- 1 fehér felfelé - 1
- 2 fehér felfelé - 2
- 3 fehér felfelé - 3
- 4 fehér felfelé - 4 extra dobás.
Kedvelt volt a mai sakkjátékhoz hasonló játék, a micatio nevű, amelyet már az ókori egyiptomiak és görögök is ismertek. Kedvelt társasjátéknak számított a „katona-játék” (ludus latrunculorum), amely hasonló volt a mi dáma játékunkhoz, rajzolt táblán játszották, kerek kavicsokkal, az egymással szemben ülő játékosok célja az volt, hogy az ellenfél várát a táblán elfoglalják. Ma is ismert játék volt a capita aut navia, a fej vagy írás. A római gyerekek olyan pénzdarabot hajigáltak a levegőbe, melynek egyik oldalán a kétarcú Janus volt látható, a másikon pedig egy hajó döfőorra (ram an, rostrum lat). Az nyert, aki eltalálta, hogy melyik felére érkezik le a pénzdarab. Ugyancsak kedvelt volt a micare nevű páros játék, melynek során a játékosok hátra teszik a kezüket. Egy előre meghatározott jelre mindkét játékos előrántja a jobb kezét, s ujjaival egy számot mutat. Ezzel párhuzamosan előre minden játékos tippel a másikuk által mutatott számra. Ha nem találja el egyikük sem, akkor újra próbálkoznak. Az győz, aki először találja el a másik által mutatott számot. Szerencsejáték számba ment a „par-impar” játék is, vagyis az egyik játékosnak hirtelen meg kellett határoznia, vajon a másiknak elrejtett, hirtelen előremutatott öklében páros vagy páratlan számú kavics, pénz vagy dió van. A diókkal történő játék esetén az ököl méretéből próbálták kitalálni az eldugott diók számát. A kisgyerekeket gyakran a "dió" játékkal avatták be a szerencsejátékokba. A játékban diót kellett dobni egy befőttesüvegbe vagy egy háromszögbe, amelyet krétával rajzoltak a padlóra, és különböző értékű részekre osztottak. Egy másik változatban egy negyedik diót kellett egy három dióból álló alapra rakni, és egy ötödik diót kellett távolról dobni, hogy megpróbálják ledönteni a "várat".
Üreges bronz dekaéder, tizenkét lapos, ötszögletű lyukas lapokkal, szerencsejáték (4)
Használatáról semmit sem tudunk. A legtöbb dodekaéder mérete négy és tizenegy centiméter közötti, súlya pedig 35 és 580 gramm között van. Minden ötszögletű felület tartalmaz egy lyukat, de ezeknek a lyukaknak a mérete mindig változik. Mind az öt csúcsnak van egy gömb alakú gombja. Néhányat színházakban és a sírokban találtak, mások eldobott éremhalomban. A később felfedezett objektumok mérete és kialakítása már eltérő. 2016-ban 116 dodekaédert fedeztek fel a modern Belgium, Horvátország, Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Magyarország, Luxemburg, Hollandia és Svájc területén. Egyetlen ezüstöt találtak Genfben. Érdekes módon, amennyire tudjuk, dodekaéderek nem léteznek a Kelet-Római Birodalomban. A nyugati régióban találtak az i.sz. 2., 3. és 4. századból származnak. Helyük véletlenszerűsége, valamint az írott szövegkörnyezet hiánya zavarja a történészeket.
A Ludus duodecim scriptorum vagy XII scripta a Római Birodalom idején népszerű társasjáték volt. A név fordítása "tizenkét jelölés játéka", valószínűleg a legtöbb fennmaradt táblán található három, egyenként 12 jelölésből álló sorra utal. A tabula játékot ennek a játéknak a leszármazottjának tartják, és mindkettő táblás játék, akárcsak a modern backgammon. Felvetődött, hogy a XII scripta rokonságban áll az egyiptomi senet játékkal, de egyesek ezt kétségesnek tartják, mivel a táblák megjelenése és a kockák használata közötti hasonlóságoktól eltekintve nincs ismert bizonyíték a játékok kapcsolatára, és a legutolsó ismert klasszikus senet tábla több mint fél évezreddel idősebb, mint a legkorábbi ismert XII scripta tábla.
