Hatsepszut fáraónő (kb. i.e. 1470) expedíciós hajója gerinc (i. u. 1400-as évektől) helyett hosszanti merevítő kötéllel
(http://www.warther.org/CarvingsDetail.php?36)
A sumerek, a minósziak, a föníciaiak sem használtak a mai gépfogalomnak megfelelő szerkezeteket.
Föníciai hajóépítés: csapokkal összeerősített karvelpalánkok
(https://aweofyah.wordpress.com/2014/12/23/ancient-phoenician-ship/)
KŐEDÉNYEK MEGMUNKÁLÁSA FÚRÁSSAL ÉS CSISZOLÁSSAL
A legkorábbi ismert kőedény több mint 5000 éves. I.e. 2700-ból, Khasekhemwyang, Haszehemuimagy fáraó sírjának csak az egyik nevezetessége az aranyból és barna kalcedonból készült szeptere (jogar), számos kőedényt találtak a sírjában. Kovakőből készült eszközök, rézeszközök (nem szerszámok), rézedények, kőedények, mázzal bevont tárgyak, karneolgyöngyök, kosarak és pecsétek is előkerültek.

A Dzsószer (i.e. 2650 körül) piramis alatt talált, már akkor sok száz éves edények, fáraónevekkel díszített gyűjtemény (https://www.almendron.com/artehistoria/arte/culturas/egyptian-art-in-age-of-the-pyramids/stone-vessels-luxury-items-with-manifold-
Alabástrom edények a gyűjteményből, Dzsószer Lépcsős piramisa alatti labirintusból (https://hu.wikipedia.org/wiki/Haszehemui)
Edények a II. Dinasztia idejéből (https://maatkara.extra.hu/egyiptomi_gyujtemenyek/british_jegyzet/135342.jpg)
Haszehemui nevezetes kőedény-, vázagyüjteményét utódja, Dzsószer fáraó (i.e. 2668 - 2649) Lépcsős piramisa -ez az első piramis- alatt találták meg. Azért gyűjtemény, mert a vázákra írva megtalálták több mint háromszáz évre visszamenően a korábbi fáraók neveit az I. és II. Dinasztia idejéből: Narmer, Djer, Den, Adjib, Semerkhet, Ka, Heterpsekhemwy, Ninetjer, Sekhemib fáraók neveit. Ereklyeként kezelhették a vázákat. A vázák anyagai: diorit, alabástrom, mészkő, pala és iszapkő. Több mint 30 000 darab alabástromból, dioritból, más további nemes kövekből készült vázát, tálat találtak a Dzsószer piramis alatt. Lehetséges, hogy a sírokat feltörő tolvajok ellen a fáraók gyűjteményben tartották az értékes kőedényeket (azaz nem egyszerűen temetési ajándékok és élelem, kozmetikumok tárolására használták), és csak Dzsószer idején temették el a vázákat. Fémeket még nem használtak az edények megmunkálására, csak állati csontokat és kőszerszámokat. A későbbi piramisokban kevés kővázát találtak. Megj.: Az első piramis alatt igen sok állat, többnyire ibis madár múmiáját is megtalálták. Dzsószer múmiáját a sírrablók elvitték, sírja 28 méter mélyen volt egy 3.5 tonnás gránitlap alatt.
Kőedények csiszolása, fúrása, megmunkálása (i.e. 2700 körül, https://hu.wikipedia.org/wiki/Haszehemui)
Kőedények csiszolása, megmunkálása karos fúróval
A kőedény fúrásának rekonstrukciója (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:StoneVaseMakersDrill-Reconstruction-ROM.png)
Fúrómagok (https://www.ucl.ac.uk/museums-static/digitalegypt/stone/vessels.html)
Ijfúró fa fúrásához, vonónak is nevezik a forgató eszközt
Gyöngyöket, pecséthengereket is készítettek fúrással, a hegy ragasztott kovakő vagy csontszilánk volt
(https://firearmshistory.blogspot.com/2014/04/)
A gémeskút eredete Mezopotámiában volt. A sadúf (arab) nevű vízemelő szerkezetet már az ókorban ismerték, egyszerű gép. A gémeket nem csak kutak, hanem folyóvíz mellé is telepítették. Mezopotámiában egy i. e. 2000-re datált, Sarrukín korabeli pecséten is látható. Az ókori Egyiptomban is elterjedt volt. Magyarországra feltehetően török hódoltság idején került. A gémes kútszerkezetet egész Közép- és Kelet-Európában használták, pár évtizede az Alföldön még a legelterjedtebb vízemelő eszköznek számított. A gém állását jeladásra, pl. terelésnél, is használták.
