Technikai reneszánsz a 2030-as években?
(2025 december)
A korábbi technikai fejlődést alapul véve, a hadiipar, a járműipar és az energiaipar területein várható technikai reneszánsz, és nem a szolgáltatóiparban, vagy mezőgazdasági gépgyártás területén. Egy "csodatevő második Rubik-kocka felfedezése lehetséges, de nem megjósolható jelenség. Akkor nevezünk egy folyamatot "technikai reneszánsznak”, ha várhatóan néhány év alatt legalább 50%-ban leváltja a saját területén a régi technikai berendezéseket. A technikai megújulás-hoz viszonyítva a kreatív megoldások, innovációk újításoknak tekintendőek, mert a technika reneszánsza, azaz megújulása minőségi ugrást jelent, pl. a klímatechnika területén a hűtéstechnika, a vízgazdálkodás (meterséges eső) tervezett megújítását, az albedó csökkentés aktív beavatkozást jelent a melegedő éghajlatunkba (2025-ben 1.5 C fok globálisan, Európában 2.5 fok), ami szembe megy a mainstream klímaelképzelésekkel.
AIoT: a hardware területén a digitális korszak technikai elemei: az intelligens eszközök, szenzorok, mikrochipek, főleg az olcsó memória és a vezeték nélküli modulok olcsók lettek, melyekkel az eszközeink „okossá” tehetőek. A software területén az IoT (IoT – Internet of Things, tárgyak internete) és az AI (Artificial Intelligence, MI) egyesítése, az AIoT lehetővé tesz adat alapú, összetett rendszerekben döntéseket és az integrált működtetést, az együttes optimumkeresést. (A gazdasági szakembereknek és a matematikusoknak sokat mond, hogy lokális optimumok helyett rendszer szintű optimumokat lehetséges keresni, ha nem is globálisat. Megj.: Egy optimális stratégia csak optimális alstratégiákból állhat.) Az AIoT az ipari fejlődés következő lépcsőfoka: pl. olyan gyártósorokat működtet, amelyek hibákat, karbantartást jósolnak és javítanak, valós időben szervezik a beszerzést és a logisztikát, és ami a robotok és az ember-munkások együttműködését optimalizálja.

Talán lesz tréleren hordozható változata is (https://www.dreamstime.com/illustration/modular-reactor.html)
Az energiaipar területén a mikro-nukleáris reaktorok (mikro-reaktorok, SMR) kis méretű, legfeljebb 300 MW alatti (gyakran 1-10 MW közötti) fejlett atomreaktorok, melyeket sorozatban gyártanak, és majd modulként szállítanak telephelyre. Céljuk távoli helyszínek, bányák, adatközpontok vagy katasztrófa sújtotta területek ellátása, de részei a kisebb moduláris reaktorok (SMR) szegmensének, melyek az alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiaigényt elégítenek ki, a nap- és szélenergia korlátai miatt korlátai miatt gyorsan el fog terjedni. Az USA-ban 2026 tavaszán választják ki azt a három típust, amelyeket sorozatban fognak gyártani. Méretük és a moduláris jelleg miatt hatékonyan használhatóak, kisebbek, mint a hagyományos erőművek; a gyártóüzemben készre szerelhetőek, könnyen telepíthetőek. A három típus várhatóan a Westinghouse, a Mitsubishi Heavy Industries, valamint a Nano Nuclear típusai lesznek. A 2030-as években tomeges lesz az alkalmazásuk. Amennyiben az SMR energia számottevően olcsóbb lenne mint a mai (2025) piaci elektromos energiár, lényegesen javíthatna Európa gyenge versenyképességén, az USA gazdsági potenciálját pedig lényegesen erősíteni fogja.