Római fürdő keresztmetszeti képe, a mozaikszerű oszlopsorok a kőpadozatokat tartották, ami alá a meleg levegős fűtést építettek (http://archiv.magyarmuzeumok.hu/latogato/2857_igy_wellnesseztek_az_okorban)
A nagy fürdőkben márvány és mozaikok borították a padlót. A stukkókkal bevont falakon gyakran fákat, madarakat és volt ahol pásztorokat ábrázoló freskók voltak. A belső kupolákat égszínkék festék, aranycsillagok és égi képek díszítették (https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Roman_bathing). Szobrok és szökőkutak díszítették a külső és belső tereket.
Római fürdő, belülről, fantáziakép (https://www.termalfurdo.hu/furdotortenet/miert-jartak-a-romaiak-furdobe--a-wellness-es-furdokultura-erdekes-emlekei-az-aquincumban-4941)
A legtöbb fürdőben volt egy apodyteriumlat - egy helyiség közvetlenül a bejáratnál, ahol a fürdőző a ruháit tárolta. Gyakran ez volt az első helyiség, ahová a fürdőbe látogató belépett. Ezután a fürdőző a tepidáriumbalat (száraz gőz, meleg helyiség), majd a caldáriumbalat (még melegebb helyiség) ment, a nedves gőzfürdőbe, végül pedig a frigidáriumbalat (hideg helyiség), itt volt a hideg vízű medence. A meleg helységeket az üreges padló alatti tűzhely fűtötte, hidegvizes medencék is voltak, amelyeket a fürdőző hűsítésre használhatott. Az izzasztó- és/vagy merülőfürdők a hűvösebb tepidáriumban folyt a társasági élet. Itt történt az olajos masszázsra és a strigilnek nevezett fémeszköz, (https://magazin.belfoldipihenes.hu/tepidarium-caldarium-frigidarium-ha-nem-birod-szaunat/) ami az izzadság vagy az olaj lekaparására szolgált, alkalmazására. Egyes fürdőkben volt további száraz, pihenőhelyiség is. (https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Roman_bathing)
Flavius fürdője Algériában, ma is működik (https://toochee.reblog.hu/2000-eves-de-meg-mindig-mukodik, https://en.wikipedia.org/wiki/Hammam_Essalihine)
Turisták által ma is látogatható római fürdő Angliában, Bathban (https://torimaskepp.blog.hu/2021/06/23/ezt_csinaltak_a_romaiak_a_furdokben)
Római fürdő Angliában, Bathban (https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Baths_(Bath), https://visitbath.co.uk/)
Látogatható római fürdő Angliában, Bathban, a hideg vízes medence (https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_Baths_(Bath), https://visitbath.co.uk/)
A fürdőzés napi tevékenysége volt a rómaiaknak, és a legkülönbözőbb társadalmi osztályokban gyakorolták: társasági, közösségi tevékenység volt, a tisztálkodás, a testedzés, a masszázs, az étkezés is része volt, de a beszélgetés, a kapcsolatok ápolása volt számukra a legfontosabb. Egy 354-ben készült római épületkatalógus 952 különböző méretű fürdőt dokumentált a városban. A nyilvános fürdők a "rómaiasság" jelképei voltak, a római életmód fő meghatározója. A fürdők (thermae) és a templomok voltak a birodalom leggyakoribb és legfontosabb középületei (https://romaikor.hu/a_romaiak_mindennapi_elete/romai_furdokultura/furdok_a_birodalom_teruleterol_traianusig).
A Római Birodalom második legnagyobb közfürdője 212 és 216 között épült (https://www.hetedhetorszag.hu/olaszorszag/caracalla-termai-terme-di-caracalla), amikor Caracalla volt Róma császára. Egyszerre másfélezer embert tudott fogadni. A 6. század közepéig használták. Caracalla 211-ben minden szabad, a birodalom határain belül élő embernek megadta a római polgárjogot, de nem nemes szándék vezette, hanem az adókból befolyó jövedelmeket növelte meg.
Ludi Apollinares - az apollói játékokat először i. e. 211-ben rendezték meg, hogy a görög Apollótól győzelmet kérjenek Hannibál ellen. I.e. 208-ban határozták el a játékok évenkénti megrendezését, hogy elhárítsák a pestis-járványt. Július 6. és 3. között került rájuk sor: színházi előadások, venatio és kocsiversenyek voltak a műsorán.
