AZ ÓKORI EGYIPTOM TÍZ CSODÁJA  (KORÁBBI HASONLÓ LELETEK NEM ISMERTEK) 
 
(2021 február)
ABSTRACT
Egyiptomban sok csodának tekinthető építmény és régészeti lelet van, kettő már a Világ Hét Csodája között már szerepel: a Nagy piramis és az alexandriai kikötői Pharosz-i világítótorony, ez utóbbiak a méretük miatt szerepelnek a csodák között.A kiválasztás szempontja az építmények kora volt. A legrégebbi piramist, Dzsószer Lépcsős piramisát kiválasztottuk a labirintusban talált leletek miatt is, a világ első épített kikötőjét a Vörös-tengeren, Wadi al-Jarf-ot, amit i.e. 2570 körül épített Kheopsz fáraó, az első megemelt utakat, ezek több mint 15 méter széles utak, a piramisokat kötötték össze a Nílusi kikötőkkel, továbbá az első obeliszket. Más jellegű építmény Kheopsz fáraó épségben ránk maradt cédrusfa hajója, a sivatag homokja őrizte meg, III. Ramszesz hadihajóját, egy sziklavéseten maradt ránk, és az első papiruszt. / Egypt has many buildings and archaeological finds that are considered wonders, two of which are already included in the Seven Wonders of the World: the Great Pyramid and the Pharos Lighthouse in the port of Alexandria, both of which are included in the list of wonders because of their size. The selection was based on the age of the buildings. We chose the oldest pyramid, the Stepped Pyramid of Djoser, also because of the finds in the labyrinth, the world's first built port on the Red Sea, Wadi al-Jarf, built around 2570 BC by Pharaoh Khufu Kheops, the first raised roads, more than 15 metres wide, connecting the pyramids to the Nile ports, and the first obelisk. Other structures include the intact cedar ship of Pharaoh Khufu, preserved in the desert sands, the warship of Ramses III, preserved on a rocky outcrop, and the first papyrus.   
BEVEZETÉS
Az ókori világ Hét Csodájából (eredete: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1224582) kettő egyiptomi:
SevenWondersOfTheWorld
 Az ókori világ hét csodája (4)
egypte taporisis magna 48km ouest alexandrie
Alexandria kikötője, i.e. 290 körül, a Pharosz-i világító toronnyal (4)
A  két egyiptomi csodát nem lenne helyes vitatni a Hét Világcsodából: ezek a Pharosz-i világítótorony és a Nagy piramis, ez utóbbihoz is tartozott egy megemelt kőút, ami levezet a Nílus-i kikötőjéhez, visszatérünk rá. A z óriás oszlopokkal épített templomokat egy másik írásban ismertettük (https://bencsik.rs3.hu/component/content/category/71-hajok-toertenete-okori-egyiptomi-epueletek-es-hajok-kepei-grafikak-es-modellek.html?layout=blog&Itemid=101). A Nagy piramis a legnagyobb a 137 ismert egyiptomi piramis között. A választás szempontja a leletek kora volt. A régészek értékelik a leletek állapotát is, relatíve jó állapotú leleteket ismertetünk: pl. egy kikötőt, amit az i.e. 2500-as években zártak le, egy alkatrészeire szedett hajóroncsot Kheopsz idejéből, rekonstruálták és kiállították. A kutatás módja a netes keresés volt. Többségében a Wikipedia oldalairól kezdtük a kutatást, elemzést, a történelmi háttér is a Wikipedia oldalairól származik. Tutanhamon sírjának kincseit nem vehettük fel a listára (https://hu.wikipedia.org/wiki/Tutanhamon), a leghíresebb darabjáról, a halotti maszkról egy kép:
CairoEgMuseum https hu.wikipedia
LEGRÉGEBBI, I.E. 2570 KÖRÜL ÉPÜLT KIKÖTŐ ÉS MÓLÓ 
Az alexandriai mólót és a pharoszi világító tornyot földrengések tették tönkre és elsüllyedtek. Hufu (Kheopsz, i.e. 2589 - 2566) fáraó hullámtörő mólóját (https://bencsik.rs3.hu/component/content/category/136-az-elso-egyiptomi-kikoeto-es-az-elso-papirusz.html?layout=blog&Itemid=101) a Vörös-tengeri Wadi al-Jarf-ban a hullámok rombolják ma is, már nem látványos. Hufu fáraó építette a világ Hét Csodájának egyikét, a Nagy piramist is, de a piramisok sorában Dzsószer fáraó Lépcsős piramisa volt az első, ez az egyik ismertetendő egyiptomi csoda lesz. A kikötő a térképen:

Mersa Gawasis

Wadi el-Jarf kikötő (4)


A móló2

Hufu (Kheopsz) fáraó Vörös-tengeri kökötője több, mint 300 méter hosszú, i.e. 2570 körüli 

Tallet Harbour Installations

 Wadi el-Jarf tengerparti része, sok kőhorgonyt találtak a tengerben és egy nagy raktárépületben is (https://honorfrostfoundation.org/category/egypt-projects/)

M1

Szemben, kb. 50 kilométerre, a Vörös tenger másik partján egy kis kör alakú erődöt találtak, 3.5 méter magas és hét méter széles falakkal. Az erődnél rakodták a hajókba a kibányászott türkízt és malachitot, mind a kettő szép színes kő, és rézérc egyben. A malachitot porrá törték, fajanszmázt készítettek belőle. 

