BEVEZETÉS
A Níluson gyakoriak a felukkák
A nílusi felukkákat ma is sverttel szerelik, a folyó alacsony vízállásakor miatt tolórudat is használnak
Felukkák napjainkban a Níluson, a taxiként is működnek
BIZÁNCI HAJÓK
A legkorábbi bizonyítékok a Földközi-tengeren a latin vitorlák létezésére IX. század végi görög bizánci kéziratokban találhatóak, amelyeken a latin vitorlák rajzai láthatóak (https://nabataea.net/explore/navigation_and_sailing/ancient-sailing-and-navigation/-ból: Bibliotheque Nationale, MS, grec., no. 510, fols. 3 és 367v,; H.H. Brindley, Early Pictures of Lateen Sails" in Mariner's Mirror col. xxi, 1926, és Sottas, J., An Early Lateen Sail in the Mediterranean, in Mariner's Mirror, 1939).
Kormányevezős, latin vitorlás -az európai eredete- bizánci dromon hajó (4)
A dromon Bizánc hadihajója volt a 6.-7. században. A római biremisből keletkezett, elődjéhez hasonlóan két evezősoros volt. A hajó hossza 40 m volt, szélessége 7 m, és 2x25 pár evezővel volt ellátva (3). Gyors, könnyű, egy, két vagy három árboccal is szerelték, latin vitorlázattal. A hajó legénysége 100–300 főből állt. A hajóorrban és a tatnál magasított fedélzetet képeztek ki, később az árboc előtt és mögött is, ahonnan hajítógépekkel, dárdákkal lőtték az ellenséget. Ezeket a hajókat a hírhedt görögtűz tette veszélyessé. Legkorábban még négyszögvitorlával, de főleg latin vitorlákkal építették, amit a rómaiaktól vettek át. A 11. században a gályák váltották le. Volt kisebb változata is, az egy evezősorost monerának, galeának nevezték. A bizánciak zsoldosokat alkalmaztak harcoló evezősnek, de kevesen vállalták, nehéz volt evezősöket találni.
Óriás dromon, gálya féleség három latin vitorlával (4)
A dromon a gálya őse: a gálya 35-50 méter hosszú, keskeny (szélessége 4–7 m), lapos fenekű jármű volt, két ritkán három árboccal, melyek azonban csak egy-egy aránytalan hosszú és pózna-rúdra függesztett háromszögletes, latin vitorlát hordtak: az aránylag alacsony árboc tetején alul egy mellvéddel és lőrésekkel ellátott árbockosár volt, melyben a támadás pillanatában a lövészek álltak. A sarló alakú kormánylapát fölött egy négyszögletes alapú, hátsó részén elkeskenyedő galéria volt építve, melynek közepén a vezénylő kapitány ívboltozatos kabinja állt. Eleinte bér evezősök, később gályarabok eveztek benne. A gályákat a velenceiek terjesztették el a Földközi-tengeren.
Érdekeség, hogy az 1400-as években Európa északi részén használt vitorlák négyszög alakúak voltak. Nem voltak képesek óceáni utakra.