Gémeskút (https://hu.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9mesk%C3%BAt)
ÓGÖRÖG SZERKEZETEK
A görögök az utolsó időszámítás előtti évszázadokban már sok gépezetet kitaláltak, legnevezetesebb feltalálóik Archimedes és az alexandriai Héro (Heron néven is) voltak. Az Antikythera-i mechanizmus (https://en.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism) és a hadigépeik építőit nem ismerjük, esetleg sejtjük. (https://lovagok.hu/hadviseles/ostromeljarasok-ostromgepek,https://en.wikipedia.org/wiki/Siegecraft_in_Ancient_Greece). A csiga és a fogaskerék használatát Archimedes (i.e. 287 - i. e. 212) idejénél kicsit korábbra teszik (https://hu.wikipedia.org/wiki/Arkhim%C3%A9d%C3%A9sz), a feltalálók itt is ismeretlenek. Érdekes, hogy az időmérés korai eszközeit, a napórákat, a homokórákat és a vízórákat több ezer éven át használtuk. A mechanikus órák feltalálása csak a 13. században hozott forradalmi változást az idő mérésében, ezek az órák fogaskerekek, súlyok, azaz az ingaórák pontosabban tudták mérni az időt, és a templomok, városházák tornyaiban is elhelyezták az ingaórákat, a napórák helyére. Az asztali óra, az anker kerék feltalálása még sokáig váratott magára.



Automatopoeica – mechanikus játékokról és elterelésekről.
Leghíresebb találmányai:
Ismétlő számszeríj: Philon művei a lánchajtás legrégebbi ismert alkalmazását tartalmazzák az ismétlődő számszeríj esetén. Két lapos kötésű láncot kötöttek egy csévélőhöz, amely előre-hátra tekercselve automatikusan kilőtte a gép nyilait, amíg a tár kiürült.





Arhimédészi vízemelő (https://www.bbc.co.uk/sounds/play/b00773bv)
Az archimédeszi csavar: (https://hu.wikipedia.org/wiki/Arkhim%C3%A9d%C3%A9szi_csavar) más néven csavarszivattyú víz emelésére alkalmas egyszerű gép, amelyet például arra lehet használni, hogy a vizet az alacsonyabban fekvő vízfelszíntől a magasabban fekvő öntözendő területre juttassák. Az arkhimédészi csavar a legrégebbi ismert szivattyú. Bár Archimédesz ókori görög tudósról nevezték el a csavarszivattyút, nem ő volt az eszköz első elkészítője, az ókori Egyiptomban találták fel. Már a görögök is ismerhették az Arkhimédész kora előtti időkben. A görög kereskedők és utazók tudományos ismereteket, találmányokat Egyiptomból importáltak. (A csavarszivattyú csavarorsóból és az azt körülvevő hengeres házból áll. A csavarorsót általában kézi meghajtással forgatták. A folyadékba ferdén, a vízszintessel kis, kb. 20°-os szögben beállítva működik. A hengeres ház és a csavar érintkezésének nem kell tökéletesen vízzárónak lennie, a szerkezet mindaddig működtethető, amíg a fordulatonként kimerített folyadékmennyiség nagyobb a menetekből fordulatonként visszaszivárgó mennyiséghez képest. A felsőbb menetből átszivárgó folyadék az alatta levő menetre kerülve visszatér a szállítás irányába, így használat közben egyensúly alakul ki, a hozam állandó. A szerkezetnek létezett olyan változata is, melyben a csavart a hengeres házhoz rögzítették, így a részek együtt forogtak. A csavarorsót szurokkal, gyantával vagy egyéb kötőanyaggal erősítették a hengerhez, vagy a kettőt egy darabban öntötték bronzból.