Malachite 41365

Malachit, porrá törték (4)

                                                                                                                   T1

Türk scarabMscarab

Ékszereket, szobrokat, pl. skarabeuszokat, szerencsét hozó bogarakat csináltak a türkízből és a malachitból (4)

Vannak ismereteink azokról a tengeri hajókról is, amelyekkel a köveket szállították a z erőd és Wadi al-Jarf között Hufu előtt, Snefru fáraó idejéből (i.e. 2613- 2589):   

Egyptian Museum Cairo . Location 93. SNEFRU 2600BC

Kairói Régészeti Múzeum: Hufu apja, Snofru fáraó sírjából fontos falikép, i.e. 2600 körülről.  Az első varrott-csapos kőszállító hajóábrázolás, az árbocot használták a kövek, terhek emelésére is (4)

Hufu fáraó apja: Sznofru fáraó (https://hu.wikipedia.org/wiki/Sznofru), i.e. 2613- 2589. Rend és gazdagság jellemezte a birodalmát. Líbiában, Núbiában és a Sinai félszigeten is hadakozott, Libanonig nyomult. Sznofru délen és északon erődöket épített. Három vagy négy piramist épített: a szeilai piramist Fayumtól K-re, a mejdúmi piramist részben, és a Tört és Vörös piramisokat. Számos hajót is építtetett, melyek között akadtak tengerjárók is. A Palermói Kő említ egy Bübloszba indított expedíciót, ahonnan cédrusokat hoztak a 13. uralkodási évében. Az expedícióhoz felhasznált hajók is cédrus fákból épültek. Sznofru a cédrus egy részét arra használta, hogy egy hatalmas, több mint 50 méter hosszú állami hajót építsen, ezt a király használta nílusi útjai során. Még ugyanabban az évben hatvan királyi tizenhat pár-evezős hajó is épült. A következő évben három újabb nagyméretű hajó épült különböző fafajtákból, és a királyi palota kapuinak elkészítéséhez is idegenből hozott fákat használtak. Ókori cédrusgerendákat Sznofru első dahsúri piramisában, a Tört Piramisban is találtak

Haszehemui fáraó (i.e. 2680 körül) Abydos-i sírja mellett 12 tamariszkuszfa temetési hajót találtak eltemetve bárkagödrökbe, kb. az uralkodása alatt és után fogyhatott ki a D-n a hajók építésére alkalmas tamariszkusz fa, mert Dzsószer idején már a vezier (Imhotep, a vezír) feladata volt a bübloszi cédrus szállítása, idejétől már cédrusfából építették a temetési hajókat, (Dzsószernek, Sznofrunak nem találták meg a temetési hajóit), Sznofru fáraó nílusi utazó hajóját.

Punt Pharaoh Sahure

Hufu fáraó után, Sahuré idejéből, i.e. 2480 körüli tengeri vitorláshajó modellje (a Puntba szervezett expedícióknak nincsenek nyomai Dzsószer és Hufu idejéből,  https://warther.org/Carvings.php)

ie 2600

Tengeri vitorlás rajza Sahuré fáraó (kb. i.e. 2492- i.e. 2475 között) sírjából (Abusir), hosszanti merevítő kötéllel (3, 27.o.) 

Sahuré fáraó (https://hu.wikipedia.org/wiki/Szahur%C3%A9, körülbelül i. e. 2492 és i. e. 2475 között.) expedíciós vitorlás hajójának érdekessége a hosszanti merevítő kötél és rögzítése elől és hátul a hajótesten, a hajó keresztmetszete gondola szerű:

E seafaring ships from the 5th Dynasty 2458 2446 BCE

2x3 kormányevezője volt, lehajtható árbóccal (4)

AZ ELSŐ PAPIRUSZ

Wadi al-Jarf kikötőben a kőbe vágott hosszú tároló helységekben talált legfontosabb leletek papiruszok, ezek a legkorábbi papirusztöredékek. Egyikük különösen nevezetes, mert a Nagy piramis építésével lehet kapcsolatos. Egy Merer nevű munkavezető naplóját találták meg,  (Diary of Merer, https://en.wikipedia.org/wiki/Diary_of_Merer), amely napi beszámoló a Níluson keresztül történt kőszállításról, a Tura-i mészkőbányából a Nagy piramis kikötőjébe (Ra-shi-Khufu-ba), Gizába. Ideje: Hufu fáraó uralkodásának a végén, júliustól novemberig, napi bontásban. Július 17.-n volt az áradás, ekkor telt meg vízzel a piramishoz ásott csatorna. A naplót Pierre Tallet és and Gregory Marouard találták a kikötő barlang-raktárában. A P. Tallet úgy gondolja, hogy a Nagy piramist fedő köveinek szállítására vonatkozik a napló. 10 naponként 2-3-szor fordultak,  havonta 200 darab kb. 2.5 tonnás követ szállíthattak.  A nagy kövek szállítására tengeri szállító hajókat használtak. A több mint 100 tagú csapat 40 hajósból is állt. Egy hajó 5-10 db követ szállított. A napló alapján következtetni  lehet az Egyiptomi Birodalom szervezettségére, logisztikájára: sok csapat szinkronizált tevékenysége volt szükséges a piramis köveinek szállításához, építéséhez, akik közül az egyik a közel 200 kilométerre lévő kikötőben is tevékenykedett. Az egyiptomi adminisztráció magas szinten történt szervezettségét bizonyítja a papirusz.

