsággal, a diszjunkt események csak akkor függetlenek, ha egyikük valószínűsége 0 vagy 1.

Függetlenség és hatás-függőség

Dobjunk két kockával, legyen az  esemény, hogy az első kocka páros számot mutat, a  esemény, hogy a dobott számok összege páros! Ekkor  és P(AB) = 1/4, a két esemény független, de   függ -tól, mivel az első kockával kidobott szám hozzájárul az összeghez.

Függetlenség, mint hatás-függetlenség

Dobjunk két kockával, legyen az  esemény, hogy az első kockával 6-ot dobunk, a  esemény, hogy a második kockával 6-ot dobunk! Ekkor  és P(AB) = P(A) P(B) = 1/36, a két esemény független, és hatás- függetlenek, és az is igaz, hogy P(A) = 

Összefüggés és hatás-függés

Dobjunk egy érmével kétszer, legyen az  esemény, hogy mindkétszer fejet dobunk, a  esemény, hogy az első dobás írás! Ekkor  és , viszont P(AB) = 0. Az események diszjunktak, összefüggőek és hatás-függőek.

A korreláció méri két tetszőleges érték közötti lineáris kapcsolat erősségét. A korrelálatlanság nem feltétlenül jelent függetlenséget, de bizonyos, hogy nincs az értékek között lineáris összefüggés. Ha két véletlen mennyiség korrelációja nulla, amikor korrelálatlanok, és a kapcsolatot feltételes valószínűségekkel írjuk le.

A normális eloszlású valószínűségi változókra jellemző, hogy ha korrelálatlanok, akkor függetlenek is. A zérus várható értékű egyenletes eloszlású valószínűségi változók  szórásai (és terjedelmei) tetszőleges értékűek lehetnek, azaz függetlenek, ha a terjedelmek szimmetrikusak az origóra. A korreláció függvény alkalmas a fehér vagy normális eloszlású forrás zajú -melyek a folyamatokat generáló zajok- folyamatok változói közötti lineáris kapcsolat erősségének elemzésére, ezek az ARMA modellek, más alakban az állapotteres folyamatmodellek.  

feltételes várható értéket a valószínűségszámításban (https://en.wikipedia.org/wiki/Conditional_expectationa feltételes valószínűség definiálására is használják. A feltételes várható érték lehet valószínűségi változó vagy függvény, amelyet feltételes valószínűségi eloszlás segítségével számítanak, vagy a folyamat jövőjéből képzett vektorának a folyamat múltjára történő vetítésével, pl. a realizációelméletben, és a káoszelméletben zérus, esetleg konstans. Ha a valószínűségi változó csak véges számú értéket vehet fel, akkor a "feltétel" az, hogy a változó ezeknek az értékeknek csak egy részhalmazát veheti fel. Formálisan, abban az esetben, ha a valószínűségi változó egy diszkrét valószínűségi téren lett definiálva, a "feltételek" ennek a valószínűségi térnek a partíciói. A Kálmán-szűrőnél, az ARMA prediktornál, amelyek feltételes várhatóértékeket számítanak: a jelekről feltesszük, hogy zérus várható értékűek, és bizonyítható, hogy amennyiben a zajok független normális, azaz fehér Gauss-folyamatok, illetve fehér zajok, azaz független egyenletes eloszlású zajfolyamatok, akkor Kálmán-szűrő, az ARMA prediktor becslései optimális legkisebb négyzetes LSQ) becslések, és az LSQ, MLH és Bayes becslések egybeesnek. Egyenletes eloszlásnál zérus várható érték esetén a  szórásnégyzet (és az origóra szimmetrikus terjedelem) tetszőleges értékű lehet.   