Ludi Cereales vagy Cerealia - április 12-19. között került rájuk sor. Első alkalommal egy aszályos időszakban rendezték meg. Az örömünneppel kapcsolatos kocsiversenyek megkezdése előtt a cirkuszban rókákat eresztettek szét, amelyekre égő fáklyát kötöztek.
Ludi Florales vagy Floralia - a Flora istennő tiszteletére rendezett ünnepeket egy éhínség alkalmával vezették be. Az április 28. és május 3. közé eső ünnep, akárcsak a Cerealia, sok régi szokást őrzött meg: a cirkuszban nyulakra es kecskékre vadásztak - ezeknek az állatoknak a közhiedelem erotikus jelentőséget tulajdonított és a földön áldozatként sót hintettek szét. Az egész ünnepet szabadosság és orgiasztikus hangulat járta át: az asszonyok tarka ruhákban, a férfiak virágkoszorúsan jártak, folyt a bor, és a színésznők a nézők kérésére levetkőztek a színházban.
Ludi Megalenses - Április 4-10. között Cybele tiszteletére rendezték, akinek kultuszát Hannibál győzelmei után, a politikai nehézségek enyhítésére vezették be Rómában.
Ludi Romani vagy Magni, ez a szeptemberben rendezett tizenhat napig tartó játékok, amely egyesek szerint egy plebejus borünnepből származtak, amelyet szeptemberben rendeztek, Liber isten tiszteletére. Mások szerint a latin háborúk szerencsés befejezésének emlékére hozták létre. Megint mások úgy gondolják, hogy eredetileg alkalomszerű, fogadalmi játékok voltak Juppiter Optimus Maximus tiszteletére, s Titus Livius tanúsága szerint csak 366-ban váltak rendszeressé, amikor aedilis curulisokat neveztek ki e játékok megrendezésére.
Ludi Plebei-t novemberben tartották a plebs és a patríciusok kibékülésének emlékére. Egyesek szerint a nép követelte ki magának ezt az ünnepet, kárpótlásul egy régebbi szeptemberben tartott bor ünnepért, amelytől az állam megfosztotta.
Ludi Saeculares: a játékot egy-egy százéves ciklus lezárultakor rendezték, azzal a céllal, hogy biztosítsák a világ megújhodását a következő ciklus végéig. Az ünnepet éjjel tartották a Mars-mezőn, egy Tarentum vagy Terentum nevű földalatti oltár körül, mely egyébként állandóan zárva volt. Eredetileg az Alvilág istenei tiszteletére tartották, a császárkorban azonban rendeltetésük, sőt ismétlődésük idő-köze is megváltozott.
A Császárság korában megszűntek a Köztársaság korának végét jellemző harcok, a Forum sokat veszített vonzerejéből. A jólét, az életszínvonal emelkedésével nőtt a rómaiak szórakozási vágya is, ennek kielégítése valódi kormányzati kérdéssé vált. Augustus korában évenként 66 rendes nyilvános ünnepi játék volt, ez a szám Marcus Aurelius császársága alatt már 135-re emelkedett. Egy-egy játék gyakran 4 – 8 napig tartott.
Az előadások helye szerint három fajtájú ünnepi játékot különböztetünk meg: cirkuszi (ludi circenses), színi (ludi scaenici) és amfiteátrumi (ludi amphitheatrales) játékokat. Kezdetben a consulok, majd a császárkorban a praetorok rendezték őket. A játékok rendezése óriási vagyonokat emésztett fel, és ennek csak egy kis részét térítette meg az állam. A rendezőnek valamilyen hivatal elnyerése, a nép kegyének és szavazatának megszerzése elengedhetetlenül fontos volt, ennek érdekében a nagy anyagi áldozattól sem riadtak vissza.