P.Tallet
Wadi el Jarf papyrus Top 10
A papiruszt ilyen állapotban találták (4)
A Wadi al-Jarf kikötő feltárása fontos felfedezés a hajózás történetében: a tengeri szállítóhajók építését bizonyítja i.e. 2600 körül a Vörös-tengeren. A hieroglif írás megfejtése a Wadi al-Jarf kikötő felfedezése előtt már sikerült, az 1800-as években egy több nyelvű (ó-görög nyelvű) gránítkő segítségével (https://hu.wikipedia.org/wiki/Rosette-i_k%C5%91):
A rosette i kő ismert még rosettai gránitkő néven is 
         A hieroglif írás megfejtését a Rosette-i kő tette lehetővé (https://hu.wikipedia.org/wiki/Rosette-i_k%C5%91)

AZ ELSŐ PIRAMIS ÉS LABIRINTUS 

A Lépcsős piramist Dzsószer fáraó (i.e. 2668-2649) építette.  A lépcsők eredete egy tégla alakú sírház, ami vályogtéglából készült, majd Dzsószer apjának idejétől már kőből építették masztabákat:
masztaba1
Masztaba: vályogtégla sírépítmény, i.e.2700 körül (4)
Több kőmasztabát és csökkenő méretben épített egymásra Imhotep, Dzsószer fáraó vizier-je:
SzakkaraDzsószer piramisépítésifázisok
     Dzsószer fáraó templom és piramis-kertje Szakkarában, később is mindig falakkal vették körül a piramiskerteket, alatta egy labirintus van még ma is: a teljes hossza meghaladja az 570 métert. A három közel párhuzamos főfolyosó 365 méter hosszúságú és 400 helyiséget köt össze. (4)

Djoser vas

 A Dzsószer (i.e. 2650 körül) piramis alatt talált, sok száz éves edények gyüjteménye (https://www.almendron.com/artehistoria/arte/culturas/egyptian-art-in-age-of-the-pyramids/stone-vessels-luxury-items-with-manifold-implications/ )

A piramis eredetileg 62,5 méter magas volt, korának legmagasabb épülete.  Tervezőjét ismerjük, Imhotep orvos-mérnök építette, aki a világ első ismert tudósa, polihisztora, akit zsenialitásáért később istenként tiszteltek Egyiptomban. Imhotep volt a Memphisz-i hajógyár vezetője is, ahol a tengeri vitorlásokat építették. Hufu fáraó idején szétszedve szállították a Vörös-tengheri kikötőkbe a vitorlásokat. Dzsószer fáraó idején a mára szét hordott fehér fedőköveket szállították a tengeri hajókkal a Tura-i mészkőbányából a Níluson.  A piramiskörzet, amit 8 méter magas fal vesz körül, számos építményt is tartalmaz, amelyek egy része ünnepségek rendezésére volt alkalmas, más része a halottak kultuszával (https://www.ancient.eu/Field_of_Reeds/) kapcsolatos. A piramisból származó szobra az első ismert életnagyságú egyiptomi kőszobor. A körzet a memphiszi nekropolisz részeként 1979 óta az UNESCO Világörökség része.

                                                                                                                Zoser Step Pyramid

 Dzsószer fáraó Lépcsős piramisa, a világ első kőépülete, előtte a Temetési templom, i.e. 2650-ből Memphisz közelében  (4)

Inside the Step Pyramid of Djoser South Entrance 16 copy

A sírkamra és a labirintus 28 méter mélyen helyezkedik el. Megközelítését eredetileg egy óriási kürtő, akna biztosította, melynek keresztmetszete 7 x 7 méter volt, magassága 28 méter (20 méter mélységből a 8 méter magas első masztaba tetejéig). Az építés későbbi szakaszaiban föld alatti galériák sorát vájták ki, amelyeket összekötöttek egymással. 11 darab 30 méter mélységű kürtőt ástak, amelyek a kürtőgalériákhoz vezetnek, és nincsenek összekötve a korábbi alépítmény egyetlen szakaszával sem. Valószínűleg egy további szakaszban vágták a központi kürtőt a terepszinttel összekötő emelkedő, lépcsős folyosót. A sírkamra is szakaszosan épült, eredetileg alabástrom falakkal és diorit-agyagpala padlóval rendelkezett, ezt cserélték később gránitra.

                                                                                                                                          djoser 001i1en

                                                                  A Dzsószer piramis labirintusa: a teljes hossza meghaladja az 570 métert. A három közel párhuzamos főfolyosó 365 méter hosszúságú és 400 helyiséget köt össze. (4) (4)

 A labirintusban Dzsószer fáraó elődjének edény gyűjteményét és sok ezer állatmúmiát találtak, többek között madarakat, kutyákat, majmokat, bikákat. Az edényeken megtalálták a még korábbi fáraók neveit, ezért gondolják gyüjteménynek. A labirintust kék, türkízt utánzó öntött csempékkel díszítették. Az egyiptomi kék fajansz a színezett üveghez hasonló anyag (https://bencsik.rs3.hu/component/content/category/118-az-egyiptomi-kek-fajansz-toertenete.html?layout=blog&Itemid=101):

a lejáret

                                                                                       Lejárat a labirintusba (4)

Dzsószer egyiptomi fajanszcsempé falrészlet

A színárnyalatokból észrevehető, hogy a receptúra térfogat vagy súlyarányait elég pontosan betartották, az színeltérést oka lehet a több mint 4500 év is, a mindig jelen lévő aktuális szennyező anyagok. Az üvegcsempéket darabonként öntötték, kősablonokba (későbbi jellegzetes alakú, "oxhide" fém ingotok alapján tudni lehet, hogy mészkőformába): 

a csempék

 Dzsószer fáraó ((https://en.wikipedia.org/wiki/Djoser) főépítésze, Imhotep gyártotta a kb 30 ezer darab kék csempét. Dzsószer alatt alakult ki a vizier intézmény, Imhotep sok titulusa között szerepel ez is, a „ kőmunkák felügyelője és a „királyi hajógyár vezetője”: (…Vizier, "head of the royal shipyard" and "overseer of all stone works", …, a „vizier”-re vonatkozóan ld. https://en.wikipedia.org/wiki/Vizier_(Ancient_Egypt) is. Érdekesség, hogy a vizier feladata volt a cédrusfa ellátás megszervezése Bübloszból". (A cédrusrönköket födémekhez és hajóépítéshez használták, http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/timelines/topics/navigation.htm : The importance the Egyptians attributed to cedar timber is reflected in the fact that its supply was one of the duties of the vizier).