Fizikusként Arkhimédesz bevezette a sűrűség fogalmát. Arkhimédesz törvénye szerint a folyadékba helyezett testre ható felhajtóerő miatt a lebeghet is, attól függően, hogy az átlagsűrűsége mekkora a folyadékéhoz viszonyítva. A legenda szerint fürdés közben fedezte fel a felhajtóerőt (Arkhimédész törvénye), aminek örömére kiugrott a kádból, és meztelenül rohant végig az utcán a palotáig azt kiáltozva, hogy „Heuréka!” (megtaláltam). Majd az uralkodó megbízásából azt kellett tisztáznia, hogy tiszta aranyból van-e annak koronája. Arkhimédész rájött, hogy ha vízbe mártja a koronát, akkor a víz szintje annyival emelkedik, amennyi a korona térfogata. A koronát, valamint vele azonos súlyú arany-, illetve ezüsttömböt a vízbe merítve a térfogatok különbözőségéből meg tudta állapítani, mennyi ezüstöt kevert az ötvös a korona elkészítésekor az aranyhoz. Arkhimédész valószínűleg az első ismert és a legjobb matematikai fizikus volt Galilei és Newton előtt. Cicero ír két eszközről, amit Marcus Claudius Marcellus vitt haza a kifosztott Szürakúzából. Az egyik egy gömbön ábrázolta a csillagos eget, a másik megjósolta a Nap, a Hold és a bolygók mozgását. Sokáig legendának gondolták, de az antiküthérai szerkezet felfedezése óta elképzelhető, hogy Arkhimédész kitalált ilyen szerkezetet. Alexandriai Papposz említi, hogy Arkhimédész írt egy kézikönyvet az éggömbök szerkesztéséről. Sok kutató neki tulajdonítja egy i.e. 75-ben talált, a bolygók mozgását modellező, 37 fogaskerékből álló Antiküthéria-i szerkezet tervezését-készítését is (https://hu.wikipedia.org/wiki/Antik%C3%BCth%C3%A9rai_szerkezet). A szerkezet a bolgók mozgását követte, holdnaptárként is működött.


lövedékei arra kényszerítették a rómaiakat, hogy nagy emberáldozattal járó, közvetlen támadásokat kíséreljenek meg a kialakult patthelyzet miatt.
Neves ókori feltalálók, mint Hero (Heron néven is) és Ismail al-Jazari, ötletes mechanizmusokat találtak ki, többnyire a templomok részére, a hívők ámítására (http://www.ancient-wisdom.com/greekautomata.htm). Hero, az i.sz. 1. századból származó ókori görög mérnök volt, számos találmányáról ismert, köztük a gőzgépről és egy időmérő eszközről. Heron matematikus ( a háromszögek kerületére vonazkozó tétele), fizikus és mérnök volt, aki kb. i. u. 10-70 Legalább három könyvet írt, a Pneumaticát, a Mechanicát és az Automatát, amelyek több száz különféle, automatizált mozgásra képes gép létezéséről tanúskodnak. Leírásai egyértelműen jelzik, hogy az ókori Görögország használt automatákat (mechanikus eszközök).






SYRACUSIA HAJÓT ARKHIMÉDÉSZ ÉPÍTETTE





https://naval-encyclopedia.com/antique-ships/hellenistic-ships.php )






Harpax, Agrippa újitása volt, hogy a kilőtt csáklya nyelét fémből készíttette, hogy ne lehessen elvágni a kötelet. .
Római ütő kos.
Római Skorpió.
Római alagutak.
A rómaiak ostromtornyai.
Csapóhidas, corvuslat -os római háromsoros hadigálya orr része
























Utazókocsi, a szekrény felfüggesztése miatt római hintó (https://de.wikipedia.org/wiki/Kutsche)
Négy lovas nyitott utazó szekér


















A quadriga négylovas ókori díszkocsi (https://hu.wikipedia.org/wiki/Quadriga), a harci szekér egy speciális változata. A keleti, szíriai- egyiptomi mintájú harci kocsi egy kései utódja, amely eltávolodott az eredeti funkciótól. Négy ló befogása kétféleképpen lehetséges: vagy páronként, egymás előtt, vagy a négy ló egymás mellett helyezkedett el. Az előbbit az utazó kocsiknál alkalmazták. Ennek ellenére a quadrigában is egyetlen iga van, a középső két ló közötti rúd. A két szélső lovat csak „szálakkal” (funalis) kötötték a szekér elé. A quadriga-t gyakran alkalmazták díszítményként, a diadalívek tetején.