Circus Maximus (4)
Ludi circenses, a cirkuszi játékok voltak történetileg a legrégebbi játékok. Az első cirkuszt még Tarquinius Priscus emeltette fából az Aventinus és a Palatinus között. Julius Caesar idejében még felül fából, de alul már kőből épült a Circus Maximus. A cirkuszi játékok általában ló- és kocsiversenyeket jelentették, és ehhez járultak a görög pentathlonnak a számai: a futás, ugrás, birkózás, ökölvívás és diszkoszvetés. A Circus Maximus 600 méter hosszú, 200 méter széles téglalap alakú versenypálya volt. Mintegy negyed millió ember szemlélhette a versenyeket a tribünökről. A pálya közepén 214 méter hosszú fal, a spina (hátgerinc) húzódott, mintegy kettéosztva a pályát, mindkét végén több mint 80-80 méter teret hagyva a spina megkerülésére. A spina két végén egy-egy kúp alakú aranyozott boronzoszlop állt (meta). A győztes az lett, aki a spina hétszeri megkerülésével elsőként ért célba. Ha a könnyű kétkerekű kocsiba két lovat fogtak, akkor bigae volt a neve, ha négy ló húzta, akkor quadrigá-nak nevezték. A négyesével indított kocsik más-más színnel voltak ellátva. A színek ugyanis egyúttal pártállást, társadalmi pozíciót is jelentettek. A legősibb fehérekhez és vörösökhöz később, valószínűleg a császárság elején, a kékek és zöldek csatlakoztak; végül ezek vetélkedése töltötte be a színteret, ha hinni lehet az irodalomban ránk maradt számos adatnak.
Flaminius cirkusza (https://en.wikipedia.org/wiki/Circus_Flaminius)
Nero cirkusza, rajz (https://en.wikipedia.org/wiki/Circus_of_Nero)
Nero cirkusza Pirro Ligorio leírásából 1561-ből (https://en.wikipedia.org/wiki/Circus_of_Nero)
A bíbor és arany factio, melyet Domitianus idején próbáltak meghonosítani, kérészéletűnek bizonyult. A négy, később hat szin (factio) közül a két legfontosabb a zöld és a kék volt, az előbbit a császár és a köznép, az utóbbit a senatus és az arisztokrácia támogatta. Ezeknek nemcsak sportbeli, hanem politikai színezetű összecsapása olyan indulatokat korbácsolt fel, hogy például a császár többször a hevesvérű szurkolókat halálra is ítéltetett. A futamok végén a győztes párt szurkolói tomboló lelkesedéssel tógájukat lobogtatva ünnepelték kedvencüket, viszont a vesztesek ugyanolyan hevesen átkozták őket. A tömegverekedés sem tartozott a ritkaságok közé. A nézők a fogadásokat a színekre tették, és a hatalmas tömeg a verseny közben ezeket a színeket buzdította. A versenyek életveszélyesek voltak, különösen a kanyarok jelentettek nagy veszélyt a borulások miatt. A felborult és egymásba torlódott kocsikba és lovakba az utánuk jövők sokszor belerohantak. A kocsihajtó a gyeplőt derekára kötve hordta, de övében egy éles kést tartott, hogy szerencsétlenség esetén a gyeplőt elvághassa. A győztes pálmaágat kapott jutalmul, olykor koszorút, nemritkán jelentős pénzösszeget.
A Circus Maximusban gyakran rendeztek olyan játékokat is, amelyek a meglepetés és szórakoztatás ingerével akartak hatni. Germanicus császár egyszer például elefántbalettel szórakoztatta a római népet. A polgárok ingyen látogathatták a játékokat, sőt a játékok alatt vagy után meg is vendégelték és meg is ajándékozták a közönséget. Így a játékok látogatása nem csak szórakozást, hanem megélhetést is biztosított a közönségnek.