Taxi Kaliforniánan (https://waymo.com/media-resources/)
Az önvezető járművek (taxik, drón rajok*, üzemanyag cellás nagy teherjárművek, és a légi–tengeri–szárazföldi drónok integrálása az iparban, a drónok a mérés- és videótechnikában, hadiiparban a jövő járműfejlesztésének fő irányai. Az üzemanyag cellás nagy teherjárművek, a litium-vasfoszfátos elektromos járművek terjedni fognak, de csak lassan tudják leváltani a nagyon sok régi robbanó motoros járművet. A lakósággal nehéz lesz efogadtatni, hogy az önvezető járművek is hibáznak. Az autonom rendszerek, robotok a kísérleti eszközökből mindennapi alkalmazásokká válnak a logisztikában, a mezőgazdaságban is a 2030-as években. .

Hangrobbanás nélkül (https://www.nasa.gov/quesst-the-mission/)
Kereskedelmi célú szuperszonikus repülőgépek a tervek szerint 2030-ra repülni fognak, a Boom Supersonic célja, hogy az Overture nevű utasszállítójával hozza vissza a szuperszonikus légiközlekedést. Az első tesztrepülés 2027-ben lesz. A NASA a Lockheed Martinnal együttműködve fejleszti az X-59 QuessT (Quiet Supersonic Transport) kísérleti repülőgépet, amelynek célja a hangrobbanás zajának "hangos dobbanássá" szelídítése. Technológiai áttörést jelentene, mert lehetővé tenné a szuperszonikus repülést lakott területek felett, ami jelenleg tiltott. Az X-59 első repülése 2025 végén valósult meg. Az interkontinentális járatok nagy része hangsebességnél gyorsabb lesz a 2030-as évek végére.
*Drón rajok (pilóta nélküli légi járművek) szerepe a jövőben jelentősen bővülni fog, mert az egyedi drónok repülésének engedélyezése nehézkes, a rendszeres drónrajok reptetése már gazdaságos. Használják majd a személy- és teherszállításban, egészségügyben (balesetek, sürgős gyógyszerek, vérkészítmények, minták szállítása életmentő). Katasztrófa védelmi alkalmazási területek: határőrizet, tűzvédelem, katasztrófavédelem, események valós idejű felderítése. és gyors reagálás. A mezőgazdaságban a precíziós gazdálkodásban, a permetezés, tápanyag-kijuttatás, hozamtérképezés esetén, az utóbbinak adóügyi vonzata is van. Infrastruktúra-ellenőrzésnél a vezetékek, hidak, szélerőművek, napelemparkok vizsgálata emberi veszélyeztetés nélkül. Kihívást jelent a szabályozás, a biztonság és az adatvédelem.
Az autonóm rajok fontosak lesznek: a sok, olcsó drón együttműködve a képesség nem egyszerűen megsokszorozódik, ami tengeri drónok esetén is érvényes. A szórakoztatóipar és látványtechnika kínálja a legtöbb mai példát a drónrajokra. A drónokat fénybemutatókra, légi show-ra használják, a tűzijátékok kísérőiként.
**Léteznek óriás drónok is. Pilóta nélküli légi járművek (UAV-ek), amelyek mérete és teherbírása sokkal nagyobb a kereskedelmi drónokénál. Első sorban katonai célokra haszálatosak:
MQ-9 Reaper: nagy hatótávú, több méteres fesztávolságú, akár fegyverzetet is hordoz.
RQ-4 Global Hawk: óriási, nagy magasságú felderítő drón, fesztávolsága kb. egy utasszállító gépéhez hasonló.
Teherszállításra néhány cég fejleszt nagy teherbírású, akár több száz kilót vagy tonnát is szállítani képes drónokat.
EHang 216 – kétüléses elektromos „dróntaxi”.
Elroy Air Chaparral – nagy távolságra szállító teherszállító drón.
Mezőgazdasági és ipari célokra léteznek nagy tankkapacitású permetező drónok, 200+ literes rendszerekkel kísérleti fázisban.
