A LEGRÉGEBBI PIRAMISSZÖVEG ÉS A PIRAMIS, AHOL FELFEDEZTÉK
 
 
(2023 december)
 
 
 
 
 
 
 
ABSTRACT
Az első szöveget tartalmazó piramist építő fáraó, Unisz (i. e. 2375 - i. e. 2345) kevéssé ismert és még kutatják. A piramisszövegek a fáraó túlvilági életére vonatkoznak, a földalatti kamrák falaiba vésett varászigék. Unisz piramisánál építettek temetési- és völgytemplomot, kikötőt, az ezeket összekötő 730 méteres utat, Napbárkákat temettek el. //THE OLDEST PYRAMID TEXT AND ITS PYRAMID: The first pyramid to contain a text, built by Pharaoh Unis (2375 BC - 2345 BC), is little known and still under research. The first inscriptions date from about 3200 BC. The pyramidal inscriptions refer to the afterlife of the pharaoh, and are scrolls carved into the walls of the underground chambers. At the pyramid of Unis a funerary temple, a valley temple, a harbour, a 730-metre road from the pyramid to the harbour, and the burial of Sun Barques.

BEVEZETÉS
Az első szöveget tartalmazó piramist építő fáraó (https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_of_Unas), Unisz (i. e. 2375 - i. e. 2345) kevéssé ismert és még kutatják. Az első irásjelek kb. i.e. 3200-ból maradtak ránk. A piramisszövegek a fáraó túlvilági életére vonatkoznak, a földalatti kamrák falaiba vésett varászigék. Egy nem teljesen ismert és bonyolult folyosórendszer is van a piramisa alatt. Viszonylag kis -57.7 x 57.7 méter alapterületű és 43 méter magas- piramist épített Dzsószer (i. e. 2668 - i. e. 2649) piramisa mellett. Helyi mészkőből építették, a Nílust túlsó partján fekvő bányából, turai fehér mészkő kb. két tonnás tömbjeivel burkolták. Feltárták a völgytemplomát, a halotti templomot és a völgytemplomhoz vezető hosszú, kb. 730 méteres feljárót is, piramistól a kikötőjébe vezetett. Amikor a piramist építették, a Nílusnak még az Unisz piramis közelében folyt, ma hét km-el távolabb  (https://www.livescience.com/giza-pyramids-built-nile-high-water). A kutatás módja az internetes keresés volt, célja az ismeretterjesztés.
1 Djoser Step Pyramid 2Unfinished pyramid of Sekhemkhet 3 Pyramid of Userkaf 4 Pyramid of Unas 5 Pyramid of Teti
 
1. Djoser Step Pyramid, 2. Unfinished pyramid of Sekhemkhet, 3. Pyramid of Userkaf, 4. Pyramid of Unas 5. Pyramid of Teti (https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_of_Unas)
 
 
unas fáraó
 
 
SakkaraPyramids of U
 
Fehér mészkőtömbök borították a piramist, elhordták más építkezésekhez ((https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_of_Unas))
 
 
Unas Pyramid Complex
A Piramis és a halotti templom alaprajza ((https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_of_Unas))
 
 
 
 
A PIRAMISKÖRZET
A halotti templom alatti alagútrendszerben feltételezik a II. dinasztia két fáraójának sírját is. Egy, a völgytemplomnál végződő, különösen hosszú, 730 méteres fedett feljáró utat épített Unis a halotti templomhoz és a piramishoz. A felvezető út  4 m magas és 2,04 m széles, a falak egy része napjainkban fedett, mint eredetileg is volt, ez rekonstrukció. A feljáróút alépítményében a Dzsószer-komplexumból származó, feliratos köveket találtak, ami arra utal, hogy az Unis idejében már elhagyott és romos volt. Dzsószer útjának egy jelentős szakaszát újra hasznosították az út alapozásához. Az feljáró falait díszesen díszített tető borította, amelynek egyik részén egy résen keresztül bejutott a fény, amely megvilágította a képeket. A feljáróút falait domborművekkel díszítették. Pl. az éhínség-relief, amelyen az uralkodó csonttá soványodott sivataglakókat ment meg az éhhaláltól. Más esetben mesterségeket, és más, sírokból megszokott, többnyire a mindennapi életből vett jeleneteket látni a domborműveken.
A feljáró összekötötte a kikötőben lévő völgytemplomot a piramis keleti oldalán lévő halotti templommal. A halotti templomba a keleti oldalon egy nagy gránit ajtón keresztül lehetett bejutni.
 