Ludi scaenici: Vallásos jelleggel leginkább a színjátékokat rendelkeztek. A rómaiaknál mégsem volt olyan közönséghatásuk, mint a görögöknél. Kezdetben minden előadásra hevenyészett faszínpadot (scaena) állítottak fel, amelyet az előadás után le is bontottak. Később – görög mintára – ülőhelyekkel ellátott színházat építettek, de még mindig fából. Az első kőszínházat Pompeius építtette a Mars-mezőn. A színház két főrészből állt: a nézőtérből és a színpadból. A kettőt függöny választotta el egymástól, ezt felvonás előtt leeresztették, majd a felvonás kezdetekor felhúzták. A nézőtér félkör alakú volt, fölfelé fokozatosan emelkedő ülőhelyekkel. A nézőteret a felvezető lépcsők ékekre osztották, s közben körgyűrű irányban folyosók futották körül. A nézőtér előtt volt az ún. orchestra. Érdekesség, hogy míg a görögöknél ezen a téren helyezkedett el az éneklő és táncoló kórus, addig a rómaiaknál ez a szenátorok és papi méltóságok kiváltságos ülőhelye volt. A lovagok a közvetlenül utánuk következő 14 sort foglalták el. A két oldalsó páholyban foglalt helyet a császár és a játékrendező, illetve a császárné és a Vesta-szüzek. A nézőknek nem volt előre rögzített helyük, a nézőtéren összevissza álltak, ami sok fegyelmezetlenséget és zavart eredményezett. A nézők fegyelmezetlen viselkedését több forrás is megemlíti. Gyakran el sem kezdődhetett az előadás, mert a közönség nagy zajongással már az elején elhagyta helyét, hogy ökölvívók, kötéltáncosok produkcióit nézhesse, vagy más, őket jobban vonzó látványosságban gyönyörködjék. Horatius az Epistolákban a színházi tömegről ezt írja: „Máskor előadás közben követelték hangosan, hogy a színpadon inkább ökölvívást vagy állatviadalokat rendezzenek.” Nem egyszer fizetett tapsolók és botránykeltők működtek közre a „siker”, a közönség igazi szórakozásának érdekében. Később már belépőjegyeket osztottak, amelyen szerepelt az ék és a gyűrű helye, ahová ülnie kellett a nézőnek, valamint a színdarab írója és címe, de ezért nem kellett fizetni, hiszen az előadások ingyenesek voltak. A színészek legnagyobbrészt szabadosok és rabszolgák voltak, akik társulatokba tömörültek, és a játékok rendezője innen szerződtette őket egy-egy előadásra. A női szerepeket is mindig férfi színészek játszották.
Az i.u. 1. század végétől kezdett kialakulni a sztárkultusz, azaz egyes színészek, táncosok bálványozása. A híres sztárok közé tartozott Cicero idejében Roscius Gallus Comoedus, aki művészetével hatalmas vagyont szerzett, sőt szabadságát is elnyerte, és lovagi rangot kapott. Ünnepelt alak volt Cicero barátja, Clodius Aesopus, aki annyira beleélte magát a szerepébe, hogy színésztársát valóban megfojtotta a színpadon.
Nagy hírnévre tett szert az őrült Caligula császár kedvence, Apelles. Az ő hangja állítólag akkor is művészien csengett, mikor a császár haragjában megkorbácsoltatta, és jajveszékelve rimánkodott kegyelemért. Valamennyi közt a legkiválóbb és legkedveltebb mégis Nero korának csillaga volt, a pantomimus Paris, akit Nero, a császári „vetélytárs”, féltékenységében kivégeztetett.
Ludi amphitheatrales: az amfiteátrumok műsorszámai a gladiátori játékok, az állatviadalok (venationes) és végül a tengeri csaták utánzatai (naumachiae) voltak. A küzdő felek életre-halálra harcoltak. Kezdetben csak halotti ünnepeken rendeztek ilyen játékokat, amikor hadifoglyokat kényszerítettek az egymással való megküzdésre, de később, a császárkorban, ezek lettek a rómaiak legkedveltebb szórakozásai. A küzdők rabszolgák, hadifoglyok vagy szerződtetett viaskodók voltak, akiket külön iskolákban vívómesterek képeztek ki. A római köztársaság végéig a gladiátoriskolák alapítása és fenntartása az üzletembereknek vagy a gladiátorjátékok kedvelőinek magánügye volt. Az első általunk ismert iskoláról nem is lehet tudni, hogy ki alapította. Sokáig a capuai iskola volt a római gladiátorképzés központja.