Mekkora egy óriásdrón? Több méter fesztávolságúak (5–40 m), több száz kiló vagy tonnás felszállótömeggel rendelkeznek, önálló repülésirányítással, és fejlett navigációs rendszerekkel vannak felszerelve. Léteznek ipari polgári nagyméreű drónok is. A városi légi taxik (eVTOL-ok) gyorsan fejlődnek, és már tesztelik őket.
Nagy katonai teherbírású és felderítő drónok (óriás méretű), Kiemelkedően magasra repülő drón, amit stratégiai felderítésre használnak a légierők: Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk
Fajta: Nagy magasságú, hosszú távú felderítő UAV
Fesztáv: ~40 m (nagy mint egy utasszállító gép)
Felszállótömeg: ~14 600 kg
Hatótáv/Endurance: ~34 órás repülés, több tízezer km-es fedést biztosít.
Boeing Phantom Eye, 4 napig repülhet folyamatosan
Fesztáv: ~45,7 m
Felszállótömeg: ~4 500 kg
Különleges, hidrogénnel hajtott platform, főként tartós megfigyelésre tervezve.
Kronshtadt Orion/Orion Helios (Orosz nagy UAV)
Kronshtadt Orion/Orion Helios (Orosz nagy UAV)
Fesztáv: kb. 30 m
Felszállótömeg: ~5 t
Endurance: ~30-40 óra
Orosz fejlesztésű nagyméretű UAV hosszú repülési idővel.
Orosz fejlesztésű nagyméretű UAV hosszú repülési idővel.
Közepesen nagy katonai UAV-k:
General Atomics MQ-9 Reaper
Fesztáv: ~20 m
Payload (hasznos teher): akár ~1700 kg fegyverzettel/szenzorral
Endurance: ~27 óra, nagy távfelügyelet
Az egyik legismertebb „nagy drón” harci és felderítő szerepben.
AeroTime
Az egyik legismertebb „nagy drón” harci és felderítő szerepben.
AeroTime
CASC Rainbow CH-5 (Kína)
Fesztáv: ~21 m
Payload: ~1000 kg
Hatótáv: akár 10 000 km-hez közeli tervekkel
Nagy kínai UAV, amely hasonlóan nagy teherbírású, mint a Reaper.
Nagy kínai UAV, amely hasonlóan nagy teherbírású, mint a Reaper.
Nagy teherbírású, ipari vagy speciális célú drónok:
DJI FlyCart 100 (ipari teherdrón)
Maximum teherhordó képesség: 100 kg
Tartomány: ~12 km-t repül 65 kg teherrel
Ipari rakományokat vagy csomagokat tud szállítani nehéz körülmények között.
Nagy teherdrónok ipari kategóriában: Vannak olyan, kereskedelmi speciális multirotoros drónok, amelyek akár 200-400 kg-os hasznos terhet is képesek vinni, ezek fesztávban vagy méretben kisebbek, mint a katonai vadászrepülő-szerű UAV-k. Civil ipari drónoknál ~100 kg-os teher már nagynak számít, míg katonai légijárművekhez képest a 20-40 m-es fesztávú UAV-k a nagyok
Típus Fesztáv Felszállótömeg Teher Hatótáv
Civil/könnyű heavy-lift drón ≈2-10 m 20-400 kg rövid (10-100 km)
Közepes katonai UAV ≈15-25 m ~1-2 t / ~1 000+ kg 20-30+ óra
Nagy stratégiai UAV ≈30-45 m+ több t 30+ óra / nagyon nagy hatótáv
Extrém kísérleti/tervezett ≈45-60 m+ több t repülő anyahajó extrém hosszú repülések
Civil/könnyű heavy-lift drón ≈2-10 m 20-400 kg rövid (10-100 km)
Közepes katonai UAV ≈15-25 m ~1-2 t / ~1 000+ kg 20-30+ óra
Nagy stratégiai UAV ≈30-45 m+ több t 30+ óra / nagyon nagy hatótáv
Extrém kísérleti/tervezett ≈45-60 m+ több t repülő anyahajó extrém hosszú repülések
.