 

imhotep5

    Imhotep titulusai a Dzsószer piramison (4)

Imhotep nem csak építész, asztalos és orvos volt, hanem az egyiptomi és a memphiszi kikötő és hajógyártás irányítója. Az első egyiptomi piramisok építését irányította, előtte "csak"  fenékpalánkos tamariszkuszfa Napbárkákat és nádhajókat építettek Egyiptomban. (12 db bárkagödröt találtak Abüdoszban, Haszehemui sírjánál, a tamariszkuszfa rossz állapotban maradt ránk. A Napbárkákat (3) Dzsószer idején már cédrusfából építették, Imhoten Napbárkáját megtalálták (https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egyptian_royal_ships). Tengeri szállításra alkalmatlanok a temetési bárkák.)

Imhotep új, kő- és teherszállításra alkalmas rövidpalánkos hajókat épített az i.e. 2600-as években, melyekkel a Dzsószer piramis több mint 2 tonnás fehér fedőköveit átszállította a Níluson a Tura-i kőbányából Memphiszbe, és Bybloszból szállította a cédrus rönköket. Emalőnek a hajóárbocot használták. Hasonló hajókkal szállították a köveket a Nagy piramishoz és a türkízkövet, malachitot Egyiptomba a Sinai-félszigetről kb. száz évvel később Hufu fáraó által épített első kikötőbe is.

Punt Pharaoh Sahure 23

Dzsószer fáraó után, Sahuré idejéből, i.e. 2480 körüli tengeri vitorláshajó modellje (https://warther.org/Carvings.php)

LEGRÉGEBBI, A PIRAMISOKHOZ VEZETŐ UTAK

NÍLUSs
 Az Ókorban még két Nílus-ág volt, az egyik a Ny-i mélyedésbe (Moeris tó, ma sivatag, https://hu.wikipedia.org/wiki/Kattara-m%C3%A9lyf%C3%B6ld), a Faiyum depresszióba ömlött. Legelős-mocsaras állattenyésztő vidék volt a csatornázás előtt. (4) 

Egyiptomban az Óbirodalom idején is a Nílus volt a fő közlekedési és szállítási útvonal, de építettek egy, ma 4700 éves kőutat mészkőból, Kairótól DNy-ra egy Moeris nevű tó (Faiyum) rakpartjához, a közelében lévő bazalt bányához. Régen a Nílusnak volt egy Ny-i ága, ami a Moeris tó környékén tünt el a sivatagban, a terület mélyföld, értékes mezőgazdasági terület. A bazalt út a területet és a bányát kötötte össze, hat és fél láb széles volt hét és fél mérföld hosszú volt (https://www.dangerousroads.org/africa/egypt/3765-road-to-giza.html), 

Hufu Nagy piramisa mellett a Temetési templom volt, és egy kikötő is tartozott hozzá, a területet piramiskörzetnek nevezik. A Nagy piramist és a Völgytemplomot egy magasított út kötötte össze. A Völgytemplom a mai Kairó egyik elővárosának helyén állt, Valószínűleg már Hérodotosz korában sem volt látható teljes épségében, mert csak a hozzá vezető, 18 méter széles útról emlékezik meg, amelyet azonban önmagában is „csaknem ugyanolyan nagy műnek” nevezett, mint magát a piramist. Ez az út töltésút volt, magasan épített oldalfalakkal, köztük magasított járószinttel. A falak magassága valószínűleg elérte a 40 métert, hossza majdnem 740 méter (más adatok szerint 810 méter, vagy 825 méter.) Mára ennek az útnak csak egy 80 méter hosszú, nagyon romos szakasza maradt fenn és egy 1990-ben feltárt 56 méter hosszú bazaltburkolatú és 8 méter széles vályogfallal körülvett útmaradvány, az egyiptológusok szerint a temetéshez használt királyi bárka felvonulási útja (https://hu.wikipedia.org/wiki/G%C3%ADzai_nagy_piramis#Templomok_%C3%A9s_felj%C3%A1r%C3%B3_%C3%BAt).

vontatás párducbőrös locsol temetés talán 400 as

Egy fáraótemetés: szánon vontatták a piramishoz a Napbárkát, előtte vízezték az utat, a hajótestet kékre festették. (4)

