Szekerek elterjedése Eurázsiában (https://hu.wikipedia.org/wiki/Szek%C3%A9r)
Tutanhámon harci szekerei, i.e. 1330 körül (Wikipedia)
Akháj szekér az i.e. 1200-s évekből
A harci szekereket először kisméretű kungák (házi és vadszamarak keresztezése), majd kb i. e. 1700-tól kis termetű lovak húzták. Amikor áttértek a magasabb lovak befogására, rájöttek, hogy nagyobb lovakat kitenyésztve gyorsabb és nehezebb kocsikat lehet építeni, akkor a szekérrúd már túl alacsonyan volt, mert a magas volt lovaknak, a lovak a hátsó lábukkal átlépték, belebotlottak. A rudat meg kellett hajlítani, és i. e. 1500-tól kb. már meg is hajlították. A jelenség ellen ma úgy védekeznek, hogy a rúd elejét nem a ló hátára erősítik a keresztrúddal, hanem lovak oldalára rögzítik.
A mükénéi harci szekerek - a kutatók szerint az eredetük az i.e. 1500-as évekre tehető, és szíriai (ugariti-hükszosz) eredetűek. Kutatási téma, hogy talán egyiptomi közvetítéssel jutottak el a görögökhöz. A szekrény fából, hajlított vesszőkből készült. A kocsirúd súlya a lovak nyakára nehezedett, nyakhámos befogással. A harci szekerek történetében is igen könnyűnek számító szekerek kerekei négyküllősek, és törékenyek voltak. Marhabőr vagy bronzabroncsot kellett alkalmazniuk, és a szélességét megnövelték azért, hogy ne törjön össze az első kőnél. A mükénéi korban az ónbronzhoz szükséges ón ára az ezüst árához volt hasonló, az ezüstöt fizetési eszközként használták. Egy bronz abroncs súlya közel 20 kg lehetett. A kutatás módja az internetes keresés volt, célja az ismeretterjesztés.
Etruszk harci szekér, i.e. 500 körül (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/247020)
Az etruszkok (és a görögök) felültek a lóra,i.e. 500 körül. (talán korábban a görögök is, https://hu.wikipedia.org/wiki/Etruszk_m%C5%B1v%C3%A9szet )
Van egy utalás, (https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox/FMfcgxwJXCHGQkNvzKZxDgBdJKQsTXGg), miszerint az i.e. 1100-as években az akhájok már lovagoltak.
Etruszk szekér lelet kerékagya, Monteleone, Itália, i.e. 500 körül (https://en.wikipedia.org/wiki/Cart)
A régi harci szekerek kosara elől elliptikusan hajlított, és olyan magas volt, hogy a katonák a térdeikkel rátámaszkodhattak. A kosár lejtősen hátrafelé hajlott, a hol a szekér nyitott volt. Fel és le lehetett ugrani. A szekérkosár oldalára erősítették a tegezeket, amiben a nyílvesszőket tárolták. A kosár elejét és oldalát kemény bőrből készült oldalfalak védték. A kosár elnevezés azért is jogos, mert fonott vesszőkből, ágakból készült, hogy könnyebb legyen, mint a korai hasított fából készült rituális célú kocsiszekrények. A kötőelemek bőrből készült szíjjak voltak. Az kosár alja falap volt, amihez a szekérrúd és a tengely is csatlakozott. A szekérrúd keresztfája az állatok nyakára-hátára volt erősítve, az itt lévő karikákon vezették hátra a zablát. Az egyiptomiak is a hükszosz eredetű és rossz hatásfokú nyakhámmal fogatoltak, a sokkal jobb szügyhámot csak későn ismerték meg.