A "Nagy" II. Ramszesz a Kadesh-i csatában(4)
Érdemes mellékelni egy javított faliképet is:
A "Nagy" Ramszesz a Kadesh-i csatában(4)
Fantáziakép a Kádesh-i csatáról, a hettitáknak már voltak vas fegyverei, a szekereik nehezek voltak (4)
Hettita szekér, három katona volt rajta
Hettita szekér, három katonával (4)
Muwatallisz (i.e.1295 – i.e.1272) -t követő hettita király az amorita Babilonból lovakat kér ajándékba, ahol ebben az időben, a levél szerint sok lovat tenyésztettek.
Érdekesség: akháj szekér az i.e. 1200-s évekből (4)
A mükénéi szekereket (http://www.salimbeti.com/micenei/chariots.htm) négy küllővel készítették, a hükszosz szekerek jelennek meg hirtelen i.e. 1550-körül, feltehetően amikor I. Jahmesz fáraó elüldözte a hükszoszokat a Nílus-deltából, Avariszból, és hajókkal vitték el a szekereiket is.
Mükénéi harci szekerek (http://www.salimbeti.com/micenei/chariots.htm)
Közel egy évezreddel későbbi etruszk szekér lelet:
Etruszk szekér lelet, Monteleone, Itália, i.e. 500 körül (4)
A mükénéi harci szekerek - a kutatók szerint az eredetük az i.e. 1500-as évekre tehető és az ugariti-hükszosz szekerekhez hasonlóak- szekrénye fából, hajlított vesszőkből készült. A kocsirúd súlya a lovak nyakára nehezedett, nyakhámos befogással. A harci szekerek történetében igen könnyűnek számító szekerek kerekei négyküllősek. Marhabőr vagy bronzabroncsot kellett alkalmazniuk és a szélességét megnövelték azért, hogy ne törjön össze az első kőnél. A mükénéi korban az ónbronzhoz szükséges ón ára az ezüst árához volt hasonló, az ezüstöt fizetési eszközként használták. Egy fémabroncs súlya közel 20 kg lehetett.
Homokfutó, könnyű négy küllős harci szekér
Római biga ( Vatikáni Múzeum, készítette Franzoni)
(1) ROAF, Michael: A Mezopotámiai Világ Atlasza, Helikon, Budapest, 1998.
(2) Kákosy, László: Az ókori Egyiptom története és kultúrája. Osiris Kiadó, Budapest, 2005.
(3) Marjai, Imre - Pataky, Dénes: A hajó története. Corvina, 1973.
ill. Marjai, Imre: Nagy hajóskönyv. Móra Ferenc Könyvkiadó, (1981). ISBN 963 11 5573 0
(4) https://bencsik.rs3.hu/component/content/article/449-hajok-toertenete-a-syracusia-arkhimedesz-hajojanak-es-szuerakuza-varos-toertenete/418-hajok-toertenete-a-syracusia-arkhimedesz-hajojanak-es-szuerakuza-varos-toertenete.html?Itemid=101
Az etruszkok, majd a görögök fel is ültek a lovakra (4)
A harci szekerek története
Több helyen és talán egymástól függetlenül alakultak ki. Babilontól D-re, Sumer területén, Úr-ban találtak szekérre utaló képet (kb. i.e. 2600-ból) és szobrocskákat (1. 94.,116.,123.o.).
Sumer harci szekér i.e. 2600 (4)
A képen látható szekér kb. i.e. 2600-ból származik, -feltehetően- vadszamarakkal keresztezett háziszamarak, azaz kungák vontatták, a hátukon lévő – lepke szerű, a kép síkjába beforgatva ábrázolt- szerkezetbe fűzték be az irányító szárakat. A képen látható kerék neve korongkerék, először kettő, majd több darabból készült. Először a kerékkel együtt forgott a tengely -nyikorgott, pedig zsírozták-, ekkor a szerkezet neve egy vagy két rudas kordé, taliga. Eredetileg egy kunga húzta, majd kettő, négy. A harci járművek, szekerek eleje magasított volt, oldalán egy hajítódárdákat tároló rekesz kapott helyet. A kocsikban egy hajtó, és egy-két kardos nyilazó és esetleg egy dárdás harcos foglalt helyet. Közvetlen összecsapásokban nem használták, a felsorakozott csapatok előtt hajtottal oda-vissza és nyilaztak illő távolságból. A szekereket a kezdetekben reprezentációs (ünnepi, temetési) célra építették. Kerekét hasított fából készítették. [https://hu.wikipedia.org/wiki/Harci_szek%C3%A9r).