Napbárka
Hufu, Kheopsz fáraó Napbárkája 43 méter hosszú, sarló alakú, fenékpalánkos, evezős cédrusfa hajó,(i.e. 2550 körül, modell , 4) 
Hufu Napbárkája az egyik egyiptomi csoda, a sivatagban volt eltemetve, ma kiállítási tárgy, később ismertetjük. A súlyát harmincegy-néhány tonnára becsüljük, kb. hatvan tonna cédrusfát szállítottak Bybloszból hajókon Memphiszbe a megépítéséhez, és a fentiek alapján tudni lehet, hogy rövidpalánkos, "A" alakú árbócos vitorlásokkal szállították. Hufu fáraó idején három féle hajóépítési módszert - és ezek alváltozatait- használtak: vitorlás nádhajókon közlekedtek, halásztak  és szállítottak majdnem mindent, míg a nehéz köveket rövidpalánkos, akáciafa vitorlásokkal szállították, a fáraók temetésére pedig Napbárkákat építettek cédrusfából, ez utóbbiakat a fáraók utazásaikor is használták. Az egyiptomi hajók sarló alakúak, a nádhajók alakját mintázzák. Hufu piramisa mellett öt darab Napbárkát találtak eltemetve, vályogtéglából épített sírokban, minden istennek külön hajót építettek a kutatók szerint.   
Mára széthordták piramiskert, körzet nemes és megmunkált köveit, a környék házainál és Kairó építésénél használták fel a mozgatható köveket. Hufu idejében a piramis mellé Temetési templomot, a királyné piramisát, tároló épületeket építettek és körbe vették az egészet magas fallal, a Nílus parton pedig egy Völgytemplomot emeltek, kikötővel:
  
piramis út templom kikötő
A világ-csodák között is kéne szerepelni a piramisokhoz vezető utaknak, amelyek a piramisnál épült templomokból vezetnek le a Nílus-i kikötőkbe, az utakat méltatlanul elfelejtettük, megemelt rámpa-utak, helyenként 38-40 méter magasak: 
giaza
Gizah-i piramisok i.e. 2500-as évekből (https://hu.wikipedia.org/wiki/Piramisk%C3%B6rzet)
Gizah i pirams
 Giza-i piramisok 2019-ben, a középső Hufu fáraóé, a legnagyobb piramis, a Hét csoda egyike (4)
GIZA2
Giza-i piramisokhoz vezető utak  (https://hu.wikipedia.org/wiki/Piramisk%C3%B6rzet)
khufu branch of nile r 1
A piramisok építésének idején a Nílus egyik ágát kiszélesítették, az építési terület re vezették (https://phys.org/news/2022-08-khufu-nile-river-giza-stones.html)
A kutatók (2022) a piramisokat körüli kőzetrétegek vizsgálatával képesek voltak rekonstruálni a Khufu-nevű Nílus-ág történetét (https://phys.org/news/2022-08-khufu-nile-river-giza-stones.html) a Nagy piramis közeléban, a medreket, területeket ahol az előző 8000 év során a folyó kiáradt és apadt. Az ágak vonalát és lefolyását vizsgálva megállapították, hogy a vízszintje elég magas lehetett, hogy elérjen majdnem egészen Gízáig - a Nílustól 7 kilométerre –, amikor a három nagy piramis (Menkaure, Khafre és Khufu) épült -, körülbelül 4500 évvel ezelőtt. A kutatók azt is megállapították, hogy Tutanhamon király uralkodása után nem sokkal az ág vízszintje csökkenni kezdett, a szárazabb időjárás miatt.
ABUSÍR
Sahuré fáraó korabeli piramisok, i.e. 2400-as évekből  (https://en.wikipedia.org/wiki/Abusir)
 
Szahuré utódja
A temetési templomok romokban maradtak ránk. A templomok közül -teljesen önkényesen és nem is a legkorábbi- Hatsepszut (i. e. 1479 – 1458) fáraónő Temetési templomát választottuk, szép épület:
3
Hatsepszut (i. e. 1479 – 1458) fáraónő Temetési temploma (4)
A piramisok oldalának meredeksége, a lapszögei 52 fok körüliek, nem véletlenül. Építettek meredekebbeket is, de sok piramis leomlott, mert hiányos volt az alapozásuk vagy a földrengések tették tönkre őket. Ha száraz homokot leszórunk, az kb. egy 50 fokos kúpot fog képezni. Sokáig azt hitték, hogy az alsó kövek porladtak el, ami nem igaz.
Leomlottak
14951939287046208 800x600
  