A kosár aljának magassága – amire fel és le kellett ugrálni a katonáknak- alacsony volt, mert
Érdekesség: a kecskéket is be lehet tanítani vontatásra:
A minószi kulturában használták a kecskét vontatásra is (https://en.wikipedia.org/wiki/Cart)
Római kori szekerek és hintók
Nagyok voltak a távolságok a Római Birodalomban, de volt jó úthálózatuk, bár a rugózatlan szekerek személyszállításra alkalmatlanok voltak, ráztak. A rómaiak találták ki a hintót, aminek már volt rugózása. Csak asszonyok használták, a férfiak gyalog vagy lovon vagy öszvéren, mert öregektől és gyermekektől eltekintve, elpuhultságnak tartották a kocsizást. Később az elkényelmesedett szenátorok szekereztek, Rómából kitiltották a szekereket.
Distances in Ancient Rome |
Distances by road between the most important cities of the Empire and Rome (in miles):
Distances by sea between major Roman ports (on shipping days):
|







Utazó szekér, a szekrény felfüggesztése miatt római hintó, hintószekér
(rekonstrukció, https://de.wikipedia.org/wiki/Kutsche)

A „kocsi” főnév a magyar „kocsi”, -Kocs községi- melléknév, a „kocsi szekér” „kocsi hintószekér” kifejezésekből származik. Kocs község Komárom-Tata között található. Nyelvtörténeti irónia: A magyar szekerek eredetileg, a rossz utak miatt, könnyű, rugózatlan fonott szekerek voltak. A római hintók után sok évszázaddal Magyarországon a 14. században újra feltalálták a hintót, a kocsiszekrény, a fonott szekér test rugalmas felfüggesztését. Amikor a Kobelwagen (kamra- bödönszekér, zárt szekér test) fedett, fonott szekérszekrény időjárás védelmét felváltották a tető elegánsabb formái, a magyar eredetű elnevezés Európa-szerte meghonosodott a modern kocsikra. Az első német említések Cotschien Wägnen és Gutschenwagen a 16. század első felében, ugyanezen század második felétől pedig feltűnnek az önálló Gutsche, Gotzi, Kotsche, Kutze megnevezések is.[https://de.wikipedia.org/wiki/Kutsche]. A postai szolgáltatás megjelenésével a modern kocsikkal nagyjából egy időben a postakocsi több mint két évszázadon át Európa és az Újvilág legfontosabb tömegközlekedési eszközévé volt.
Első magyar kocsiábrázolás 1568-ból, fonott kassal, laprugó nélkül (https://hu.wikipedia.org/wiki/Kocsi)
Középkori hintók
Magyar hintóra utaló "első írott bizonyítékunk 1267. évből való, IV. Béla király oklevelében fordul elő az ingó szekér (currus mobilis) kifejezés, bár latin nyelven. Az oklevél szerint Tamás comes fia Fülöp „a király ügyei intézése végett utazott a római kúriához, és Itália távolabbi vidékeire egy szíjakon függő szekérrel." (https://hu.wikipedia.org/wiki/Hint%C3%B3). Felfüggesztett, hintázó szekereket, azaz hintókat Magyarországon a 14. század derekától használtak a királyok, főpapok, főurak, és hintókat itáliai és francia uralkodóknak is ajándékoztak.



Szatmári kocsi, laprugókkal (https://hu.wikipedia.org/wiki/Szatm%C3%A1ri_M%C3%BAzeum)
Az elliptikus rugókat, a kissé ívelt laprugókat az 1800-as évektől gyakran használták a járművek felfüggesztésére. A jobb rugózás érdekében a rugókat párban használják, egymás ellen. Egymásra fekvő egyedi rugólevelek alkotják. A terhelés miatt a hajlító nyomaték a rugó hosszának közepén a legnagyobb. A rugós szerelvény osztott hosszanti alakja igazodik a terheléshez: a hozzáadott levelek hossza levelenként csökken.
(https://de.m.wikipedia.org/wiki/Datei:ElliptikBlattFeder.jpg)
A teherszállításra szánt járművet akkor is szekérnek nevezik, ha azt ló húzza. A kocsi szerkezetileg azonos a szekérrel, csak könnyebb, finomabb kidolgozású és rugózása van, bár az 1400-as években még függesztett volt a kocsiszekrény. A kocsi alváza éppen úgy két részből: kocsielőből és kocsiutóból áll, mint a szekér szekérelőből és szekérutóból. A kocsi kerekei is azonosak a szekér kerekeivel, csak magasabbak és vékonyak voltak. A kocsi tehát tehát személyszállító szekér,és bár könnyű, teherhordó eszköz is általában.