A Tepe Gawra-i ásatásoknál (i.e. 2700 körül) és Kis-ben (i.e. 2600 körül), Lagasban ( i.e.2500 körül), Elámban is találtak korai szekér modelleket, többnyire egy rudas kétkerekű szekereket. De építettek négykerekű nagyobb szekereket is (5, 25.o, 33.o.). A rudak száma általában egy. A Kis-i szekér esetén a kerekek már a tengelyen forogtak és réz szegekkel felerősített bőrabroncs védte a kerekeket. Megállapíthatjuk, hogy a harci szekerek Sumerben már az i.e. 2600-s években elterjedtek már és fejlettebb alakjukban különböztek is a Kis-i leletektől.
Sumer, i.e. 2200 körül (4)
A Kárpátoktól ÉK-re a 4. évezred közepén használtak ökrös kordékat, ennek több nyoma is létezik. I.e. 3500 körüli az irodalom szerint, egy Kárpát-medencei ökrös szekér, kordé modell:
Kárpát- medence (Borzonce) szekér modell (4)
Lengyelországban is találtak i.e. 3500 körüli kordé modelleket és Oroszországban valódi kordét is. A legrégebbi kerekek tömör kerekek három vastag deszkából álltak és keresztirányú merevítők tartották össze. Hasított farönkből készültek, faragással, csiszolással. Később sok darabból is készítették:
Kétrudas kordé tömör kerekekkel (4)
Egyrudas kordé tömör kerekekkel, (4)
A vontató állatok, a kungák és később a lovak nagy értéket képviseltek (két kg ezüst volt az áruk), fejedelmi ajándékoknak számítottak. Ezért nem használták a kungákat valódi harcokban vagy tehervontatásra, mint néhány kutató gondolja. Új eredmény, 2022 áprilisában, a kungák hibrid szamarak voltak, amiket vadszamarak és háziasított szamarak keresztezésével kaptak. https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abm0218 , https://index.hu/tudomany/til/2022/04/14/lovak-hijan-hibrid-szamarakkal-csataztak-az-okorban/


Szintasta –i rekonstrukció i.e. 2000 körül (4)
A mai lovak ősei a tarpán és a Przsevalszkij lovak között keresendőek ( https://hu.wikipedia.org/wiki/Przsevalszkij-l%C3%B3 ), a botaji kultúrában (https://hu.wikipedia.org/wiki/Botaji_kult%C3%BAra) háziasították őket kb. i.e. 1800 után. I.e. 1800 körül Felső-Mezopotámiában és attól D-re, az Eufrátesz parti Máriban (amit i.e. 1757-ben Hammurápi elpusztított) találtak lótenyésztésre vonatkozó agyagtáblákat.
A lovakat csontból készült zablákkal irányították: https://www.nyest.hu/renhirek/a-sapadt-arja-lenez-gyotor-kihasznal-megvet-eltedre-tor?comments „a szintastai település mellett föltárt temetők legjelentősebb leletei a szekér maradványok. A nagyméretű sírkamrákban, a kerekeknek külön keskeny árkokat ásva, enyhén besüllyesztve helyezték el a küllős kerekű harci szekereket. Ezek a jelenleg ismert legrégebbi harci szekér-maradványok (kb. 4000 évesek, i.e. 2000-ből, viták tárgyai). A bronzfegyverek mellett e szekerek alkalmazása biztosította a "Városok Országa" fölényét a tőlük északabbra élő tajgai népek fölött.
A harci szekerek elterjedésének térképe
(Forrás: Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0)
Az eurázsiai harci szekerek kérdését Igor Csecsuskov dolgozta fel doktori értekezésében, melynek címe magyarul: A késő bronzkori harci szekerek kérdésköre Eurázsia sztyeppi és erdős-sztyeppi övezetében (a Dnyepertől az Irtisig).”