Caligulának is valószínileg volt egy iskolája Rómában, de Domitianus építtette a négy császári iskolát a Flavius-féle amfiteátrum, a Colosseum befejezése után. Az állatviadorokat külön iskolában képezték ki, Domitianus négy kaszárnyája közül az egyik elsősorban az ő felkészítésükkel foglalkozott. Az egymással viaskodó gladiátorok fegyverzete mindig különböző volt, vigyáztak arra, hogy a küzdők ne azonos fegyverekkel álljanak ki. Kezdetben a Forumon, később külön erre a célra épített hatalmas amfiteátrumokban tartották meg ezeket a küzdelmeket. A küzdelem mindig a gladiátorok ünnepélyes bevonulásával kezdődött. A császár páholya előtt megálltak, és jobbjukat feltartva így üdvözölték a császárt: „Ave Caesar Imperator, morituri te salutant!” („Üdvözlégy Caesar, a halálba menők köszöntenek!). Bemelegítésként előbb tompa fegyverrel harcoltak, majd rátértek a rendes fegyverekre. A megsebesült kegyelmet kérhetett a néptől; ha a tömeg kendőt lobogtatott és kezét ökölbe szorította, ezzel megkegyelmezett a vesztesnek. Ellenben ha hüvelykujjukat lefelé fordították, és ezt kiáltották: recipe ferrum, azaz ”fogadd be a vasat”, akkor a győztes leszúrta ellenfelét. A győztes pálmaágat, koszórút, pénzt, olykor kitüntetett fakardot kapott ajándékba, de fel is szabadulhatott ismételt győzelmek esetén.
Az állatviadalok (venationes): Az állatviadalokon a vadállatokat vagy egymással eresztették össze, vagy hadifoglyokkal, illetve erre ítélt bűnözőkkel, a keresztényüldözések korában pedig fegyvertelen tömegeket dobtak a fenevadak martalékául (ad bestias). Ezeknek általában teljesen fegyvertelenül vagy csak nagyon silány fegyverzettel kellett a kiéhezett és felbőszített vadállatokkal megküzdeniük. Voltak kiképzett szakemberek is a vadállatokkal való foglalkozásra. Az állatviadalok érdekességét és látványosságát az állatok számának növelésével igyekeztek emelni. Az i. e. 2. században rendezett első viadalon állítólag 63 fenevad (oroszlánok, medvék, vadkanok) marcangolta egymást. Pompeius színházának felavatása alkalmából, i. e. 55-ben, már 1000 állat – fele oroszlán – küzdött egymással. Az első császárok venatio címen már emberek és állatok küzdelmeit is megrendeztették. Híresek voltak Caesar és Augustus venatio-i, különösen az utóbbié i. e. 26-ban, amikor is a tömegek 100 napon át nézhették a 3000-nél több állat véres látványt nyújtó pusztulását. Valamennyi császárt felülmúlta Trajanus, akinek uralkodása alatt 4 hónapig tartott egy állatviadal. Tengernyi pénzbe került, hogy ennyi állatot élve elfogjanak és Rómába szállítsanak, ahol aztán egy részüket a császárok (Nero, Caligula) vadaskertjeiben tartották. Africa provincia nagy részéről szinte teljesen kiirtották a vadállatokat, úgy, hogy már császári rendelet kellett a vadak további pusztításának korlátozására (https://korok.webnode.hu/products/mindennapi-elet-a-romai-birodalomban-2-resz/).
Szekérversenyek
A naumachiae, (https://bencsik.rs3.hu/component/content/category/263-hajok-toertenete-tengeri-csatak-az-okori-amfiteatrumokban.html?layout=blog&Itemid=101) az amfiteátrumokban rendezett tengeri csatákkal a híres tengeri ütközetek utánjátszásai voltak. Először ásott medencékben vagy valamelyik tavon vagy pedig a vízzel feltöltött amfiteátrumban rendezték. Naumachiát először Caesar rendezett i.e. 46-ban. Az Augustus által rendezett vízi ütközet megrendezéséhez először egy huszonkétezer lépés hosszúságú vezetéket kellett építeni: ez vezette Rómába az 552 x 355 méter nagyságú medence feltöltéséhez szükséges vizet. A medencét külön azért készítették, hogy a rómaiak láthassák, hogyan győzték le az athéniak a perzsákat Szalamisznál. A medence vizét később kertek öntözésére használták, és végeredményben a városi vízellátás tartalék tározója lett. A legborzalmasabb naumachia Claudiusé volt az i. u. 1. század közepén. Claudius nem akart a szokásos megoldások egyikéhez sem folyamodni, hanem a Fucinus- tavon rendezett tengeri ütközetet, melyet - Caesar egy korábbi ötletét felújítva - látványos közmunkákkal a Liris folyóval kötött össze. Az ütközetet 100 hajóval és 19 000 emberrel rendezték meg.
https://en.wikipedia.org/wiki/Naumachia_Vaticana
A quadriga négylovas ókori díszkocsi (https://hu.wikipedia.org/wiki/Quadriga), a harci szekér egy speciális változata. A keleti, szíriai- egyiptomi mintájú harci kocsi egy kései utódja, amely eltávolodott az eredeti funkciótól. Négy ló befogása kétféleképpen lehetséges: vagy páronként, egymás előtt, vagy a négy ló egymás mellett helyezkedik el. Az előbbit az utazó kocsiknál alkalmazták. Ennek ellenére a quadrigában is egyetlen iga van, a középső két ló közt rúd. A két szélső lovat csak „szálakkal” (funalis) kötötték a szekér elé. A quadriga-t gyakran alkalmazták díszítményként, a diadalívek tetején.