52 fokosnál meredekebb piramisok Núbiában, Kúshban, Szudánban is vannak. (4)
LEGRÉGEBBI HAJÓ, HUFU (I.E. 2589 - 2566) CÉDRUSFA NAPBÁRKÁJA
Érdekes és igen kiváló állapotban ránk maradt hajó lelet a Hufu hajó, ennek alapján ismerjük az ókori egyiptomi temetési hajók építésének módját és jelentőségét mutatja, hogy a következő jó állapotban ránk maradt lelet egy ugariti (Szíria) hajóroncs kb. 1300 évvel későbbről, i.e. 1305-ből, igaz, hogy értékes fém rakománnyal Anatólia partjai előtt találták. Részletesen a temetési hajó leletekről ld. https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egyptian_royal_ships, a többségük nem megtekinthető, igen rossz állapotban találták meg a faanyagokat.
"Hufu fáraó piramiskörzetében öt bárka vermet fedeztek fel. Legnagyobbjuk  51,5 méter hosszú, legmélyebb részén 7 méter mélységgel, legszélesebb helyén 8 méteres méretekkel. Az ásatásán kötéldarabokat és aranyozott fa maradványokat is találtak, ami azt jelenti, hogy ezekben valódi hajókat helyeztek el. A bárkagödrökben feliratos mészkőtöredékeket, gránitszobor-darabot, egy vörös agyagedény darabjait találták meg, megerősítették ismereteinket arról, hogy a piramis Hufu tulajdona volt. Egyenként 40 darab 17-20 tonnás mészkőtömbbel volt lezárva, az első ismert cédrusfa ókori hajót 1224 darabban találták. A darabokat 14 évi munkával (1968-ra) Ahmed Júszuf Musztafa vezetésével állították helyre. A bárka 43 méter hosszú, 5.9 m széles, de csak alig egy méter merülésű temetési bárka. Egy másik déli bárkagödröt még nem nyitottak fel, de kamerás szondával már felderítették, hogy a másikhoz hasonló hajót tároltak benne." (https://hu.wikipedia.org/wiki/G%C3%ADzai_nagy_piramis#Templomok_%C3%A9s_felj%C3%A1r%C3%B3_%C3%BAt)
                                                                                                                                 GizaBoatPitBarque solaire Decouverte2
A sivatagban elásva, épített bárkaveremben találták meg Hufu fáraó temetési bárkáját, a száraz homok konzerválta, rekonstruálták (ttps://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship)
Csapokkal, sok száz "V" alakú horonyba befűzött vékony kötéllel erősítették össze a libanoni cédrusfa palánkokat.  Az egymás feletti palánkokat egyszerű csapokkal, hosszirányban fecskefarkú ékekkel erősítették össze a palánkokat az éleiknél, szegeket nem használtak. A kötelek anyaga papirusznád volt, a tömítés anyaga ispapiruszsásból, halfafűből is készült. "Varrott" hajóépítésnek nevezik az építési módot, a palánkok nem voltak átfedésben, karvel palánkozás a neve. Az építési mód eredete Hufu idejében már több száz éves volt, a fakoporsókat készítették varrott deszkákból. A hajóépítés módja fennmaradt az 1900-as évekig, a Baltikumban ekkor még építettek varrott hajókat. Hufu bárkáját a Napkultusszal kapcsolatos rituális célra készítették, a túlvilági használatra is valódi, úszó képes hajókat építettek a fáraóknak. A fáraóknak voltak nílusi utazó hajói, valószínűleg a Napbárkákhoz hasonló hajók, de kérdéses, hogy a temetési bárkákat használták-e a Níluson.
                                                                       Royal ship of Cheops c 2500 BCModel of Khufus solar barque
Khufu ship kiállítás
Külön épületet építettek a Hufu bárka számáraq a Nagy piramis közelében (https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship)

khufu bottom palanks

A fenékpalánk hosszanti merevítés egyben, a hajónak nem volt gerince- i.e.2570-ből (https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship). 

Khufu rajz

Hufu fáraó temetési Napbárkájának rajza, „varrott” evezős melegen, nedvesen hajlított, hosszú palánkos, csapos, "varrott" bárka, több mint 43.3 m hosszú, 5.9 méter széles, a tat és orr eltérő alakú (https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship)

KUFU napbarka

Hufu fáraó hajója i..e. 2570-ből (https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship)

A Naphajók építésének eredete i.e. 2700-ig vezethető vissza, -ekkor még tamariszkuszfából építették a temetési hajókat, Dzsószer apjának, Haszehemui fáraó idején 12 darabot találtak- a "varrott"  deszkakoporsók készítésére, melyekkel  már i.e. 3000 körül is temetkeztek.
box coffin
"Varrott", vékony kötelekkel erősített fakoporsó  (4)

pharaohs boat

Varrott hajók építése Egyiptomban Hufu (i.e. 2589–2566) idején, mai rajz, az erősebb színvesszők, hosszanti fedőlécek hossztartók egyben (4)  

A hajók vízszivárgás elleni szigetelése fontos és keveset tudunk róla. A palánkokat nem fúrták át, csak hornyokat véstek a palánkokba. A palánkok közötti réseket fonott papirusz és nádtörmelékkel töltötték ki a fedőléc (színléc, színvessző) alatt, a törmelékek a vízben megduzzadtak. Tudjuk, hogy pálmarost, papirusz volt a a kötelek anyaga. A zsinórra, vesszőre került a többszörös mennyiségű nádtörmelék és leszorították léccel, amit "varrással", vékony kötelekkel erősítettek fel. A fonat vagy a vessző a palánk víz felöli oldalán védte a nádtörmeléket, hogy ne mossa ki a víz a. Amennyiben ezt a lécet nagyobb keresztmetszetűre készítették, hossztartóként is működtek a fedőlécek: 

VARROTT RESTAUR

Restaurált későbbi, nem egyiptomi varrott hajó, erős, hossztartó fedő-lécekkel (4)

A korábbi egyiptomi temetési hajókat i.e. 3000 után kezdték el építeni, talán a Hor-Aha (https://en.wikipedia.org/wiki/Hor-Aha) és Den nevű királyok idején, de itt a források bizonytalanok, de i.e. 2700 után  biztosak a források. Haszehemui (hozzávetőlegesen i.e. 2700-i.e.2680 között, https://hu.wikipedia.org/wiki/Haszehemui)  az első fáraó, akinek az idején biztosan építettek és temettek el a sivatagban temetési hajókat.

  • First Dynasty Royal Boat4 copy

 Napbárka modellje az Első Dinasztia idejéből 

A tamariszkuszfa temetési hajók, a cédrus Napbárkák karvelpalánkos hajók, nem volt gerincük, hosszú palánkokból készültek: sarló alakú fenékpalánkos hajók. A fenékpalánk(ok) a hajó hosszanti merevítését is biztosították. Nagyszámú keresztmerevítőt építettek be. (https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egyptian_solar_ships#Comparative_table_of_solar_ships) A kormányzás hat, majd két nagy méretű kormányevezővel történt, melyek sok ezer évig (kb. i.u. 1300-ig, de ekkor már a jobb oldalon egy darab, majd elterjedt a koránylapát) fennmaradtak. 