A kunga nevű hibrid szamarat i.e. 2400 körül a Kabur folyó forrásvidékén fekvő Nagarban (Tell Brak, itt volt gázló a Habur folyón) tenyésztették ki valószínűleg (https://en.wikipedia.org/wiki/Tell_Brak). A küllős kerék és a ló, zabla a Kaukázuson keresztül érkezett Mezopotámiába a hurriták közvetítésével. A hurriták Van-tó környékén (Anatólia) éltek többségben az őslakos hattik mellett. Már Anittasz (hettita uralkodó, i.e. 1720 körül) idejéből ismert lovak részvételével vezetett hadjárat, ezért a hurriták és az anatóliai hattik tekinthetőek az első lótenyésztőknek a Kaukázustól D-re.
Az irodalom a hurriták-nak tulajdonítja a lótenyésztést i.e. 1700 körül: és a lovakat az amorita hükszoszok ismertették meg Egyitommal i.e. 1700 után. Fontos érv a hükszoszok amorita-hurrita eredete mellett: I. Samsi Adad (amorita uralkodó, Felső Mezopotámiai - az óasszír- Birodalom, i.e. 1813-1781, középső kronológia szerint) fia, Mári uralkodója, már az i.e. 1780-as években lovakat tenyésztett Mári-ban az agyagtáblák szerint, és a I. Samsi Adad a fiától kért lovakat. (És tíz ezer darab kb. fél kg-os bronzszöget) Mári-t i.e. 1757-ben Hammurápi pusztította el, nem épült újjá.
Az amoriták (i.e. 2300 körül említik őket először) a korábbi sumer területet egész Babilonig meghódítják a „ beszivárgás” módszerével, majd D-n Levantét, és igen fogékonyak voltak a technikai újításokra. Megállapítható, hogy a két személyes, két lovas harci szekér i.e. 1800 körül Felső Mezopotámiai Birodalomban, majd a szomszédos Jamhadban alakult ki, a harci szekereknek "könnyűszerkezetes" ősi változata.
Felső Mezopotámiai Birodalom, i.e. 1790, Mári és Jamhad (Yamkhad néven)
Karkemishtől É-ra, Kanesban, ami az óasszír kereskedelmi út káruma É-n, azaz raktárvárosa volt (Emárnál és Nagarnál voltak a gázlók), találtak i.e. 1900-ból pecsételő- hengereket, harci szekér modellekkel, melyek a hükszosz harci szekerek eredetét bizonyítják. (Óasszíria nem létezett, az Óasszír út Assur városról kapta a nevét, de I. Samsi Adad Felső Mezopotámiai Birodaloma létezett.) Anatóliában alakul ki a későbbi Hettita Birodalom, ahol nehezebb, három személyes harci szekereket építettek és három ló vontatta e szekereket. Egyiptomba a hükszoszok viszik a kerék ismeretét és a harci szekeret i.e. 1600 körül és bizonyíthatóan hajóval szállítják, Ugarit és Szimirra nevű kikötőkből a Nílus-Delta-i Avariszba. A hükszoszok harci szekereinek történetét és eredetét vizsgáljuk: az i.e. 1600-as években ismertetik meg Egyiptommal a kereket. a harci szekeret, a bronzkészítést és sok minden mást. A harci szekerek eredetének kutatása egyben a kordék, szekerek és a kerék történetének vizsgálata. Sumer területén, és az Irtisz folyó környékén, előtte pedig Ázsiában és É-Európában keresendő a szekerek eredete, kungákkal vontatták
A kerék története
Természetesen a kerekek legrégebbi történetét nem ismerjük, egy i.e. 3500 körüli Uruk városi sumer rajzon egy kerekkel szerelt szán, kordé látható: a legkorábbi kordék i.e. 3500 körül készültek nyilván több helyen, ami egyben a legidősebb járművekre is igaz. A legkorábban a talán a Fekete-tengernél. Kerékről akkor lehet beszélni, ha van tengelye és ez eleinte -és nagyon sokáig- négyszögletes keresztmetszetű volt, majd a kerék anyagát könnyítették, egy részét kivágták:
Későbbi könnyített kerék, kerek (!) kerékaggyal, (felül szögletessel)
A küllős kerék a réz és bronzszerszámok megjelenésének idején történt, a két kerekű könnyített lovas szekér fontos alkatrésze. Korára a kutatók bizonytalan ábrák alapján próbálnak biztos állításokat tenni. Tarr László „ A kocsi története” szerint (45.o.): Hammurápi babiloni király idején „az i.e. 18. században…az első hiteles küllőket babilóniai terrakotta kerekekre festették fel.” Az amoriták a 19. századtól kerülnek hatalomra Mezopotámiában, és attól É-ra, - pl. a fent említett 19. századi I. Samsi-Adad király idején– is megjelennek a küllős kerekű harci szekerek. Az első kerekek talán négy küllősek voltak, de gyorsan áttértek a 8 végül 6 küllős kerekekre, ebben a sorrendben. Feltehetően a négyküllős kerék gyenge volt és gyorsan összetört.