A kocsi magyar találmány, pontosabban magyar szekérkerékgyártó mesterek fejlesztették ki a szekér magyar változataiból. A hagyomány egy ideig úgy tartotta számon, hogy Mátyás király idején történt a kocsi feltalálása, a már korábban is használt a könnyű teherszállító szekérből alakult ki. Mátyás szorgalmazta a gyors teherszállítást, a nagy tömegű gyors személyszállítást, amikor székhelyét Bécsbe tette át, 1485-től. A király maga is szívesen használta a gyors hintószekeret, általában 100 ezer lépést (75 km) is megtett szekérrel naponta.
Személyszállító postakocsi (delizsánsz, https://hu.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Postkutsche_brig.jpg)
Díszes hintók, majd fiákerek
Díszes hintó az Ermitázs Múzeumból (https://hu.wikipedia.org/wiki/Hint%C3%B3)
I. Ferenc és II. József császárok hintója (https://de.wikipedia.org/wiki/Reisen_Josephs_II.#/media/Datei:Diligence_anglaise_mont%C3%A9e_%C3%A0_la_Polignac.jpg)

A szekéroldal eredetileg vesszőből font kerítéshez hasonló volt. A fonott szekérláda, kocsiszekrény lényegesen könnyebb volt, mintha fából, deszkából készült volna. A vesszőfonadékból kialakított szekérláda megfelelően zárt volt, ezzel magyarázható, hogy Dél-Dunántúlon az edény szó ’szekér’ jelentésben is használatos volt. A fonott oldalú szekerek kialakulását és hosszú fennmaradását a fűrészelt deszkaáru késői elterjedése, magas ára teszi érthetővé. Kezdetben a szekéroldal és a vesszőből fonott oldal nem különült el. "Még a 20. század elején is akadtak olyan elzárt vidékek (Somogy, Tolna, erdélyi tájak, Moldva), ahol magát a szekér létrás oldalát fonták be vesszővel. Ennek a fonott szekérládának a párhuzamai Kelet-Európa és a Balkán több népénél megtalálhatóak."
Az üléskas a görbe oldalú kocsik területén, a Kisalföldön és környékén használt szekérkas, amelyet úgy fonnak, hogy annak első harmadában ládaszerű és ugyanakkor karos része is legyen. Az üléskasok a szekérderékba téve nemcsak a rakodóteret zárják le, de jó ülést is biztosítanak, sőt az ülés ládaszerűen font és fedéllel ellátott részébe rakodni is lehet. A kasos szekér olyan szekér, amelynek a lajtorjáit vagy szekéroldalait belülről vesszőből font kas, szekérkas és nem deszka borítja. A görbe oldalú szekér még ma is használatos könnyű szekér típus; jellemzője, hogy oldalai a kerekeknél kissé felfelé ívelnek. Vannak olyanok is (pl. a somorjai kocsi), amelyeken a szekéroldalak hátul felfelé ívelnek, de a lőcsöktől kezdve visszafelé hajlanak, tehát domborúan görbék. Vannak négylőcsösek is, és olyan változatai is, amelyeknél hátul két lőcs, elöl két rakonca tartja a szekéroldalakat. A görbe oldalú kocsi a magyar kocsiknak ma is élő és már a 15. században kialakult jellegzetes formája, 1.3 méter széles kas fonását tette lehetővé ( delizsánsz, https://bu.hu.museum-digital.org/object/517801). Ma már csak a Dunántúlon, a Dunától Ny-ra és a Csallóközben, a Mátyusföldön fordul elő a görbe oldalú kocsi mint a kocsiszekér leszármazottja, de a múlt században még ismerték és használták pl. Kecskeméten is.