A varázslás típusai: aszerint, hogy ki hajtja végre két típusba sorolható: közvetett: a mágus mindössze közvetíti a kérést, a hatalom az istenség vagy szellem kezében marad vagy közvetlen: a mágikus hatalom a mágus kezében összpontosul, ő hajtja azt végre (https://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1gia)
Szakkarában a régészek durván megmunkált szobrocskákat találtak, amelyek hátrakötözött kezű hadifoglyokat ábrázoltak az ellenség neveivel. Nyilvánvalóan azért ásták el őket a sírok között, hogy így idézzék elő a szobrokon megnevezett személyek halálát. Thébában az ellenséges birodalmak királyainak nevét agyagedényekre írták, majd ezeket összetörték, nyilván ugyanazzal a céllal, mint az előbbi esetben.
A görögök magas és alacsony mágiát különböztettek meg. A magas mágiát, amelynek során istenségeket és szellemeket idéztek meg, amivel a vallási és filozófiai rendszerek ismerői foglalkoztak. Platón, valamint más görög filozófusok tanaival keveredett. Platón maga hitt a mágia morális semlegességében. Püthagorasz nemcsak mint filozófus, de mint varázsló is él a hagyományban. Thalész hitt a démoni jelenésekben, és Platón is tud démonokról, kik az embereknél felsőbb lények és hatnak a világban. Az Állam című művében arról ír, hogy a jósok jómódú emberekhez kopogtatnak be, és azt állítják, hogy a ráolvasás által megszerezhető varázserővel rendelkeznek és az istenségeket bizonyos igézések és mágikus kötések segítségével rá tudják venni, hogy nekik szolgáljanak. A Törvények című művében még részletesebben ír e varázslatokról. Szókratészt, athéni filozófust általában nem tekintik mágusnak. Később a görögök – például Arisztotelész – megkérdőjelezték a kapcsolatba kerülés lehetőségét a természetfölöttivel.
Nero, akit Plinius szkeptikusként mutat be, bizonyosan ellenséges volt a mágiával szemben és hitt abban, hogy a közemberek körében az veszélyes az államra. Hivatalos álláspontja ellenére mágusok tanácsát kérte ki politikai ügyekben. Nero feleségének, Poppeának háznépéhez is jós tartozott, és az asszony termei asztrológusokkal voltak teli.
Quod licet lovi, non licet bovi – amit szabad Jupiternek, nem szabad az ökörnek: a Caesar kikérheti a jövendőmondó tanácsait, de a népnek tartózkodnia kell ettől.
Tiberius megtiltotta a nyilvános és titkos jóslást a levágott állatok beleiből, és uralkodása alatt a varázslókat és asztrológusokat kiűzték Itáliából. Tiberius alatt egyszerre négyezer rómait szállítottak Szardiniára mágia vétsége miatt.
IRODALOMJEGYZÉK
(1) ROAF, Michael: A Mezopotámiai Világ Atlasza, Helikon, Budapest, 1998. ISBN 963 208 507 8
(2) Kákosy, László: Az ókori Egyiptom története és kultúrája. Osiris Kiadó, Budapest, 2005. ISBN 963 389 818 8
(3) Cornell, T. – Matthews J., A római világ atlasza, Helikon, 1991
(4) WIKIPÉDIA, a képek eredetét nem midig sikerült utólag kideríteni, az INTERNET-s kutatás egyik tulajdonsága, hogy nagy és összegyűjtött, összeolvasott agyag mennyiségileg kis része egy dolgozat. Utólag gyakran nem sikerül kideríteni a képek, térképek eredetét.
(5) Ürögdi György: A régi Róma. Gondolat Kiadó, Budapest, 1963.