A LEGKORÁBBI OBELISZK ÉS NAPTEMLOM
"Az obeliszk magas, felfelé keskenyedő, négyzet keresztmetszetű kőoszlop, amely gúla alakú csúcsban végződik; ókori egyiptomi napszimbólum. Csúcsát, amelyen először csillant meg a reggeli napfény, fém- (elektromfém-, arany-ezüst ötvözet) lapokkal fedték be, törzsére a napistenhez szóló imákat véstek.
Ag Au Cu colours hungarian
Az elektrum fém színei, ötvözet (4)
Az egyiptomi templomokban gyakran két obeliszk állt a bejárat előtt. Az ókori obeliszkek monolitok, egy darab kőből készültek. A legkorábbi templomi obeliszk I. Szenuszerté, ami még eredeti helyén áll Héliopoliszban (ma Kairó része). Vörösgránitból készült, 20,7 m magas és 120 tonna súlyú. Héliopolisz már a predinasztikus kor óta lakott volt; az Óbirodalom és a Középbirodalom idején jelentős építkezések zajlottak itt. Mára ezekből szinte semmi nem maradt, a köveket nagyrészt már a középkorban elhordták Kairó építéséhez; legtöbb információnk a városról írott forrásokból származik.A fennmaradt legnagyobb obeliszket (32,18 m) III. Thotmesz állíttatta, ez ma Rómában áll. A második legmagasabb obeliszket Hatsepszut királynő készíttette i. e. 1500 körül, 29,56 m magas és jelenleg a karnaki templom 4. és 5. pülonja között áll.(https://hu.wikipedia.org/wiki/Obeliszk). Számos egyiptomi obeliszk áll még, de nagy részük más országokba került, kevesebb, mint a felük maradt Egyiptomban. A rómaiak Egyiptom elfoglalása után sokat Rómába vittek.

David Roberts Héliopoliszi obeliszk Kairó

                                                        I. Szenuszert obeliszkje, Kairó (https://hu.wikipedia.org/wiki/Obeliszk)

I. Szenuszert (Héliopolisz, kb. i. e. 1971 – i. e. 1926), felújíttatta a kultikus héliopoliszi Nap-templomot, 30. évének jubileumára felállíttatott két 20 méteres, egyenként 120 tonnás gránit obeliszket, melyek közül az egyik – a legrégebbi máig álló egyiptomi obeliszk – a mai napig látható. A naptemplom ókori egyiptomi templom, melyet Ré napistennek emeltek. A „naptemplom” szó többnyire azokat a templomokat jelöli, amelyeket az óbirodalmi V. dinasztia alatt építettek.

egypte abou gorab jc golvin Naptemplom

                                                                                      Naptemplom korai obeliszkkel, az obeliszkek eredete, Naptemplom (4)

A naptemplomok az első olyan, nagyméretű, teljesen kőből épült építmények, amelyek semmilyen kapcsolatban nem állnak a piramisokkal és későbbiek. A naptemplomok a Nílus nyugati partján épültek, és a piramisokhoz hasonlóan körbe kerítették őket, egy bejárattal és egy kijárattal rendelkeztek. Az épületegyüttes a piramisokéhoz hasonlított, és mindegyikük három főbb részből állt: egy kisebb völgytemplomból egy Nílus-csatorna vagy termőföld mellett, egy felvezető út, amely a sivatagon át vezetett fel a naptemplomhoz. Középpontjukban hatalmas kőemelvényen obeliszk állt, előtte oltár. A naptemplomának északi részén raktárak is állhattak, délre pedig napbárka. A két fennmaradt példából ítélve a naptemplomok eleinte vályogtéglából épültek, majd később kőből újjáépítették és megnagyobbították őket; az obeliszk is később épült hozzá, eredetileg cédrusfa jelképtartó oszlop állhatott a helyén. A módosítások magyarázatot adhatnak arra, miért ilyen kevés naptemplom került elő; a befejezetlen vályog épületeket valószínűleg lebontották (ez történhetett Szahurééval). 

Az első naptemplomot i.e. 2500 körül építették, Abuszírben, pár kilométerre északra Memphisz nekropoliszától. Szahuré naptemploma is feltehetőleg Abuszírben épült, mert itt került elő obeliszkjének feltételezett talapzata. Anyaguk vörös gránit, amit Asszuán közelében bányásztak. Egyetlen tömbből vésték, monolit (áttekintés: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_monoliths), méretre  csiszolták még a bányában. Ma is látható egy 36 méteres obeliszk, csak félig faragták ki a bányakőből, több mint 1000 T a súlya:

Assuan Unvollendeter Obelisk 11

Asszuáni befejezetlen obeliszk, van olyan elgondolás, hogy vízezett faékkel ill. tűzzel-vízzel hasították (Wikipedia)

Giant stone trans. barge

obelisc barge3

Több hosszanti merevítő köteles, 300 T-s asszuáni gránit obeliszkeket szállító Nílus-i óriás dereglye az i.e. 1450-s évekből Hatsepszut idején, több száz evezős vontatta (3)

Hatsepszut

Hatsepszut hajói a Níluson (4)

Két darab, közel 350 T -s obeliszk szállítása a Níluson, i.e. 1450 körül, vontatott hajóval: 30 evezős hajó vontatta, összesen 960 evezős. Folyásirányban eveztek kb. 700 km-t Karnak-ig. (http://www.dabar.org/breasted/section-9/P83-BREASTED.html). A maga idejében technikai csúcsteljesítmény a Hatsepszut dereglye.