 
Függetlenség halmazokon: az elemi események halmaza páronként független, ha két esemény együttes bekövetkezésének valószínűsége a két esemény valószínűségeinek szorzata, vagy egy másik meghatározás szerint: egy esemény feltételes valószínűsége az esemény valószínűségével egyenlő. A páronkénti függetlenség általánosabb feltétel mint egy halmaz elemeinek a függetlensége.  
A nem együttesen bekövetkező, egymás utáni események sorozatot alkotnak.
A sorozatokban az elemi események ismétlődnek, ekkor a függetlenség definíciója: ha egy esemény (vagy elemek) bekövetkezése csak a legutolsó eseménytől, elemtől függ, és az előzőektől független, akkor sorozat Markov folyamat. Ha egy esemény (vagy elem) bekövetkezése nem függ sem a múltjától, sem a jelenétől, akkor az örökifjú folyamat, amely nem megjósolható, memória nélküli kaotikus folyamat, és exponenciális vagy geometriai eloszlású (memorylessnessang
Azaz: a kaotikus, megjósolhatatlan rendszerek esetén a rendszerleírásra használt eloszlások a normális, az egyenletes, a geometriai és az exponenciális eloszlások, továbbá az ezekből származtatott eloszlások, folyamatok. Mert normális eloszlásnál a várható érték és a szórásnégyzet független mennyiségek, az egyenletes eloszlásnál, ha zérus a várható érték, a szórás és a terjedelem értéke tetszőleges lehet. A geometriai és az exponenciális örökifjú, memória nélküli tulajdonságúak, azaz a folyamat jövője független a folyamat jelenétől és a múltjától.
 
A Markov folyamatoknál csak a folyamat jelenétől függ a folyamat jövője. A  Markov-folyamat kifejezés egy sztochasztikus folyamat részleges emlékezet nélküli tulajdonságára utal, ami azt jelenti, hogy a jövője független a korábbi történetétől, csak a jelenétől függ. Nevét Andrej Markov orosz matematikusról kapta. Az erős Markov-tulajdonságnál a „jelen” jelentését egy leállási időként ismert valószínűségi változóval határozzuk meg. A Markov féle véletlen mező kiterjeszti a tulajdonságot két vagy több dimenzióra. A Markov-lánc egy olyan diszkrét sztochasztikus folyamat, melynél adott jelenbeli állapot mellett a rendszer jövőbeni állapota nem függ a múltbeli állapotoktól. Azt is jelenti, hogy a jelen állapot leírása teljesen magába foglalja az összes olyan információt, ami befolyásolhatja a folyamat jövőbeli helyzetét. A rendszer korábbi állapotai a későbbi állapotokra csak a jelen állapoton keresztül gyakorolhatnak befolyást, adott jelen mellett a jövő feltételesen független a múlttól. A. Markov rájött arra, hogy a folyamatok függetlensége általánosabb fogalom, mint az események függetlensége az idő szerepe miatt, ezért a legáltalánosabb függetlenség fogalom az örökifjú folyamatok függetlensége(memorylessnessang,
https://en.wikipedia.org/wiki/Memorylessness) a függetlenség miatt, továbbá a Markov féle egy lépéses függés. Az ok-okozati kapcsolat, a kauzalitás állítása, nem azonos az egy valószínűségű állításokkal. Mert az egy valószínűségű állítás nem biztos állítás, ahogy a 0 valószínűségű esemény sem lehetetlen esemény, ezért a klaszikus, kauzális világunk, nem határesete a valószínűségszámításnak.  
 
 A megengedő vagy kapcsolat (diszjunkció) akkor igaz, ha az A és B állítások közül legalább az egyik igaz. A kizáró vagy (antivalencia) akkor igaz, ha az állítások közül csak az egyik igaz, a kettő együtt nem lehet igaz.
A megengedő vagy kapcsolat (diszjunkció) logikai művelet azt jelenti, hogy a két állítás közül legalább az egyiknek igaznak kell lennie ahhoz, hogy az összetett állítás igaz legyen. Az állítások lehetnek függetlenek. Példa: "Tegnap esett az eső vagy fagy volt." Ez az állítás akkor is igaz, ha csak esett, ha csak fagy volt, és akkor is, ha egyszerre mindkettő volt.
Kizáró vagy kapcsolat (antivalencia) logikai művelet: azt jelenti, hogy az összetett állítás csak akkor igaz, ha a két állítás közül kizárólag az egyik igaz, a kettő együtt nem. Az állítások nem függetlenek, kizárják egymást antivalens esetben (a kizárt harmadik problémája). Példa: "Most vagy kerékpározom, vagy úszom." Ez az állítás nem igaz, ha egyszerre csinálná mind a kettőt, és egy harmadik sportot nem csinál.