Hasznos a küllős kerék funkcionális vizsgálata. Részei a kerékagy és az abroncs is. A tele keréknél is létezett a kerékagy, azaz a tengelyhez való megerősített csatlakozás. Majd, a küllős kereknél a nehezebb vagy gyorsabb kocsiknál, ahogy nőtt az agy terhelése (és törtek ki a kerekek), úgy erősödött a kerékagy és nőtt a mérete. A korai kerékagyról rajz vagy modell persze nincs, de az i.e. 1600-s években az amorita-hurrita eredetű hükszoszok megismertetik Egyiptommal a harci szekeret -és a kereket (!), azaz a tengelyt-, és Tutanhamon (i.e.1342-1324), a XVIII. dinasztia uralkodója sírmellékleteként találtak valódi harci szekeret (2), ami a kairói Múzeumban megtekinthető:
Tutanhamon könnyű harci szekere, i.e. 1330 körül, kis termetű lovaik voltak
Látható, hogy tengelyirányban az agy méretét szükség szerint megnövelték, a kerékátmérő és az agy méretének aránya lényeges jellemzője a jó küllős keréknek. Első látásra azt lehet gondolni, hogy bronzból öntötték a kerékagyat – i.e. 1330-ban a fémöntésnek évezredes múltja volt-, de puhafából készült, talán a megnövelt mérete miatt. Nyikorgás ellen állati zsiradékkal kenték. Továbbá meglepő, de szinte változatlan alakú napjainkban is a kerékagy, érdemes összehasonlítani egy ma 30 éves lovas kocsi kerekével:
Lovas szekér napjainkban, melegen szerelt vas agykarikákkal
Tehát kezdetben a tengely együtt forgott a kerékkel és így a kocsi alig kanyarodott, éles kanyarban meg kellett emelni. Gyorsan kör keresztmetszetű lett a tengely csatlakozása, és a kocsiszekrényt egy -ma bilincseknek nevezett- szerkezetekkel rögzítették, ez korábban bőrből készült. A tengelyen szabadon forgó kerekeket a tengely végén keresztül dugott tüske tartotta meg a kidőléstől.
A modern kerékagy egy bonyolult szerkezet, ezért tekintsünk egy egyszerűbb szerkezetűt is:
Egyszerű kerékagy
Egy mai kerékagy elbírja néhány nagy söröshordó és egy -negyed- szekér terhét. A szekér az i.e. 1600-as években a hajók mellett a legbonyolultabb ember által épített szerkezet volt, az ostromgépeket csak később építették az asszírok.
Kerékabroncs: Tutanhamon szekerén és már a kordék kerekein is volt. Sok fejtörést okoztak a kutatóknak a kerekek képein szabályos közökként kiálló valamik, ezek a bronzszegek, amivel a kezdetben marhabőr, majd később bronzabroncsokat felerősítették. Fontos funkciójuk, hogy amikor a kerék átmegy egy kövön, nem törik össze: a kerék e pontján a terhelés ekkor a kétkerekű kocsi súlyának 50%-a és a sebességéből adódó dinamikus járulék. A kerék részeit összetartotta az abroncs, mert az állandó és sokféle irányú ütések a kerekeket gyorsan szétverték volna. A kerékabroncs könnyen cserélhető volt és kopásálló, szemben a fával. A korai szekerek idejében nem voltak utak, karavánösvények voltak, az első közlekedési utat az Új-Asszír Birodalom idején építették, i.e. 1000 körül, ők számtalan harci szekeret is építettek. Az egyik első építészeti célú utat Hufu fáraó piramisánál építették i.e. 2550 körül. Így a szekerek nem a szamárkaravánok feladatát vették át, hanem hadi és rituális célokra használták azokat, felvonulásokkor. Nagy terhek szállítására ásott csatornákban vontatott hajókat használtak Egyiptomban. Vadászatra is csak később voltak alkalmasak, a kordékkal ezzel szemben szállítottak terheket mindenhol, ha ismerték.