ELSŐ HADIHAJÓ, III. RAMSZESZ HADIHAJÓJA

I.e. 1221 - 1158 között uralkodott. Ramszesz kereskedelmi expedíciókat indított: egy expedíciót az elektrum, tömjén, obszídián miatt fontos Puntba, a Vörös-tengeren (lehetséges, hogy Hatsepszut expedíciója óta ez volt az első expedíció). A Tengeri népek támadásai miatt Egyiptom szövetségese, a Hettita Birodalom elpusztult, Szíria és Palesztina vidékét a krétai akhájok és sok más nép megszállta, akik korábban meghódították D-Anatóliát, Ugaritot, a későbbi Fönícia területét és Ciprust (Ciprusnál voltak az első történelmi tengeri csaták i.e. 1200 körül Ugarit és az akhájok között, az i.e. 1230 körüli Trójai háborúhoz nem kapcsolódik tengeri csata, pedig volt kikötője, amikor az akhájok megtámadták), továbbá megtámadták Egyiptomot vízen és a szárazföldön (https://hu.wikipedia.org/wiki/III._Ramszesz). III. Ramszesz új hajókat is épített és minden hajóját csatába küldte, mert az ellenfél fölényben volt, és mert az akhájok szövetkeztek a líbiaiakkal (Tengeri népek Koalíciói). III. Ramszesz a Nílus-deltai csatában (https://hu.wikipedia.org/wiki/N%C3%ADlus-deltai_csata), i.e. 1175 körül, és a Dzsáhi csatában (https://hu.wikipedia.org/wiki/Dzs%C3%A1hi_csata) legyőzte a Tengeri népek koalícióit. Ramszesz megörökítette a csatákat halotti temploma falain. Ezen ábrákból tudjuk, hogy jó taktikai érzékkel Ramszesz elérte, hogy a part közelében kerüljön sor az összecsapásra, így az egyiptomi íjászok lőni tudták az ellenséget, felborították és a parthoz szorították és felgyújtották a hajóikat. Még a háború alatt újra szervezkedni kezdtek a líbiaiak, és megszállták Egyiptom egyes területeit. A Harris-papiruszon Ramszesz beszámol róla, hogy legyőzte ellenségeit, rabszolgaságba vetette őket, katonáikat pedig besorozta hadseregébe. Ez azonban a későbbi időkben ahhoz vezetett, hogy a líbiaiak – immár az egyiptomi sereg tagjaiként – át tudták venni a hatalmat Egyiptomban. III. Ramszesz építkezése közül kiemelkedő a hatalmas Medinet Habu-i halotti templom, amelynek falánk ránk maradt a Nílus-deltai csatáról egy falikép: 

Medinet Habu Ramses III

Nílus-deltai csata, i.e. 1175 körül, (https://hu.wikipedia.org/wiki/N%C3%ADlus-deltai_csata)

A kép közepén látható egyiptomi, első döfőorraos hajó képe kinagyítva:

hadihajó i.e.1200
III. Ramszesz első döfőorros hadihajója (6, 37.o.)
Az i.e. 13. és a 12. századok között az egyiptomiak saját hadiflottát építettek partjaik és hajóik védelmére. III.Ramszesz hadihajója az orrán hosszú ütközővel, döfőorral volt felszerelve, ami az ellenséges hajók meglékelésére, felborítására volt alkalmas. Az evezősok védelmére magasított hajóoldalt építettek, a hajó végén felépítményekkel. Keeles hajó (de még nem gerincre épített hajó, a keelre építették a palánkokat, majd a kereszttartókat), korában szokatlan építésű kormányevezővel. A keel (fenékgerenda) miatt el lehetett hagyni az alsó vitorlarudat és oldalszélben is tudott vitorlázni a hajó. Az ütközőn látható kötél átkötés azt mutatja, hogy hosszanti merevítő kötéllel szerelték a hajót, fából készített hossztartók helyett, rövidpalánkos szállító hajóból építettek hadihajót. Három évszázaddal korábban Hatsepszut fáraónő épített hasonló szállító hajókat.
Punt Ship Queen Hatshepsut copy
Hatsepszut fáraónő expedíciós hajója (https://warther.org/Carvings.php)

Mycenaean Greeks

Tengeri népek hajója, modell. A hajó talpgerendájának (keel-jének) meghosszabbítása a hajó orrán a partra futtatásnál védte a hajó alját (4)  

Talán Trója

Fantáziakép a Trójai háború (https://hu.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%B3jai_h%C3%A1bor%C3%BA)  partra futtatott hajóíról, ne egyszerre támadott a kb. 1000 akháj hajó (4)  

IRODALOMJEGYZÉK

(1) ROAF, Michael: A Mezopotámiai Világ Atlasza, Helikon, Budapest, 1998.
(2) Kákosy, László: Az ókori Egyiptom története és kultúrája. Osiris Kiadó, Budapest, 2005.
(3) Marjai, Imre - Pataky, Dénes: A hajó története. Corvina, 1973.
      ill. Marjai, Imre: Nagy hajóskönyv. Móra Ferenc Könyvkiadó, 1981. ISBN 963 11 5573 0
(4) WIKIPÉDIA, a képek eredetét nem midig sikerült utólag kideríteni, az INTERNET-s kutatás egyik tulajdonsága, hogy nagy és összegyűjtött, összeolvasott agyag mennyiségileg kis része egy dolgozat és utólag gyakran nem            sikerül kideríteni a képek, térképek eredetét, mert kép WEB címmel nem, csak egy szűk karakterkészlet menthető, amúgy érthetően.
(5) KLENGEL, Horst: AZ ÓKORI SZÍRIA TÖRTÉNETE ÉS KULTÚRÁJA, Gondolat, 1977, ISBN 963 280 367 1
(6) GULAS, Stefan - LESCINSKY, Dusan: A vitorlás hajók története, Madách Kiadó, Pozsony 1984.