 
 
01 unas causeway
 
 
Sakkara Unasaufweg
 
Feljáró út a piramishoz (https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_of_Unas)
 
Sakkara Unasz kikötő
 
Unas fáraó kikötője* ma, a nílus ma már nem létező ágánál volt (https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_of_Unas)
 
 
A piramis helyi mészkőből készült. Napjainkban alig felismerhető hatalmas domb, déli oldalán turai burkolat-maradványokkal. Tura-i fehér mészkővel burkolták, kb. két tonnás mészkőtömbökkel, melyeket hajókon szállítottak át a Níluson. A piramis igen rossz állapotban van, napjainkban alig felismerhető hatalmas domb, a déli oldalán a burkolat-maradványokkal.
 
A felvezető út Dzsószer komplexumának keleti falánál megtörik, a déli oldalánál találták meg a piramis hajó alakú gödreit. A feljáró felső végénél két mészkővel kirakott 45 méteres csónakgödröt fedeztek fel (https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egyptian_royal_ships). Ezekben lehetett két fából készült csónak: Ré, a napisten napbárkái. Az átjáró legfelső kanyarulatától délre két 45 m hosszú, fehér mészkőből készült csónakgödör volt, amelyekben eredetileg fából készült, ívelt orrú csónakok lehettek, amelyek Ré, a napisten nappali és éjszakai hajóit ábrázolták.
A két hosszú mészkőből épített 45 méteres csónakgödörben Ré, a napisten napbárkái voltak.  (https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egyptian_royal_ships).  Fából készült, ívelt orrú bárkák voltak, mint Hufu Napbárkája. Ré, a napisten nappali és éjszakai hajói voltak. A csónakok egymás mellett feküdtek kelet-nyugati irányban.

Royal Ship Pharaoh CheopsB5 copy

Hufu, azaz Kheopsz (Hufu, i.e. 2589 - i.e. 2566) fáraó, i.e. 2580 körüli cédrusfa Napbárkájának modellje, 43 m hosszú, ekkor már Napkultusz volt (https://warther.org/Carvings.php) 

 

KUFU napbarka

Hufu fáraó hajója i..e.2570-ből. "Varrott”- és fenékpalánkos, csapos  építésű bárka-hajó: ez a hajóépítési módszert a fahajóépítés kezdeteitől  a Mediterráneumban i.e. 2700-tól több ezer évig használták. (https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship)

khufu bottom palanks

Fenék-palánkra épült hajó az i.e. 2570-ből, (Hufu temetési hajója, 43,3 m hosszú, 6 m széles) (https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship)

Khufu rajz

Hufu fáraó, i.e. 2570, temetési Napbárkájának rajza, „varrott” evezős, hosszú palánkos bárka fedélzettel, mint 43.3 m hosszú, a tat- és orrtőke eltérő alakú, az első és egyetlen romjaiból rekonstruált hajó a korból (https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship

Az orr-és tattőke (a Hufu hajó alapján) konstrukciója látható az ábrán:

Khufu tőkék

 és a hajó építése:

pharaohs boatA varrott hajók szerelése, azaz "varrása", a palánkokat hosszában is csapolták, a hosszanti tartókötél tartotta össze a palánkokat, a palánkközöket átfedő iszkába lécek a nádtörmelék tömítést tartották. A hajófenék legömbölyített volt, nem volt szögletes. (https://en.wikipedia.org/wiki/Khufu_ship)

 
FELÍRATOK
Az Unas piramisában található 283 varázsige az Óbirodalomból származó vallásos írások legrégebbi, legkisebb és legjobb állapotban fennmaradt piramisszövegek https://hu.wikipedia.org/wiki/Piramissz%C3%B6vegek). A Piramisszövegek ún. varázsigékből vagy mondásokból állnak, melyek elsődlegesen a fáraó maradványainak védelmére, teste újjáéledésére irányulnak és arra, hogy segítsék eljutni a túlvilágra.
 
text
 
 
 
*
 
A nílusi száraz iszap (gef), amely Egyiptomban mindenütt tengerhomokon, egy régi öböl fenekén nyugszik, a legkisebb vízállás mellett Felső-Egyiptomban 8 méter,  Kairónál 4.5 méter magas. Kairónál évente csak majdnem 1 mm rakódott le. Asszuántól a torkolatáig 1125 km.-nyi hosszu úton csak 101 métert esik a folyó. Vízállásnak minimuma decemberben volt 2 - 3 méter körül, maximuma júliusban 7- 9 méter körül. Egy kilenc méteres árvíz mindent elmosott, a partra épített kőtemplomokat is.   
 
 
 Nile River annual minimum water level at Roda Nilometer from Ref 9 here converted into