Mázas edénytöredék Hor Aha fáraó (Első Dinasztia, kb. 2920 -2770) idejéből, közel 1000 C°-n égették ki (https://en.wikipedia.org/wiki/Abydos_boats és https://www.ucl.ac.uk/museums-static/digitalegypt/faience/faienceinarchaicegypt.html)
Mázas agyaggyöngy kinagyítva (https://bencsik.rs3.hu/oktalis-kockadobas-sorozatok/118-az-egyiptomi-kek-fajansz-toertenete.html )
Lejárat a Lépcsős piramis alatti labirintusba
(https://bencsik.rs3.hu/oktalis-kockadobas-sorozatok/118-az-egyiptomi-kek-fajansz-toertenete.html)
(https://bencsik.rs3.hu/oktalis-kockadobas-sorozatok/118-az-egyiptomi-kek-fajansz-toertenete.html)
(https://bencsik.rs3.hu/oktalis-kockadobas-sorozatok/118-az-egyiptomi-kek-fajansz-toertenete.html)
(https://bencsik.rs3.hu/oktalis-kockadobas-sorozatok/118-az-egyiptomi-kek-fajansz-toertenete.html)
ÉRDEKESSÉG
Egy különleges pohár féle volt az utazópohár, amelyek többnyire fémből készültek, és az oldalaira a tervezett utazás térképét, a városok nevét, távolságait vésték (nem sikerült térképes pohárképet találni)
ÜVEGGYÁRTÁS
III.Thotmesz üveg kelyhe i.e. 1450 körül (Szíriai eredetű, Wikipedia)
A GYÁRTÁS TÖRTÉNETE
Egyiptomban az üveg gyártását az Újbirodalomban, I. Thotmesz (i. e. 1504 – i. e. 1492) fáraó szíriai hadjáratáról, Karkemishből hozott üvegmunkások a kor egyik legelterjedtebb technikájával, a homokmag körüli formálással honosították meg (https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cveg). Homokos agyagból megformálták az edény alakját, és ezt a formát vonták be az üveg alapanyagaiból készített pasztával, az alapanyagok az égetés során összeolvadtak. Miután az üvegcse kihűlt, kiütötték belőle az agyagmagot. Az eljárással kis méretű illatszer-, illetve balzsamtartókat tudtak készíteni; ezek gyakran voltak figurálisak. A legkorábbi, hitelesen datálható egyiptomi üvegtárgyak az i. e. 1470 körül készült III. Thotmesz-féle edények. Ettől az időtől készítettek több kilós nyers öntvényeket, üveg ingótokat is kereskedelmi célra. A kőedények mázzal történő díszítése, védelme (folyadékok, szagok ellen) lassan fejlődött, mivel a megfelelő anyagokat fel kellett fedezni, és olyan égetési hőmérsékletre is szükség volt, amely képes volt megolvasztani az nyersanyagokat. 800-1000 C fokot fafűtéssel, fújtatókkal el lehet érni. A fehér színt (Felső-Egyiptomi koronájának színét) mészkőpor és gipszpor (alabástrom pora) egyenlő arányú keverékéből állították elő, később ólom karbonátból. A vörös színt (férfiak bőrszínét, Alsó-Egyiptom vörös koronájának színét) vasoxidból, a sárgát okkerből (a nők bőrszíne) készítették, keverték. A zöldet a malachit nevű réz ásvány porából nyerték, ezt szemfestéknek is használták. A feketét koromból, de több ókori kultúrában, így Egyiptomban is, fekete antimon-tartalmú szemfestéket is használtak.
Üvegpalack i.e. 1200 körül ( Metropolitan Muzeum)
Pálmát utánzó üvegváza (https://en.wikipedia.org/wiki/Art_of_ancient_Egypt)
Nagyobb, ablaküvegezésre is alkalmas üveglapokat először a rómaiak öntöttek. Ehhez a képlékeny üvegolvadékot sima alapra öntötték, majd fogókkal húzták ki a széleit. Az üveglap közepe így elvékonyodott, de azért elzárta a belső teret, de átengedte a fényt. A római kori ablaküvegek egyik oldala sima és fényes, a másik durva. A táblák szélein és sarkain szerszámok nyomai láthatók (ezekkel húzták szét az olvadékot). A sarkok legömbölyítettek voltak. Az ablaküveget először 290-ben említik. Az első festett üvegablakok közé tartozhatnak a lateráni bazilika szentélyének ablakai.
A malachittal vagy az egyiptomi kék festékpigmenttel készített tárgyakat a kutatók egyiptomi fajansznak nevezik, és ez félreértésekre is ad okot. A kvarchomokot porított mészkővet nátronnal összekeverték, a keveréket majdnem 1000°C -ra hevítették, akkor a szennyezésektől függően valamilyen színű üveget kaptak, ami a légbuborékok miatt nem volt átlátszó (ma mangándioxiddal csökkenthető a vas miatti zöld szín és a légzárványok mennyisége, az opálosság). Megfelelő színező anyaggal az eredmény kék, malachit esetén zöldeskék üveg, amit egyiptomi fajansznak neveznek. Más színű fajanszok is léteztek az Óbirodalomban. Mázként használva nagy valószínűséggel lepattogzott az edényről a máz és a test különböző hőtágulása miatt. (Nátron: Ny-Nílus-deltai nátron-szóda, nátrium-karbonát, Na2CO3, https://en.wikipedia.org/wiki/Wadi_El_Natrun, a kvarchomok olvadáspontjának csökkentésére alkalmas. A nátrium karbonátot a Ny-Deltában bányászták: olajjal keverve szappanként viselkedik. Innen származik az a megfigyelés, hogy az ókorban Egyiptomban olajjal tisztálkodtak).
Réz-oxid: a két értékű rézionoktól kék, az egy értékűekétől piros
Króm-oxid: a vas-oxiddal együtt zöldre színez
Urán-oxid: sárgászöld, UV-fényben zölden fluoreszkáló színt ad. Főként a szecesszió idején használták, ma az urán radioaktivitása miatt nem gyártják
Kobalt(II,III)-oxid: élénk kék; színmentesítésre is alkalmazzák. A kobalt-aluminát is kék színt ad
Nikkel-oxid: vöröseslila, szürke. Színmentesítenek is vele.
Mangán(IV)-oxid: zöld színárnyalat eltávolítására, színtelenítésre használják.
Szelén-oxid: rózsaszín, piros.
Ezüst: sárga színt ad,
A fehér színt ( Felső-Egyiptomi koronájának színét) mészkőpor és gipszpor (alabástrom pora) egyenlő arányú keverékéből állították elő, később ólom karbonátból. A vörös színt (férfiak bőrszínét, Alsó-Egyiptom vörös koronájának színét) vasoxidból, a sárgát okkerből (a nők bőrszíne) készítették, keverték. A zöldet a malachit nevű réz ásvány porából nyerték, ezt szemfestéknek is használták. A feketét koromból, de több ókori kultúrában így Egyiptomban is, antimon-tartalmú sötét szemfestéket használtak.
IRODALOMJEGYZÉK